Annons

Canon G12 vs. Nikon D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

kjohan74

Medlem
Jag vill börja fotografera lite mer i samband med att jag kommer få barn. Kameran ska fungera att ha nära till hands, snabbt kunna ta bra bilder och filma lite. Den ska vara hyfsat lättanvänd. Jag är nybörjare som bara haft kompaktkameror tidigare, men jag känner också jag är intresserad av foto och vill lära mig lite mer

Valet står mellan Canon G12 och Nikon D3100

I fotobutiken säger de jag ska ta G12 därför den är mindre och smidigare. de säger att bilderna är lika bra om det är en amatör som tar dem. Men jag känner att det kanske blir roligare att använda D3100 och blir bättre bilder? Samtidigt är den ju otympligare.

Har med erfarenhet någon råd eller riktning till mig vore jag väldigt tacksam.
Mest undrar jag hur mycket sämre bilderna blir med G12 jämfört med D3100.

tack på förhand.
 
Köp en Nikon D3100 + AF-S 35/1.8G så hinner du ta bilden innan ungen somnar eller hinner gå sin väg. G12 och alla andra kompakter är för långsamma för att plåta barn. Dessutom är bildkvaliten mycket bättre, speciellt inomhus i befintligt ljus.

Vill istället ha en Canon, köp en ny eller beg EOS 450D, 500D eller 550D tillsammans med objektivet EF 35/2. Även EF 50/1.8 II funkar, men det är ofta för mycket tele för inomhusfoto, funkar dock mycket bra till porträtt.
 
G12 fungerar alldeles utmärkt för att ta bilder på barn. Den är en av de allra snabbaste kompaktkamerorna, startar på 1 sek, AF tar 0,5 sek. Visserligen är alla moderna systemkameror ännu snabbare, men större och otympligare är dom. and30ers, har du verkligen använt en G12?
//Curt
 
g12:an är väl den bästa kompakten på marknaden, och nyfödda springer jävligt långsamt så nog hinner du ta bilder med den på bäbben.