Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G7X mark 2 filma

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag filmar med Canon G7X mark 2 och ibland så vill jag spela in längre stunder och då slutar den filma efter cirka 15 min (4gb) ... Varför?
Kan man filma längre+

Jag har inte prövat att filma så långa sekvenser, men misstänker starkt att det har med en begränsning av filstorleken att göra. En filmfil kan med filsystemet inte bli större än ca 4GB.

Nej, det är en begränsning i filsystemet FAT32 som används av de flesta kamerorna. Däremot fortsätter vissa kameror automagiskt på en ny fil när de kommit till gränsen, och det kanske finns en sådan inställning i G7X.

Det är en som sagt en begränsning i filsystemet för vanliga SD-kort, men däremot har SDXC-kort inte den begränsningen och medger därför större filer. Såvitt jag förstår stödjer g7x II det formatet. Om det också innebär att det blir möjligt att gå över 4GB-gränsen vet jag inte, men iaf blir det då teoretiskt möjligt

Det är en som sagt en begränsning i filsystemet för vanliga SD-kort, men däremot har SDXC-kort inte den begränsningen och medger därför större filer. Såvitt jag förstår stödjer g7x II det formatet. Om det också innebär att det blir möjligt att gå över 4GB-gränsen vet jag inte, men iaf blir det då teoretiskt möjligt

Det saknar betydelse om det är SD eller SDXC eller något annat. Filsystemet är detsamma (FAT32) och sätts av kameran. Det finns mig veterligen ingen kamera som använder något annat filsystem, så nej - det blir inte teoretiskt möjligt med SDXC. Om en kameratillverkare skulle använda ett filsystem som tillåter större filer skulle det heller inte spela någon roll vilken korttyp det är.

Det saknar betydelse om det är SD eller SDXC eller något annat. Filsystemet är detsamma (FAT32) och sätts av kameran. Det finns mig veterligen ingen kamera som använder något annat filsystem, så nej - det blir inte teoretiskt möjligt med SDXC. Om en kameratillverkare skulle använda ett filsystem som tillåter större filer skulle det heller inte spela någon roll vilken korttyp det är.

Jag har SD XC och max 4gb... Vet inte hur man kan få kameran att skapa en ny fil direkt efter det..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar