Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon - Garanti i Sverige om varan är köpt i t ex USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikj.se

Aktiv medlem
Hej,

Med Nikon gäller följande vid utlandsinköp; internationell garanti på t ex objektiv men inte på kameror.

Eftersom vissa objektiv är så mycket billigare att köpa på andra sidan Atlanten borde det vara vanligt med medlemmar här som har erfarenheter och kunskaper kring hur det fungerar med Canon.

1. Om jag köper ett objektiv i/från t ex USA, har jag möjlighet att vända mig till Canon Sverige för garantiärenden under det första året?

2. Om jag köper en kamera i/från t ex USA, har jag möjlighet att vända mig till Canon Sverige för garantiärenden under det första året?

MVH
// Henrik J

Tack för ditt snabba svar.

En ytterligare fråga:
3. Om jag köper en blixt eller annat tillbehör (remote kabel etc) i/från t ex USA, har jag möjlighet att vända mig till Canon Sverige för garantiärenden under det första året?

MVH
// Henrik J

Nej; det är bara objektiven som har värdsgaranti....tror jag.....
Men du har ju garanti i köpslandet; om du skickar dit.

goodwill hos canon

Svaret jag fick häromdan hos intervision i malmö.

Om du köper en kamera utomlands får du den reparerad på garantin vid ett enstaka tillfälle.
Detta enligt en goodwillpolicy från Canons sida.
Gäller en gång men tycker det är rätt sjysst ändå om det nu stämmer?

Objektiv skall tydligen gälla världen över...

Alltså blir svaret

1 ja
2 ja, vid ett tillfälle (frågan är om man inte kan skicka runt en kamera till olika reparatörer inrikes om det skulle behövas?)

Re: goodwill hos canon

dudek53 skrev:
...
Gäller en gång men tycker det är rätt sjysst ändå om det nu stämmer?
...
2 ja, vid ett tillfälle (frågan är om man inte kan skicka runt en kamera till olika reparatörer inrikes om det skulle behövas?)
Det är väl just precis sådana uppmaningar och beteenden som gör att ett sjysst bemötande riskerar försvinna som en avlöning?

nä, det tycker jag inte

varför,

Canons kameror håller i ur och skur och behöver sällan repareras :)

Skämt åsido, men varför hålla på med goodwill hit och dit, min åsikt är att om man nu gör sig omaket att köpa en kamera från USA kan väl garantin få gälla härhemma också.

De har skjutit sig själva i foten en gång i tiden
när de gick ut med worldwide-garanti. Det är ju inte riktigt så verkligheten är om man läser deras upplägg i detalj.

Därför heter det att - vi har worldwidegaranti fast egentligen inte när man pratar med canon...

Re: nä, det tycker jag inte

Då tycker jag lite synd om dig, som inte förstår vad jag menar. Och jag avslutar mitt deltagande i denna debatt.

Goodwill är ingen garanti, Daniel.
Samma med in 50/1.4. Jag vet att någon fick garatirep av stötskada på en sådan glugg; på goodwill....tur det, men inget att räkna med.

Om du svarar JA på fråga 2 litar du på goodwill; det är ingen garanti.
/Erik J

goodwill banar väg för mkt

goodwill är goodwill, bättre än ett regelrätt nej.

Om man i en vågskål väger sannolikheten att min kamera ska gå sönder inom ett år och ett goodwillerbjudande i samband med ett köp utav kamera utomlands så kan det vara just den lilla push som behövs för att Kalle framför BH photo ska få för sig att göra ett klipp.

Upp till var och en att avgöra hur de ska göra.

Ibland får man helt enkelt lita på att saker ordnar sig.

have a little goodwill, hehe

hälsningar Daniel

Ja du.

Balansera på en sådan slak lina i livet; är nog lite väl tufft.
Om du vill möta goodwill när saker går på tvären; måsste du byta attityd och buga.......
Lev vel! Erik J

folk är olika

Härligt med oliktänkande tycker jag.

Vissa tycker som du andra som jag andra nåt annat.

Goodwill i detta läge är ju faktiskt ett löfte om garantireparation vid ett tillfälle när jag tänker efter. Om ändock muntligt.

Men som nån sa, varför förvänta sig att saker ska gå sönder när man köpt dem. Jag har ännu inte haft nytta av garanti vad gäller canons produkter, min erfarenhet är att de håller väldigt bra.

Dessutom , det är ju inte rysk roulette direkt.
Skulle goodwill bli badwill får jag väl skicka kameran till ursprungslandet?

Logiskt

Det är bara digital kameror (hus) som inte har värlsgaranti, alla överiga delar som tex blixtar mm har det, men bara det som säljs via deras försäljningsnät i landet i fråga, inte det som säljs via gråimport. Canon och Nikon har lika policy vid världsgaranti.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar