Annons

Canon från japan, vilken modell ska jaga välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Akerhage

Aktiv medlem
Hej, min kompis skall på måndag till Japan och han skall då kolla efter en kamera till mig, jag antar att Canon-kamerorna är billigast där. Han trodde att det iaf var halva priset gent emot Sverige.

Har då varit inne på prisjakt och tittat lite, men då jag inte kan mycket om kameror tänkte jag lägga fram lite av mina förslag, så kanske någon kan hjälpa mig med att välja den bästa kameran.

Förslag:

Intressanta:
Digital IXUS 860 IS 2667kr betyg prisjakt 10/10
PowerShot A630 2995kr betyg prisjakt 10/10

Lite mer intressanta:
PowerShot G7 4590kr betyg prisjakt 10/10
PowerShot G9 4070kr betyg prisjakt 9/10

Jag kollade en del på G7:an som hade fått bra betyg, G9:an skall ju vara uppföljaren till den, men den är ju billigare, en uppföljare som då är sämre än G7:an då eller?

Vad vill jag ha min kamera till då?
- Jo, jag vill ta en jäkla massa kort, förhoppningsvis hinner jag dessutom få med den till min resa till Mauritius den 18maj, så det vore ju jätteskoj att få testa den därborta! Ni som kan mycket av detta, vad tror ni?
Jag vill använda den till vardagliga saker, som exempel att ta kort på naturen, fester och bara lite vardagliga saker. Skulle gilla att lära mig mycket om att ta bra kort, zooma in, ta närbilder och exprementera lite (stavas det så...hmm)

Akerhage skrev:
Lite mer intressanta:
PowerShot G7 4590kr betyg prisjakt 10/10
PowerShot G9 4070kr betyg prisjakt 9/10

Jag kollade en del på G7:an som hade fått bra betyg, G9:an skall ju vara uppföljaren till den, men den är ju billigare, en uppföljare som då är sämre än G7:an då eller?

Lät som en mysko betygssättning. Nej, G7 samt G9 har samma prestanda, dock har G9 fått lite uppdateringar som 3 tum skärm, 12 mp mot 10 samt Raw format. I övrigt e det samma kamera.

Är det en bra kamera då, som är värd att satsa på tror du? Varför är G9 billigare om den skall vara bättre?

Akerhage skrev:
Är det en bra kamera då, som är värd att satsa på tror du? Varför är G9 billigare om den skall vara bättre?

Har förmodligen blivit nått fel, ellr är det som det var med t.ex K100D(Pentax instegssystemare) Den uppdaterades med lite nya funktioner, döptes om till K100D Super, samt fick ett lägre pris. Har tyvärr ingen förklaring till detta.

I skolan jag går på (går Media) har vi en hel hope G9 kameror som vi använder flera gånger i veckan. Jovisst, de e enligt mig den förmodligen bästa kompaktkameran på markanden( om man bortser från svindyra Sigma DP1). Bildkvaliten är på hög nivå o kvaliten på själva kameran bättre än de flesta.

Så ja, kan du hitta den billigt är det bara o slå till;)

Vad är det för adapter jag ska köpa?
Ingen som möjligen vet då vad G9 heter där borta, så kanske det blir lättare för honom som skall köpa min kamera, för tror inte han är så haj heller på dem.

Powershot serien har samma namn över hela världen. Så den heter G9 både i USA å Japan.

Adapter till eluttaget skulle jag kunna tänka mig.

Kan man inte köpa en sådan adapter billigt här i Sverige tro, typ Harald nyborg eller Claes Ohlsson?

Förmodligen finns det bara adaptrar för våra stickkontakter som ska passa i deras uttag, inte deras stickkontakt (som laddaren har) i våra uttag. Men å andra sidan kanske det är AA batterier, då behövs ingen laddare förstås.

...kan man köpa adaptern i Sverige då?
Och om jag hinner så kommer jag att ta med kameran till Mauritius det första jag gör, men de kanske har samma uttag som vi har i Sverige och inte som japanerna?

Varför har de olika uttag där då?
...och spolar toaletterna verkligen åt andra hållet där? :)

men föresten , ni tror inte de funkar med bara en annan kabel? Dvs, skillnaden är endast att japanerna inte har vår vanliga stickkontakt?

Ludix skrev:
men föresten , ni tror inte de funkar med bara en annan kabel? Dvs, skillnaden är endast att japanerna inte har vår vanliga stickkontakt?

Det tänkte jag med på, kanske bara kan köpa en kabel istället? Blir nog billigare så, kanske någon som vet detta, som kan länka till någon sida som har en kabel isf?

kanske t.om finns någon som sitter med en gammal adapter hemma annars som vill/kan sälja billigt?

ellr om du har tur kan du låna kabel från nån annan appratat i huset just när du skall ladda batteriet, jag har t.ex samma strömladd till min skrivare som till min Nikonladdare.

Annars så kan väl endå inte en strömkabel kosta många kronor, skulle väl kunna finnas i närmaste Expertbutik.

Kollar man annars på hela laddare så ser dom ut o ligga på iaf 500kr.

aha, ja det kanske funnkar, vet att hon jag ska resa med har en samsung-kamera med en laddare, kankse funkar det att ta den sladden bara att koppla, jaja, det märker jag ju säkert, men det är bara det att jag kommer inte hinna kolla det innan jag sticker iväg, o vore ju trist att sitta med en bra kamera på mauritius utan batteri

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto