Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon FS4000US och diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

berga

Aktiv medlem
Är det fler än jag som har problem att skanna dirabilder, E200, med Canons FS4000US?
Det blir ett magentastick i bilderna.

Däremot är det inga problem med negativ film. Dessa behöver jag knappast korrigera.

Jag använder Canons programvara version 1.03.

Var får du färgsticket? På skärmen eller utskriften (vilken skrivare i så fall)?

Jag ledden en kurs i våras där vi använde en FS4000. Det var ett 20-tal deltagare och vi skannade alla möjliga filmer utan större problem (med undantag av Kodachrome, förstås).

Jag får det på skärmen.

Min bild överenstämmer också med Photoshops färginformation att det finns ett magentastick.

När jag har skrivit ut bilder från negativ film, just ju främst supra 800, så är det god överenstämmelse mellan utskrift, HP deskjet 970, och skärmbilden.

Det som är uppenbart är att supra 800 knappast behövs justeras om bilden är tagen i dagsljus. (Jag har tagit en hel del bilder i sjukhusmiljö de senaste dagarna och då har jag fått justera för olika ljuskäller, men det är något helt annat.)

Min erfarenhet är också att uppdateringen från programvaran som kom med skannern till version 1.03 inneburit stora framsteg just när det gäller negativ film (skanningen är mer "färgrätt" än tidigare). Jag har inte kollat hur den tidigare versionen skannade E200 film.

Det verkar vara kombinationen skanner E200 som spökar. Jag har skannat en del E200 på min gamla Coolscan III, men inte märk någon påtaglig skillnad mot E100VS eller E100SW.

Om sticket är jämnt fördelat över hela tonomfånget får du väl gå in i t ex Nivåer och lägga på lite grönt.

steinick skrev:
Var får du färgsticket? På skärmen eller utskriften (vilken skrivare i så fall)?

Jag ledden en kurs i våras där vi använde en FS4000. Det var ett 20-tal deltagare och vi skannade alla möjliga filmer utan större problem (med undantag av Kodachrome, förstås).

Vad i ligger problemet att skanna kodachrome & går problemet att lösa? Har en nyinköpt scan dual II.

Larsa

Hej Larsa!

Kodachrome-filmerna har ju en annan uppbyggnad än E6-filmerna och fordrar andra profiler. Till en del skannrar följer det med, annars få man göra egna. Med min Coolscan III får jag bl a lägga på rött och göra bilden ljusare. Jag har inte använt Kodachrome sedan juli 1993, så problemet blir mindre och mindre för mig.

Lars E

Tack för svaret Lars. Det är samma för mig, har inte använt kodachrome på 10-15 år men har några bilder jag skulle vilja skanna. Får väl prova & se om det är värt besväret.

Mvh, Larsa Z.

Prova ladda ner Vuescan från www.hamrick.com, det programmet har inställningar för de flesta Kodak filmer. Ed har nu dessutom börjat få till IR Clean så att den kan jämföras med FARE. Med Vuescan kan man dessutom köra MultiPass MultiScan med FS4000 vilket betydligt reducerar brus i bilden (sedan att FS4000 inte verkar vara den lättaste scannern att linjera är ju en annan sak...)

Om du provar Vuescan så experimentera lite med inställningarna. Tex. att scanna med inställningen "Image" istället för "Slide" funkar väldigt bra om man scannar Velvia som inte har fördefinerade värden och inte riktigt faller inom ramarna för generell dia.

/FB

Jag har tittat lite på vuescan, men det jag fick den inte att fungera med batch skaning, alt. hittade inte inställningen.

Det som får mig att använda Canons egen programvara är att jag kan skanna en 4- eller 6-strip i ett svep. Jag slipper att vakta skanern för varje skaning och får då en längre sammanhängande tid för annat.

Vet någon om det går att batch skanna med vuescan och hur man gör det?

Det är ju bara att skriva 1-4 eller 1-6 i framerutan. Eller 1,3,5-6 om du inte vill ha alla.

Autofocus at: Scan är bra att ha valt också. Och med problematisk film är det vettigt att låsa exponeringen på ett bra värde. Med negfilm är det nog ett krav, och då dessutom låsa filmbasfärgen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar