Annons

Canon G7 vs Panasonic LX2

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänker köpa en kompaktkamera av bra kvalité med möjligheter för manuell kontroll, och har fastnat för dessa två. Nu återstår det svåra i att välja.

det här har jag plockat upp från recensioner
Fördel LX2: 28mm, 16:8, raw
nackdel LX2: brusig och våldsam brusreducering

Fördel G7: byggkvalité, bildkvalité(?), canons brusreducering, längre zoom
nackdel G7: ej raw, ej 28mm (jag gillar vidvinkel)

Vad har ni för synpunkter på de två tävlande? Är LX2 så brusig och smetar ut bruset så mycket som man kan få intrycket av från recensioner?

fileunderwater skrev:
Tänker köpa en kompaktkamera av bra kvalité med möjligheter för manuell kontroll, och har fastnat för dessa två. Nu återstår det svåra i att välja.

det här har jag plockat upp från recensioner
Fördel LX2: 28mm, 16:8, raw
nackdel LX2: brusig och våldsam brusreducering

Fördel G7: byggkvalité, bildkvalité(?), canons brusreducering, längre zoom
nackdel G7: ej raw, ej 28mm (jag gillar vidvinkel)

Vad har ni för synpunkter på de två tävlande? Är LX2 så brusig och smetar ut bruset så mycket som man kan få intrycket av från recensioner?

Tja. Största fördelen med G7 är att jag kan ansluta min 580EX. Har provat G3 med min blixt men kameran blev rätt obalacerad.

Annars så har jag en Leica D-lux 3 och jag valde denna för att den hadde RAW format. Sen andra plus är jag filmar en del nu i 720P/15 (om du har snabbt minnes kort i) och att den är mindre och smidigare än G7.

Många som har LX2 har den som komplement till systemkameran och då tittar man kanske efter något mindre & smidigare än G7.

Sen får man nog säga att det var extremt klumpigt av Canon att ta bort RAW formatet.

Leica har annan programvara än Panasonic som ska ge lite annat resultat men har inte fått möjlighet att gämföra.

// Fredrik

Sen kommer ju Ricoh med sin GX-100 snart. Kan kanske vara ett intressant alternativ. Annars är det väl det gamla vanliga tipset som gäller, gå till en fotoaffär och kläm på dem så lär du nog känna ganska snabbt vilken du föredrar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar