Hej
jag äger en G2 sedan drygt ett halvår. Detta efter ett antal digitalkameror innan. Tyvärr är jag inte alls nöjd med G2 av bl a följande skäl;
Formatet. Svårt att hålla i, särskilt med extern blixt på. Den är för liten för detta och för stor för att vara kompakt.
Blixt
Den inbyggda blixen fungerar dåligt, både vitbalans och exponering falerar.
Shutterlag
Tveksam då och då. Vet inte vad det beror på. Kan ta flera sekunder ibland innan exponering.
Brus vid högre känsligheter.
Begränsad zoom
Halvtaskig närgräns
Dåligt dynamiskt omfång - delar den med många digitala kameror. Olympus E10 är dock avsevärt bättre
Osäkerhet avseende AF, ger ofta urfokus bilder
Tveksam exponering, ger ett osäkert intryck.
Förtjänar, enligt mig, ej topklass som Foto tillskrev den.
Men, då allt klaffar så presterar den bra bilder men jag har fått alltför många som jag inte blir nöjd med så jag använder inte kameran längre.
Batterilivlängden är också helt ok men extra batterier kostar skjortan.
Jag skulle hellre satsa på en beg D30 om nu Canon är ett måste. Antagligen en mycket bättre kamera i alla avseenden.
Jag får säkert en del hugg o slag efter detta men det är min ärliga uppfattning och jag äger de facto en. Jag kanske har höga krav men varför skulle man inte ha det på en sk kamera för 10 papp?
Personligen skulle jag hellre köpa en riktigt kompakt digital kamera då man kan stå ut med vissa brister. För mer seriös fotografering behöves en digital SLR tycker jag alternativt en analog systemkamera+skanner.
Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com