Annons

Canon G12 vs. Nikon D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

kjohan74

Medlem
Jag vill börja fotografera lite mer i samband med att jag kommer få barn. Kameran ska fungera att ha nära till hands, snabbt kunna ta bra bilder och filma lite. Den ska vara hyfsat lättanvänd. Jag är nybörjare som bara haft kompaktkameror tidigare, men jag känner också jag är intresserad av foto och vill lära mig lite mer

Valet står mellan Canon G12 och Nikon D3100

I fotobutiken säger de jag ska ta G12 därför den är mindre och smidigare. de säger att bilderna är lika bra om det är en amatör som tar dem. Men jag känner att det kanske blir roligare att använda D3100 och blir bättre bilder? Samtidigt är den ju otympligare.

Har med erfarenhet någon råd eller riktning till mig vore jag väldigt tacksam.
Mest undrar jag hur mycket sämre bilderna blir med G12 jämfört med D3100.

tack på förhand.
 
Köp en Nikon D3100 + AF-S 35/1.8G så hinner du ta bilden innan ungen somnar eller hinner gå sin väg. G12 och alla andra kompakter är för långsamma för att plåta barn. Dessutom är bildkvaliten mycket bättre, speciellt inomhus i befintligt ljus.

Vill istället ha en Canon, köp en ny eller beg EOS 450D, 500D eller 550D tillsammans med objektivet EF 35/2. Även EF 50/1.8 II funkar, men det är ofta för mycket tele för inomhusfoto, funkar dock mycket bra till porträtt.
 
G12 fungerar alldeles utmärkt för att ta bilder på barn. Den är en av de allra snabbaste kompaktkamerorna, startar på 1 sek, AF tar 0,5 sek. Visserligen är alla moderna systemkameror ännu snabbare, men större och otympligare är dom. and30ers, har du verkligen använt en G12?
//Curt
 
g12:an är väl den bästa kompakten på marknaden, och nyfödda springer jävligt långsamt så nog hinner du ta bilder med den på bäbben.
visst har du större utvecklingspotential med en 3100 som är en mycket bra om inte den bästa kameran för pengarna, så det rä väl närmast en fråga om vad du tror du har för framtida utveckling inom fotograferandet som jag skulle låta avgöra.
 
D3100 har definitivt mer potential vad gäller stillbilder, IMO, medan G12 troligen är lite bättre ur filmningssynpunkt. Med en D3100 har man lägre brus (skillnaden är dock inte enorm om man har ett ljussvagt "kitobjektiv" monterat) och autofokusen är totalt överlägsen i dåligt ljus (läs inomhus) och man har dessutom möjlighet till ännu ljusstarkare objektiv.
D3100 har dessutom en bra optisk sökare, vilket underlättar väldigt mycket, IMO. I halvdunkel inomhus belysning blir skärmen på kompaktkameror långsam i uppdateringen och grynig och... Och den optiska sökaren på G12 är som att titta genom ett sugrör.
Det som talar emot D3100 är att det är svårare att sätta fokus på rätt ställe, eftersom man har kortare skärpedjup. Med ett ljusstarkt objektiv på stor bländare kan det räcka med att man gungar till eller att barnet sträcker sig efter något för att fokus ska hamna galet. En kompakt har inte alls samma "problem" med detta då skärpedjupet blir större. Detta gör åxå att den är osmidigare att "vardagsfilma" med. Man ska åxå vara medveten om att ljudet från fokusmotorn hörs rätt tydligt i filmen när den jobbar med D3100.

Kort skärpedjup kan jo dock vara väldigt trevligt att ha i vissa bilder åxå...

För att sammanfatta det hela skulle jag säga såhär:

Om stillbilderna är viktigast och man har tålamodet att lära sig hantera kameran med fokusering/fokuspunkter osv så ger D3100 definitivt större möjligheter och bättre bildkvalitet i befintligt ljus inomhus.

Tycker man att det är viktigt att kunna filma "problemfritt" och kanske inte har samma tålamod (inte för att det handlar om någon högskoleutbildning precis) att lära sig hantera kameran, så passar G12 bättre.

Oavsett vilken kamera det blir så skulle jag rekommendera att köpa till en extern blixt. Detta ger mycket större möjligheter att få trevliga bilder vid fotografering inomhus, för oavsett hur bra kameran är på höga ISO-tal så kommer ljuset att vara knappti många fall och med en extern blixt som man kan studsa i taket eller väggen kan man "skjuta till" lite ljus.
Om det skulle bli D3100 och budgeten tillåter så tycker jag definitivt att man ska överväga att komplettera även med ett AF-S 35/1.8 utöver kitobjektivet.

Edit:
Sedan ÄR ju G12 mindre och smidigare, även om den är relativt klumpig för en kompaktkamera. Om storleken på D3100 (eller G12 för den delen) blir ett problem kan du ju bara svara på själv, eg.
Du har ju även S95 som i praktiken är en slimmad G12, men med färre inställningsmöjligheter och helt utan optisk sökare.

Edit2:
Och nyfödda må "springa" väligt långsamt, men det går fort till de är snabba som bara den.
 
Stort tack för era svar!

Jag läser att D3100 ger bättre bilder inomhus och har större möjligheter för mig att utvecklas som fotograf. Men att G12 inte är så väldigt långt efter (i synnerhet inte om jag inte kompletterar D3100 men fler objektiv).

Jag tänker också lite att den bästa kameran är den som man "orkar" använda och släpa med sig. Därför kanske G12 trots allt vinner på simpelhet och att den är mindre (kan ju ha den i handväskan medan D3100 kräver egen väska).

De är ju ungefär lika dyra ser man...

Det dumma är det ni skriver om att fota inomhus, där förlorar jag bildkvalitet förstår jag genom G12'an.

Stort tack igen! Det är hyfsat mycket pengar och inget lätt beslut att fatta. Fem av mina vänner har köpt D3100 så det blir kanske till att våga gå mot strömmen
 
Den bästa kameran är och förblir den kamera man har med sig och som då finns till hands. Sedan saknar det betydelse om det är en kompaktkamera eller världens bästa systemkamera. Den kamera som är kvar hemma i garderoben tar man ju inga bilder med.

Har själv en gammal IXUS 70 som finns med för jämnan och en systemkamera som oftast finns hemma. Gissa vilken jag tar de flesta bilderna med. Den lilla kompakten så klart. Visst, bilder tagna i dåligt ljus blir brusigare. Och så når den inbyggda blixten inte många meter. Men eftersom jag är medveten om kamerans begränsningar så stör de mig inte. Bruset i bilder tagna under dåliga ljusförhållanden kan jag minska i efterhand inom rimliga gränser och hellre en något brusig bild än ingen bild alls.
 
Jag drar mig inte en sekund för att ta med mig ryggsäck med kamera + 5 objektiv, 2 blixtar och allt annat krafs man har. Så en D3100 med ett 35 1.8 kan inte vara en stor belastning.
 
Jag vill börja fotografera lite mer i samband med att jag kommer få barn. Kameran ska fungera att ha nära till hands, snabbt kunna ta bra bilder och filma lite. Den ska vara hyfsat lättanvänd. Jag är nybörjare som bara haft kompaktkameror tidigare, men jag känner också jag är intresserad av foto och vill lära mig lite mer

Valet står mellan Canon G12 och Nikon D3100

I fotobutiken säger de jag ska ta G12 därför den är mindre och smidigare. de säger att bilderna är lika bra om det är en amatör som tar dem. Men jag känner att det kanske blir roligare att använda D3100 och blir bättre bilder? Samtidigt är den ju otympligare.

Har med erfarenhet någon råd eller riktning till mig vore jag väldigt tacksam.
Mest undrar jag hur mycket sämre bilderna blir med G12 jämfört med D3100.

tack på förhand.

Hejsan! Jag vill rekommendera Panasonic :s kompaktkameror, äger själv en LX 3 som jag är mycket nöjd med och har som ständig följeslagare och som komplement till mina Canon systemkameror. Kan köpas beg till ett bra pris och oftast i väldigt fint skick. Efterträdaren heter LX 5 och skall ju då egentligen vara bättre. Jag skulle inte rekommendera en systemkamera om du är mindre van till att börja att fota med.
 
Om du över huvudtaget undrar ska du ta en Canon Powershot G12. Har själv en G9 och har haft en G6. Det är fantastiskt bra kameror med bro optik. Den lilla sensorn gör att det är svårt att få kort skärpedjup, men å andra sidan är det lätt att få skarpa bilder. G12 är bra i situationer med svagt ljus, bättre än D3100 tror jag. Det finns dessutom en tillbehörssko för extern blixt vilket brukar vara bra. Själv har jag en Canon Speedlite EX430 som funkar jättebra till.

Har också systemkameror men det är en annan sak. Använder mest G9an till familjebilderna.

Lycka till!
 
Jag vill börja fotografera lite mer i samband med att jag kommer få barn. Kameran ska fungera att ha nära till hands, snabbt kunna ta bra bilder och filma lite. Den ska vara hyfsat lättanvänd. Jag är nybörjare som bara haft kompaktkameror tidigare, men jag känner också jag är intresserad av foto och vill lära mig lite mer

Valet står mellan Canon G12 och Nikon D3100

I fotobutiken säger de jag ska ta G12 därför den är mindre och smidigare. de säger att bilderna är lika bra om det är en amatör som tar dem. Men jag känner att det kanske blir roligare att använda D3100 och blir bättre bilder? Samtidigt är den ju otympligare.

Har med erfarenhet någon råd eller riktning till mig vore jag väldigt tacksam.
Mest undrar jag hur mycket sämre bilderna blir med G12 jämfört med D3100.

tack på förhand.

Med rätt objektiv får du definitivt bättre bilder med D3100. Kompakten är och förblir en kompromiss. G12an är långsam och du får bättre kontroll över bilderna med en riktig sökare. Jag har själv en G12a, men bara för tillfällen när det blir besvärligt att ta med en större kamera.
 
Med bra optik kan man nog få bättre bilder från en D3100, men med den medföljande zoomen är det ingen stor skillnad. Då börjar det från 1500 och uppåt för en fast normaloptik, och ska du ha en bra zoom finns inte mycket under 8000 spänn.
 
Det dumma är det ni skriver om att fota inomhus, där förlorar jag bildkvalitet förstår jag genom G12'an.

Det är, som sagt, den kamera som är med som är den bästa kameran. G12:an funkar trots allt bra för "vardagsbilder" (jag använder en "sämre" kamera än så till mina vardagsbilder) och vill du ha möjlighet att ta inomhusbilder på barn/familj med bättre kvalitet så komplettera med en extern blixt. Den kan man ju använda hemma eller vid lite mer "planerade" tillställningar, medan kameran kan följa med som den är till vardags.

Jag drar mig inte en sekund för att ta med mig ryggsäck med kamera + 5 objektiv, 2 blixtar och allt annat krafs man har. Så en D3100 med ett 35 1.8 kan inte vara en stor belastning.

Det beror väl på vart man ska. Jag släpar helst inte med hela kameraväskan om jag ska på fest eller middag/restaurangbesök osv, medan jag ibland tar med systemkamera med ett eller två objektiv om jag ska till vänner och bekanta och hälsa på. Hela kameraväskan tar jag bara med när jag ger mig ut med just foto som huvudmål/sysselsättning. Men där är man ju olika. En del vill helst inte släpa på stativet när de är ute och fotar, jag har det ALLTID (med få undantag) med mig...
 
Jag vill börja fotografera lite mer i samband med att jag kommer få barn. Kameran ska fungera att ha nära till hands, snabbt kunna ta bra bilder och filma lite. Den ska vara hyfsat lättanvänd. Jag är nybörjare som bara haft kompaktkameror tidigare, men jag känner också jag är intresserad av foto och vill lära mig lite mer

Valet står mellan Canon G12 och Nikon D3100

I fotobutiken säger de jag ska ta G12 därför den är mindre och smidigare. de säger att bilderna är lika bra om det är en amatör som tar dem. Men jag känner att det kanske blir roligare att använda D3100 och blir bättre bilder? Samtidigt är den ju otympligare.

Har med erfarenhet någon råd eller riktning till mig vore jag väldigt tacksam.
Mest undrar jag hur mycket sämre bilderna blir med G12 jämfört med D3100.

tack på förhand.

Hej!

Det går att älta skillnaden i dagar men, med egen erfarenhet av din situation kan jag säga att en G12 inte är snabb nog, du kommer på sikt irritera dig på allehanda små eller stora brister hos den som systemkameran inte har. Systemkamerans nackdelar är storleken, eventuellt skärmsökarfunktionen och filmfunktionen. Jag har ingen erfarenhet av de två sistnämnda funktionerna. Jag har en Canon G9 och en Nikon D300.

Bildkvalitetsskillnaderna är under normala och bra ljusförhållanden mellan dessa kameror mycket små, beställ bilder från ett dåligt labb och de kommer sabba alla bilder oavsett modell av kamera, beställ bilder från ett bra labb och bilderna för det mesta kommer vara bra eller mkt bra från båda kamerorna. För mig blir det sämre ljusförhållanden när man måste användamer än ISO 400 slutartid 1/60 och största bländare.

Kort sagt en systemkamera är bättre i alla lägen om du orkar bära den…..

Olumpus EP-L2, är ett alternativ.

Hans
 
Slå till IDAG innan kampanjen är slut, sjukt billigt!

5.590kr Nikon D3100 + 18-105 VR http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=39VBA280K006

eller

4.380kr Nikon D3100 + 18-55 VR http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=39VBA280K001

Eller om du absolut måste ha en liten kamera, välj S95 som är typ samma sak som G12 men i halva förpackningen, kostar 3.215kr. http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=134343B013
 
Jag röstar för systemkameran. Den enda nackdelen är storleken, i allt annat är den överlägsen.

När du är hemma, ja då är ju storleken inget probelm.

När du skall ut på stan - ja då skall du ändå ha med dig ett gäng med prylar till ungen. Skötväska, barnmat, ombyten - ja ett dj-vla släpande vill jag minnas att det var! :)

Att slänga med ett liten systemkamera gör varken till eller från. När du har barnvagn är det ju extra lätt att "hänga på" kameran.

Jag önskar att mitt fotoinstresse tagit fart lite tidigare och att jag hade skaffat systemkamera tidigare - då hade jag haft fler och bättre bilder på grabben i unga år.

Bara mina tankar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.