Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon FD 35-105 & 28-85

Produkter
(logga in för att koppla)

JesperY

Medlem
Hej, jag har för närvarande två Canon FD objektiv,

Canon FD 35-105mm 1:3.5
Canon FD 28-85mm 1:4

Jag funderar nu på att sälja ett av dem, men kan inte riktigt bestämma mig för vilket, eftersom jag inte har plåtat så värst mycket med nåt av objektiv. Vad tror ni? Vilket är bättre att spara?

Vad jag vet så bör väl gluggarna och objektiv fattningen ca, 20 år gamla, jag tror att 1990 kom det sista huset med FD fattning, andrahands priset är nog ganska lågt och gluggarna snarlika så det är nog vilket som.

/Stefan-H

Jag har också en FDn 35-105/3.5 skräpandes i ett skåp. Brorsans gamla, när det begav sig var jag oerhört avundsjuk, nu tänker jag knappt ens på att jag har den numera, haha. Inget av objektiven är ju värt något mer än nostalgivärde idag, kanske några hundralappar då, men av dessa två var onekligen 28-85 det vassare mer high-end-objektivet, som fick väldigt bra i test. 35-105 ansågs väl bra, men inte i klass med det andra, så jag skulle lätt behålla 28-85.
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/canon/fdresources/fdlenses/fdzooms/2885.htm

Jag har båda och använder dom på F-1 och A-1. Båda är riktig bra (versionerna med S.S.C. coating) med 28-85 som det skarpaste wide open.

Men när det gäller att använda på EOS m/adapter, så duger dom inte.
Helt OK med adapter utan lins, men då fokuserar de inte på ∞

Fasta gamla FD macroobjektiv är nog det enda som duger på high Mp digital, och med adapter utan glass, tycker jag.

Köp hellre en gammal A eller F för en billig päng och kör film ;-)

/ Emil

Tack för svaren. Jag använder de på min Canon A-1, och på GF-1 via en adapter. Men kände bara att de två överlappade varandra.
De priser som jag hittade var (på eBay):

Canon FD 35-105 ligger runt 150 $
Canon FD 28-85 finns från 100$ till 400$

Tror att jag behåller 28-85 då

ANNONS