Annons

Canon fd optik 500mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Cathis76

Medlem
Undrar om nån kan svara på vad detta är för något... kan man använda detta på en Canon EOS 20D eller är det något till manuella?
Har hittat ett begagnat sådant och vill ha ett teleobjektiv till min eos20d men kan inget om detta och undrar om nån vet....
Måste jag har det som heter EF kanske..

Canon fd optik 500mm
Expert 500mm 1:8

Konstig fråga för er proffs som ser det som självklart kanske..men man får ju börja nånstans ;)

Taxam för svar/ Cathis
 
det finns konvertrar på te.x ebay att köpa om man vill konvertera EF till FD

Vet dock inte hur bra dom funkar, prova att söka på fotosidans forum. Jag vet att frågan har varit uppe förut


Det är dock lite svårt att fota med ett sådant objektiv. Det blir 800mm på din 20D, och bländare 8


mvh;: Adam
 
teamfoto skrev:
det finns konvertrar på te.x ebay att köpa om man vill konvertera EF till FD

Konvertern innehåller en lins och fungerar som en mild telekonverter. Därför försämrar den bildkvaliteten något och ger en brännvidd/bildvinkel motsvarande över 800mm i småbildstermer. Dessutom blir bländaren liten. En krånglig lösning och ganska svåranvänd. Kanske en Tamron 200-500mm skulle fungera bättre? Eller en 300mm f/4? Vill du komma billigt undan är en Sigma APO Makro 400mm f/5,6 ett OK val, eller Sigma 70-300mm om du behöver zoom.

/Pontus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.