Annons

Canon-filter uv haze

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Köpte ett begagnat 17-55 2,8 IS USM häromdagen. I köpte ingick ett uv-filter Canon 77mm UV HAZE. Jag har aldrig sett Canon originalfilter tidigare. Någon som vet mer om detta? Tillverkar CAnon själva? Kvalité jämförbart med något annat? Runt 350.- i USA låter ju som ett riktigt budgetalternativ.

Jag har hört att det ska vara Hoya medan Leicas är B+W. Sen kan det ju ha förändrats över tid.

I vilket fall så får du bäst resultat utan filter. Särskilt i motljus tar filter ner kontrasten. Skärpan kan också påverkas negativt. Jag använder nästan bara filter vid skitiga aktiviteter som enduro. Motljusskyddet är oftast tillräckligt skydd för linsen om du tappar objektivet.

Tack för info! Det var mest av nyfikenhet eftersom jag inte hört talas om "Canonfilter" tidigare. Jag använder sällan filter som "skydd". Möjligen om det är riktigt skitigt, eller om någon av barnen lånar kameran ibland.

Tack för info! Det var mest av nyfikenhet eftersom jag inte hört talas om "Canonfilter" tidigare. Jag använder sällan filter som "skydd". Möjligen om det är riktigt skitigt, eller om någon av barnen lånar kameran ibland.

Jo de har funnits i många årtionden, men i Sverige har Hoya varit dominerande och jag tror inte Canon försökt få ut sina filter. Jag har nått Canonfilter från 80-talet.

Det har mest varit Canons närbildslinser som sålts. De är ganska bra och 500D-varianten ger 50 centimeters närgräns med ett 70-200 eller 100-400. Det blir ett bra arbetsavstånd för makro och tar lite plats i kameraväskan. D står för dubbla linselement.

Finns polfilter, protectfilter och ND-filter i "Online Store" på Canon.se. De sänder fraktfritt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar