Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon extender med icke L?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
En fundering...det står ju på cyberphotos sida att Canon 1,4x extendern ENBART fungerar med några L-zoomar samt fasta L objektiv från 135mm och uppåt. Varför är detta?

Har sett folk som kör tex Tamron 28-75 zoomar osv med andra tredjeparts konvertrar...?

Vad händer om jag sätter en 1,4x extender ihop med en 85/1.8 t.ex? Eller passar det inte fysiskt ihop? Så kan det väl inte vara tycker jag...

De passar inte ihop rent fysiskt. Tyvärr! Canons egna convertrar har en främre lins som sticker ut och gör dem omöjliga att montera med andra objektiv än L-telen som är "ihåliga" baktill. (ursäkta min icke-tekno-jargong, men du fattar nog vad jag menar :))

Canons convertrar passar faktiskt bara med de objektiv Cyberphoto anger - de sticker in i "målobjektivet" en bit, och endast några objektiv tillåter detta.

Köper du en tredjepartsconverter kan du komma runt problematiken, och i vissa fall med lika bra resultat.

Du kan alltså inte ta en Canon 1,4x och para den med en 85/1,8, medans däremot en konverter från Sigma kan fungera (men skyll inte på mig om den inte gör det).

Där ser man..

Aja, jag hade inte trott det skulle gå heller, men blev bara lite fundersam.

Gör dom detta då det behöver sticka ut på det där viset för att få sin höga optiska kvalité, eller kan det vara så att dom vill sälja fler dyra L objektiv?

Du kan alltså inte ta en Canon 1,4x och para den med en 85/1,8, medans däremot en konverter från Sigma kan fungera (men skyll inte på mig om den inte gör det). [/B]

I varje fall Sigmas 2x sticker ut lika mycket som Canons 1,4x. Om detsamma gäller Sigmas 1,xx törs jag inte svara på. Om jag minns rätt så är det någon tillverkare som inte har detta utstick öht, Kenko?

En del tyder dessutom på att Sigmat inte riktigt för över informationen korrekt. När jag gjorde en ganska grundlig test när jag just köpt Sigmat, strax innan jul, så blev en del bilder väldigt mörka. Därför köpte jag ett Canon som jag inte har testat lika utförligt men än så har jag inte upplevt lika stora skillnader som med Sigmat. Å andra sidan så har Sigmat fungerat helt ok i riktiga situationer så varför det inte betedde sig riktigt vet jag ej.

(Används tillsammans med EOS 20D och EF 70-200 2,8L IS.)

Tilläggas bör att med en mellanring kan man komma förbi problemet. Givetvis tappar man fokus på oändlighet/länge avstånd osv. men i vissa lägen gör det ju inget.

Svårt med telekonverter till EF 85/1.8

Det kan vara lite knepigt att sätta en telekonverter på EF 85/1.8 USM eftersom den bakre linsen har en mycket stor diameter. Risken är stor att man får en kraftig vinjetering, som äter upp en hel del av idén med konverter till detta objektiv.
Kan ev. bli bättre om man bändar ner rejält (?), men då är ju vitsen med en konverter inte lika uppenbar längre.

Är det någon som har positiva erfarenheter av konverter till Tamron 28-75? Borde vara ett intressant resealternativ om man vill hålla nere vikten.

Kanske ett tips

Jag använder Canon 1,4x extender för mina stora zoomar och Kenko 7 elements 2x extender för mina små zoomar. Kan ej märka någon skillnad på kvaliten, bara i plånboken.
Tror jag har sett båda hos Cyberphoto och Scandinavian Photo, annars finns dom hos B&H.
/Niclas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar