Annons

Canon Extender EF 2x II

Produkter
(logga in för att koppla)

von_skunck

Medlem
Är det någon som har erfarenhet av Canon Extender EF 2x II ?. Har varit inne på Canon's hemsida men blir inte riktigt klok på om jag ens kan använda en Extender till min 450D med objektivet Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM

Även om jag kan använda en Extender så skulle det vara kul att höra lite från någon med erfarenhet av 1.4 eller 2.0.

Mvh Lars

Canons extendrar är lite kinkiga. De passar endast till EF 70-200/2,8 L + IS, 70-200/4 L + IS, 100-400/4,5-5,6 L, samt alla fasta L-objektiv från 135mm och uppåt.

Blir bländaren mindre än 5,6 så brukar inte AF funka så bra heller. Har man en Kenko har extender så kan man lura kameran genom att tejpa äver vissa kontakter.

Fast jag tror det inte funkar nåt bra med din 70-300.
/Lars

Ibland kan man hitta beg extender från Kenko eller Soligor för en tusenlapp -- det är absolut värt att testa. Med en tejpbit funkar AF riktigt hyfsat i dagsljus om motiven inte är alltför kontrastlösa.

Hej Lars
Har själv haft ett lika objektiv som jag testade med en 1,4 converter,visserligen en soligor,men tappade så mycket skärpa och fart i autofokusen så jag tyckte detblev oandvändbart.
Skaffade istället ett 300mm som fungerade bra med converter.
Mvh
Tomas

Jag använder en Kenko 1,4x Pro 300 med mitt 100-300/f5.6L på en 40d. Då blir ljusstyrkan 8, men jag har aldrig haft problem med AF i dagsljus, och jag har inte tejpat nån kontakt på konvertern. Det går knappast att se någon större kvalitetsförlust i resultatet, inte ens på full öppning.

OK tack för alla svar, men der ser ut som att det bästa är att köpa en annan "glugg", risken är dock att plånboken börjar grymta lite. Gluggarna runt 300mm och större börjar ju kosta lite. Kanske icke Canon går att hitta för en rimlig peng.

Mvh Lars

OK tack för alla svar, men der ser ut som att det bästa är att köpa en annan "glugg", risken är dock att plånboken börjar grymta lite. Gluggarna runt 300mm och större börjar ju kosta lite. Kanske icke Canon går att hitta för en rimlig peng.

Mvh Lars

Begagnade gluggar finns i massor,speciellt utgågna modeller som kommit i ny version med IS. Dom säljs sjukt billigt, om man jämför med nypris. Köpte själv ett 300/4L häromdagen, billigare än vad ef 70-300/4-5,6 IS USM kostar nytt. Man får inte IS, men kan man leva utan det får man väldigt fin optik.

Hej. Jag använder båda av Canons extendrar. Jag har ganska ofta haft EF 1,4x monterad på en EF 70-200 f/4 L USM och tycker att det fungerar riktigt bra. I nödfall har jag monterat EF 2x II på tidigare nämnda optik. Resultatet är sådär... Vad som har fungerat bra för mig är EF 1,4x på en EF 135/2,0 L USM. Hoppas mitt svar ger dig lite mer info om hur de kan fungera.

Jag använde både extender 1,4 X och 2X på min 135 2,0. Resultaten med 1,4X var fenomenala med knappt synbar skillnad i skärpa och af var fortfarande otroligt snabb. Med 135:an 2X var det lter trixigare och det krävdes mer av mig som fotograf. Det gick dock att få till mycket bra resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar