Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon extrem vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)
10-22 är extrem vidvinkel på APS-C - 17-40 är det på FF, så det beror på vad du har för kamera :)
 
Hej, då är det en zoom i brännviddsintervallet 10-20 nånting du vill ha. (17-40 är mer som en normalzoom på 650D.) Jag är helnöjd med Canons 10-22 men det finns många som är lika nöjda med de snäppet billigare tredjepartsalternativen. Min tanke är att den dagen jag byter till FF (för den kommer) så kan jag nog sälja min 10-22 för ungefär samma peng som en 17-40 kostar (beg). Tills dess vill jag inte ha nån 17-40.
 
Tack till Er båda för svaren, och det blir en 10-22 som jag köper, sen säljer om ett halvår för en 17-40, när jag har en FF i min hand.
 
Som nyss skrevs så finns det väldigt få objektiv som blir kraftig vidvinkel på både aps-c och FF. Undantagen är Sigma 12-24 som motsv ca 18-36 på crop och Canons L fisheye zoom 8-15 som ger en diagonal fisheye på crop och en cirkulär eller diagonal fisheye på FF.

Så räkna i stort att sälja din supervidvinkel då du byter format om du inte är efter någon av dessa.

Alternativen till crop är f u Sigma och Canon ovan:
Canon 10-22 raktecknande
Tamron 10-24 (tyvärr inte helt bra) raktecknande
Tokina 10-17 fisheye zoom, 11-16 och 12-24 raktecknande
Sigma 10-20 (två versioner), 8-16 raktecknande
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.