Annons

Canon G7

Produkter
(logga in för att koppla)
Hi folks

Måste säga att jag är förvånad över denna lansering från Canon. I intervju efter intervju har olika företrädare för företaget (och andra företag) sagt att hela G serien är nedlagd eftersom priserna på DSLR har blivit så låga att de konkurrerar ut denna kameraklass. Dessutom har ju de flesta konkurrenter redan lagt ner sina motsvarigheter.

Dock är jag glad över Canons beslut. Har själv en Nikon 5400 som jag använder ibland när min D2 är för klumpig aå förmodligen finns det några fler än jag som vill ha lite mer kontroll än vad som erbjuds i de flesta av dagens P & S kameror.

MAnkan
 
Det finns ju helt klart vissa brister på denna kamera, t.ex. endast 35mm (motsv), ingen RAW, och f2,8 mot 2,0 G6:an. Men framförallt ingen rörlig skärm! Det är IMHO ett jätteminus :(
 
Separat ratt för ISO.

Äntligen!!!

Jag vill ha den här funktionen på min DSLR också. Som egen ratt eller på ett tredje inmatningshjul.

Kom igen Canon!'

/Jonas

Saknar dock lite mer vidvinkel och RAW så skulle den vara perfekt (nästan)
 
saab skrev:
Separat ratt för ISO.

Äntligen!!!

Jag vill ha den här funktionen på min DSLR också. Som egen ratt eller på ett tredje inmatningshjul.

Kom igen Canon!'

/Jonas

Saknar dock lite mer vidvinkel och RAW så skulle den vara perfekt (nästan)
ISO-ratt på EOS? Låter lite riskabelt.. Nja, jag är rätt nöjd med knapp+ratt som på min 10D.
Däremot vore det fint med ISO alltid synligt på LCD'n.
 
magnus67 skrev:
Den ser ju riktig snygg ut. Och med en 28-150 istället för 35-210 så hade jag blivit intresserad på riktigt.

Har alltid varit förtjust i G-serien. Sålde min G3 o bytte till G5 som backup till mina dslr. Det blev ingen skillnad att skriva hem om vad gäller de extra 1 mp. Föll aldrig för G6-designen och kör nu en Sony 7,1 mp DSC-V3 som är lik G7 i design.

Blev självklart intresserad av G7, men tror den går bort för min del. Inte för avsaknade av raw för det fixade inte G5 o G3 något vidare heller.

Däremot saknar jag helt klart den vridbara displayen och ljusstyrkan på 2.0-3.5. Där försvinner ju i princip ett bländarsteg över hela zoomområdet. Och med 10mp på så liten sensoryta måste Canon gjort ett tekniskt genombrott för att övertyga mig att den här kameran inte kommer att brusa och gyttra ihop sig.

Men allt annat verkar vara väldigt bra. Någon som vet ngt om priset?
 
Jag undrar om den brusar mindre än G6. ISO högre än 100 är nästan oanvändbart. Förhoppningsvis har Canon bytt ut den värdelösa luckan som täcker kontakterna. På vår G6 har den blivit helt böjd när man försöker vrida skärmen och glömmer att luckan är öppen.
 
5095 kr på Scandinavian.
Usch! Denna väcker mitt habegär på ett osunt sätt.
Fast fickvänlig? Nja... Funkar väl om man köper byxor därefter. Känns som en hybrid mellan en tänkt efterföljare till G6 och den S90 som tydligen aldrig kommer.
 
G7 är ingen G kamera

Jag tycker inte denna kamera borde ingå i G-serien. Allt som gjorde G till något av det bästa under slr man kunde skaffa har de strippat den på.

Därmed inte sagt att det är en dålig kamera. Den ger säkert mycket bra bilder, har bra finish och är ganska smidig i design.

Canon tanker bak och fram ibland - det gör väl alla tillverkare. De klagade på att G-serien får för mycket konkurens av enklare kameror med lägre pris.

För det som verkligen vill ha det bästa spelar priset mycket liten roll. Se bara på M8. Men i stället för att höja priset strippar de G-serien och gör den ännu mer lik alla andra...

Det som gjorde G-serien så fantastisk var dess bildkvalitet (bra processor + grymt skarp optik), ljusstark optik, flash-sko med alla funktioner, adapt ring för påbyggnadslinser, något större & stadigare kropp, flipscreen för de omöjliga vinklarna

Fram till G6 (som inte gillades helt av marknaden var g-serien något av macrofotografens favorit

är man ute efter en fickformat kamera blir säkert a-serien eller någon annan lika bra - synd på så väl etablerad tradition

återstår att se hur bilkvaliteten blir - men skall g-7 slå med det relativt höga pris den har måste det bli oerhört fina bilder

------------
http://stock-photo.blogspot.com
 
Jag tror att eventuella köpare av en G7 antingen redan har eller också funderar på att skaffa en system, så varför då inhandla en G7 om den varken är billigare eller smidigare? Marknaden för kameror av gamla G-serientypen är nog mycket smal och de är dyra att tillverka. Åtminstone var det argumentet för att Canon lade ned sin sköna S-serie, enligt vad en försäljare i en större fotobutik sade mig.

För min del hade de gärna fått strippa G7:an ännu mer och sedan kallat den S90 IS. Jag är ute efter en uppgradering av min gamla S45 som komplettering till 350D. Mest spanat på Panasonics LX2, men G7 verkar mycket intressant. Inte minst för att den tar samma batterier som min system! Rent bildmässigt skulle säkert Canons A-serie duga för mina behov, men åtminstone förut var det så att inställningshmöjligheterna hos A-gänget var rätt dåliga. Lägger gärna på ett par tusenlappar för att få en kamera som jag känner mig helt komfortabel med och ska använda några år.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.