Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G11 eller Canon PowerShot SX210 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Sjökatt

Ny medlem
Hej,
Håller på att bli tokig av köpångest ... ;) I höst ska jag åka till Afrika (reportagejobb). Jag har redan en systemkamera (Nikon D300 och extra glugg Nikon Nikkor AF-S 70-300), men vill gärna komplettera (eller t o m ersätta, för att slippa kånka på systemkameran) med en riktig bra, kompetent kompakt (som jag kan alltid ha till hands). Något som jag kan ta bra närbilder, men även ha användning av lite tele (djur, natur). Hemskt tacksam för alla tips!
Hälsningar
/Katarina
 
Att G11 kan leverera RAW-filer väger tungt enligt min mening och är ryktesvis mindre brusig än de flesta kompakter. Det är sällan man behöver längre zoom än vad G11 har. Den har optisk sökare vilket är bättre än elektronisk. Det är också den mindre av de två kamerorna. SX20 är väl nästan lika stor som din Nikon och det är väl en av anledningarna till att du anser dej behöva en kompaktkamera. G11 går ner i en större ficka eller i handväskan vilket inte Sx20 gör utan vidare.

SX20 använder vanliga AA batterier vilket kan vara en fördel om man reser i avlägsna trakter och tror att det kan bli svårt med laddning av batterier, men det blir dyrt i längden. Men det finns ju reservbatterier att köpa till G11 och det tycker jag absolut att du ska ha, minst ett. Det finns billigare batterier än original, så köp två.

Så med tanke på att du redan har en Nikon med lång glugg så tycker i varje fall jag att valet är någorlunda lätt: G11.
Jag har själv en kompetent kompaktkamera som liknar G11, en Olympus 7070W, nu omkring 5 år gammal och som är min resekamera i första hand.
 
Kolla Panasonics sortiment. Där finns skarptecknande kameror med både lång zoom och RAW. Jag har mycket god erfarenhet av P:s kameror.
 
Att G11 kan leverera RAW-filer väger tungt enligt min mening och är ryktesvis mindre brusig än de flesta kompakter. Det är sällan man behöver längre zoom än vad G11 har. Den har optisk sökare vilket är bättre än elektronisk. Det är också den mindre av de två kamerorna. SX20 är väl nästan lika stor som din Nikon och det är väl en av anledningarna till att du anser dej behöva en kompaktkamera. G11 går ner i en större ficka eller i handväskan vilket inte Sx20 gör utan vidare.

SX20 använder vanliga AA batterier vilket kan vara en fördel om man reser i avlägsna trakter och tror att det kan bli svårt med laddning av batterier, men det blir dyrt i längden. Men det finns ju reservbatterier att köpa till G11 och det tycker jag absolut att du ska ha, minst ett. Det finns billigare batterier än original, så köp två.

Så med tanke på att du redan har en Nikon med lång glugg så tycker i varje fall jag att valet är någorlunda lätt: G11.
Jag har själv en kompetent kompaktkamera som liknar G11, en Olympus 7070W, nu omkring 5 år gammal och som är min resekamera i första hand.

Tack för goda råd! Fast jag frågade om PowerShot SX210 IS, inte PowerShot SX20 IS. SX210 IS är en liten kompaktkamera ... :) Hälsningar Katarina
 
Panasonic Lumix DMC-TZ10 röd med inbyggd GPS:

Tack! Ska titta. Något tips?

Panasonic Lumix DMC-TZ10 röd med inbyggd GPS:

12x
Panasonics TZ-serie har varit mycket framgångsrik och var bland de allra första att kombinera ett riktigt stort zoomomfång med ett litet och kompakt chassi. Konceptet har finslipats och Lumix DMC-TZ10 är den nya toppmodellen i serien. Nytt är de halv- och hel-manuella exponeringskontrollerna. Du kan nu styra slutartiden och bländaren själv - mycket trevligt för den som vill kunna påverka bildresultatet. Kameran har dessutom ett nytt förbättrat intelligent auto-läge och ett nytt sätt att selektivt tillämpa skärpa i bilderna. T.ex. hudtoner återges med mindre uppskärpning, medan texturer och kanter ges större skärpa. Kameran har också något som kallas Sonic Speed AF som skall ge den snabbaste autofokusen hittills. Allt tack vare den nya Venus Engine HD II processorn.

Kamerans egenskaper i korthet:

- Inbyggd GPS och databas över 500.000 populära landmärken
- 12 Mpixel
- 12x zoom med 25mm vidvinkel
- Högupplöst 3,0" LCD-display med 460.000 pixlar
- Videoinspelning i AVCHD-format 1280x720, 30 fps (upp till 17Mbps)
- "Intelligent Auto"-funktion där kameran själv analyserar motivet och gör nödvändiga inställningar för att ge bra bilder.
- Face detection (upp till 15 ansikten) med minnesfunktion
- Power OIS (optisk bildstabilisering) ny och förbättrad jämför med den tidigare Mega OIS
- Sonic speed AF - snabbare AF än tidigare modeller
- Intelligent ISO
- Manuella exponeringskontroller
- Ny processor Venus Engine HD II

Finns också i en Leicamodell.

allt klippt från http://www.cyberphoto.se/
 
Panasonic DMC-FZ38 är troligen marknadens bästa kompaktkamera med långt zoom. Jag har använt föregångaren FZ-28 med väldigt bra resultat. Lycka till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.