Jag har precis köpt en G1X. Tanken var att den skulle fungera som semesterkamera och vid de tillfällena helt ersätta systemkameran. Att valet föll på Canon var för mig självklart. Van vid menyer och i viss mån reglagen samt att vissa tillbehör passar som t.ex. extern blixt. Dessutom har den i pressen höjts till skyarna med den ”stora” sensorn och bildkvalitén.
Det som är mest obekvämt med kameran är hanteringen. Då är det inte storleken på själva kameran utan mer att knäppa bilderna (jämfört med systemkameran). Den optiska sökaren måste ändå vara ett skämt. Du har ingen som helst information i sökaren och optiken skymmer en del av rutan.
De automatiska lägena (P, AV, TV) är väldigt träffsäkra i exponeringen även när det är lite knepigare ljustillfällen. Faktiskt såpass bra att jag inte kör manuellt läge alls. Då kör jag alltid manuellt på systemkameran.
580 blixten och G1X kommer väldigt bra överens. Ser klart konstigt ut men vilka bilder. Har testat utomhus där blixten används som upplättningsljus.
Fokusen är inte speciellt snabb och så har kameran en liten fördröjning. Återigen är jag van vid systemkameran. Med G1X känns fördröjningen som ca 1 sekund men det kan vara inbillning.
Färgåtergivningen är jag inte riktigt nöjd med. Hade för avsikt att köra JPEG. Har fått ställa in ”kraftigare röd” för att få någorlunda neutral färgton. (Tips från
http://www.digitalcamerainfo.com/content/Canon-PowerShot-G1-X-Digital-Camera-Review/Color.htm)
För mig känns det ändå som rätt val. Storleken stör mig inte alls. Samma fabrikat som systemet med samma programvaror och arbetsflöde vid RAW bilderna. Lätt att känna igen sig bland menyerna. Väldigt hög bildkvalitet även om färgåtergivningen i JPEG inte är någon höjdare. Långsam autofokus men mina semesterbilder är på stillastående motiv. Viktigare med en bra upplösning som tål att beskäras lite samt möjligheterna att skruva upp ISO när ljuset inte alltid är det allra bästa.