Annons

Canon från japan, vilken modell ska jaga välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men jag hittade en manual på engelska (vilket är bra, för det fanns inte svenska på kameran, men det kanske man kan uppdatera via usb eller nåt?)

Manualen var dock på 275 sidor, så får hitta en som vill skriva ut det åt mig =)

Kan tyvärr inte köpa någon sladd till laddaren, för det är av sådan typ att man bara pluggar in laddaren direkt via nätuttaget i väggen.

Så det får nog bli att köpa en svensk laddare istället, vilket var lite surt att höra.
Han som köpte kameran skulle se om han kunde bygga en adapter till den, får hoppas på det.

En sak jag undrar, har ju bara 2gb minne nu i kameran, en RAW-bild tar ju ca 12mb, så det får ju inte plats så mycket där. Jag funderar på att kanske ta de allra nödvändigaste bilderna i RAW, de som kan bli finast.

Funkar det bra att välja M2 för resten, alltså medium nummer 2, eller bör jag välja nån annan inställning tycker ni?

Ge mig gärna tips på andra saker att tänka på nu i början.

Ska skriva ut manualen på 275 sidor idag, så jag har att läsa på flyget iaf! =)

Jo visst kommer det med en laddare, men den är anpassad efter japanska uttag, då jag köper kameran från japan. Så den fungerar ju inte i Sverige eller någon annanstans

vad för typ av adapter menar du då?
Var inne på Claes Ohlsson, men de sa att det inte finns adaptrar för sådant. Att köper man något utomlands skall man inte räkna med att det går att fixa adaptrar till det...

Ok, from the top. (Med risk för att ha slöläst tråden). Om du köper en kamera så ingår en original batteriladdare om allt är som det ska vara. Dessa laddare är i dagsläget anpassade för 110-220 volt och fungerar "worldwide". Byt anslutningskabel eller skaffa en enkel adapter så löser sig saken. Om inte annat med en Japansk adapter anpassad för Europa.
..eller är jag ute på cykeltur?

Gabbe

Allt beror ju på hur kameraladdaren ser ut. Men har 3 st olika Canon laddare, och alla är del bara mellan sladd o laddare. Och sladden är en standard sladd som man träffar på på många ställen, externahårdiskar, ljudanläggningar många elektronik saker har denna sladd. Men hör med din kompis om sladden går att ta bort från laddaren. En sådan sladd kostar väl runt 30 kronor.

Du får ingen garanti i Europa.

Fota på högsta upplösningen.

Om du ska ut å resa så kan det vara bra med hur mkt minne som helst:) 4 x 4 GB är nog inte så dumt.

va inte grejen att man inte anslöt den japanska ladden via en kabel utan direkt i väggutaget?

Glöm inte kolla om det är världsgaranti från canon eller om det är som för nikon. Visst sparar man pengar å köpa där men om den går sönder... jadu då kostar det...

precis, det finns alltså ingen sladd, utan adaptern pluggas direkt in i väggen utan sladd.

Nä garantin kan ju vara problematisk, skall kolla med Canon vad de säger om den, kan man inte på nåt sätt få med den i hemförsäkringen då, eller behövs kvitto då från Sverige?

Jag har ju inte 4X4gb med mig, har endast ett 2gb-minne, men du tycker ändå jag skall ta på högsta upplösning, tror bilderna tar ca 5-6mb då va?

fast tryter minnet och de går o ställa ner till t.ex 10 ellr 8 mp så kan du nog göra de. Dom där 12 mp kameran bjuder på som messt är väl bara bra o ha om du vill göra någon jätte dunderförstoring, ellr om du tycker du inte kommer nära nog och vill beskära i efterhand. Annars e de väl sällan man har nytta av så pass många pixlar.

ah, låter bra det, för visst vill jag ha så fina bilder som möjligt, men samtidigt vill jag ju kunna fota många bilder också..tyvärr kan man inte få allt. Och som sagt, är det något då som jag verkligen känner att jag måste fota, då kan jag ju kosta på mig en RAW-bild där istället o sen dra ner mp lite på de övriga bilderna, för det lär ju bli fint ändå!

En liten sista fråga innan jag åker...tänkte på det här med bildstabilisatorn. Den är ju automatiskt av tror jag från början.

Skall man alltid ha den på, eller är det främst för bilder då man zoomar mycket? Finns det nackdelar med att ha den på annars?

den drar mer batteri på än av, men jag tycker de e lika bra o ha den på hela tiden.

Okey, att det alltid ska finnas en liten hake =)

Men då får jag ha bildstabilisatorn på och försöka att inte pilla för mycket med kameran nu i början och suga ut batterierna. (kommer bli svårt)

Nu bär det snart av mot Mauritius...sweet! =)

Bilagor

• mauritius-06.jpg
    mauritius-06.jpg
    49.7 KB · Visningar: 48
tack, det ska jag ha!

Resan finns att följa på resdagboken under alias: akerhage, kanske kan jag lägga upp lite bilder med om det funkar

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto