Annons

canon gör två kataloger på minneskortet

Produkter
(logga in för att koppla)

cale

Aktiv medlem
Först tänkte jag inte så mycket på det då jag flyttade mitt CF Sandisk Ultra II mellan en A2 & en 350D.
Minoltan skapade en egen katalog på kortet men canon skapade två.. minns inte vilka namn de fick. Nu har jag formaterat kortet i EOSen och enbart använt det i den kameran. Efter att ha tagit ett gäng bilder så finns det återigen två kataloger:
103canon (41 bilder)
104canon (73 bilder)

En kompis har tydligen samma "problem" i sina canon's.

Varför blir det så och vad kan man göra åt det?

103Canon innehåller bild nr. 0300-0399 (eller möjligen 0301-0400 - jag är lite osäker där).

104Canon innhåller följaktligen bild nr 04xx o.s.v.

Jag vet inte varför inte alla läggs i samma katalog, och inte om det går att göra något åt det. Men det blir alltså en ny var hundrade bild.

/Anders

det stämmer faktiskt..
märkligt att man inte kan välja hur man vill ha det..

men än märkligare är det att bild 400 hamnade i 103-katalogen :p

Bilderna sorteras in i mappar om 100 bilder. Varför (i ditt fall) 400 hamnar i "fel" mapp vet jag inte.
är lika dant på min för övrigt.

Geocedis skrev:
Bilderna sorteras in i mappar om 100 bilder. Varför (i ditt fall) 400 hamnar i "fel" mapp vet jag inte.
Gissningsvis hamnar jämna hundratal i "fel" mapp helt enkelt därför att det inte finns någon bild 0 och då kommer ju den hundrade bilden att ha bytt hundratal.

Ibland kan det vara bra att läsa manualen.. Den kan ge klarhet i sådana här frågor.

Svaret står nämligen däri, väldigt pedagogiskt förklarat.

Jeppe skrev:
Svaret står nämligen däri, väldigt pedagogiskt förklarat.
Cool, i 300D:s manual har jag för mig att bara den enkla och populära men ack så felaktiga bortförklaringen till varför de inte gjort det valbart fanns ;-)

Har ingen manual här och det var nog inte en bortförklaring utan snarare ett konstaterande att "så här fungerar det" så jag var säkert orättvis mot Canon. De har säkert gjort sitt bästa även om jag nog förväntade mig mer, för katalogerna är verkligen bara ivägen för mig.

ah, ok. min manual står det:
"..and saved in a folder (created automatically) that can hold up to 100 images."

ANNONS