Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon Eos7d- Objektiv som är bra för filmning?
- Trådstartare Kimpa913
- Start datum
Allemyr
Aktiv medlem
Det flesta objektiv med mjuk fokusring passar bra, micro usm åker bort. Tex 50 1.4.
Vilka brännvidder är du intreserad av?
Hur som helst, vidvinkel ger häftiga effekter i rörelse typ slides, monterat på cykel osv.
Ett objektiv som EF 85 1.8 är också fina fisken, glöm inte motljusskyddet.
www.allemyr.com
Hur som helst, vidvinkel ger häftiga effekter i rörelse typ slides, monterat på cykel osv.
www.allemyr.com
antonlindstrom
Aktiv medlem
Är man "nybörjare" rekommenderar jag moderat vidvinkel och lagom bländare för ett bra skärpedjup som inte är allt för svårkontrollerat. Mjuk fokusering som nämnts, eller extern mikrofon.
Kimpa913
Ny medlem
Vill snabbt flika in att jag är totalt okunnig, det är inte min kamera men det är i huvudsak jag som använder den till att göra alla möjliga sorters filmer till youtube. Standard gäng med grabbar som gör en stor variation av korkade grejer (orginellt right? Därför jag inte kan specifiera så noga vad som ska filmas. Men tror ni att ni skulle kunna länka till en specifik modell, som ni tror är bra räknar med att priset kan hamna på runt 8000kr!
Väldigt tacksam för att ni tar er tid och hjälpa mig trots min extremt bristfälliga kunskap!
Väldigt tacksam för att ni tar er tid och hjälpa mig trots min extremt bristfälliga kunskap!
vaktmästaren
Aktiv medlem
Det flesta objektiv med mjuk fokusring passar bra, micro usm åker bort. Tex 50 1.4.
www.allemyr.com
Jag har en 7D och bl.a. ett 50 1,4, men jag filmar inte med kameran. Men jag blev nyfiken på varför just 50 1,4 åker bort!
SvenJonsson
Aktiv medlem
Köp fasta, ljusstarka, objektiv.
Samyang 14mm 2.8, 35mm 1.4 och 85mm 1.4 är bra filmobjektiv på budget. Ställ slutaren på 1/50 (vid 24 fps), använd ND filter för att få kort skärpedjup även dagtid och du är good to go för film som ser nå jävulskt proffsigt ut.
Vad har du för objektiv nu?
Samyang 14mm 2.8, 35mm 1.4 och 85mm 1.4 är bra filmobjektiv på budget. Ställ slutaren på 1/50 (vid 24 fps), använd ND filter för att få kort skärpedjup även dagtid och du är good to go för film som ser nå jävulskt proffsigt ut.
dajli
Aktiv medlem
Visste ser det proffsigt ut, men min erfarenhet av att film med Canons 35/1,4 samt 85/1,2 är att det är väldigt svårt att få människor som rör sig skarpa på de större öppningarna. Så det beror mycket på vad för typ av filmer man ska filma.Köp fasta, ljusstarka, objektiv.
pellepiano
Aktiv medlem
Som titeln lyder, vilket objektiv är bra för att filma? Göra lite filmer med bra bild osv!
Tacksam för svar!
Vad är det du saknar på det objektiv du använt hittils?
newbeach
Avslutat medlemskap
Jag skulle satsa på nått med bildstabilisator och ett vettigt stativ/figrig eller liknande. Lyckas man inte bli av med skakningarna så spelar det ingen roll hur bra glugg man har, resultatet blir ändå skit. Extern mikrofon som sades tidigare är att föredra, det blir stor skillnad mot den inbyggda.
Kimpa913
Ny medlem
Angående vilket stativ jag har nu så är det ett billigt objektiv (standardobjektiv enligt försäljaren).
Kopierar texten som står på objektivet (Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3)
Filmerna jag gör är så att säga inte direkt ute efter ett nobelpris, det är mer att det ska köpas ett nytt objektiv för cirka 8000kr och då tänkte jag passa på att få ett som är så bra som möjligt för att filma!
Kopierar texten som står på objektivet (Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3)
Filmerna jag gör är så att säga inte direkt ute efter ett nobelpris, det är mer att det ska köpas ett nytt objektiv för cirka 8000kr och då tänkte jag passa på att få ett som är så bra som möjligt för att filma!
dajli
Aktiv medlem
Om du bestämt dig för att lägga runt 8000:- så tycker jag att valet är givet; Canon EF-S 17-55/2,8 IS.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86796
Ett väldigt bra objektiv även för foto, som kompletterar din monsterzoom ganska bra. Ett billigare alternativ är ju sigmas, tokinas eller tamrons motsvarigheter för cirka halva priset.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=86796
Ett väldigt bra objektiv även för foto, som kompletterar din monsterzoom ganska bra. Ett billigare alternativ är ju sigmas, tokinas eller tamrons motsvarigheter för cirka halva priset.
SvenJonsson
Aktiv medlem
Visste ser det proffsigt ut, men min erfarenhet av att film med Canons 35/1,4 samt 85/1,2 är att det är väldigt svårt att få människor som rör sig skarpa på de större öppningarna. Så det beror mycket på vad för typ av filmer man ska filma.
Ja det är jättesvårt och kräver massa övning så klart. Jag spelar nästan uteslutande in spelfilm där vi har en b-fotograf som sätter skärpan (ibland hehe). Men om man ska resonera kring det så tycker jag att det är bättre att som nybörjare köpa en digital videokamera med mindre sensor som har större skärpedjup vid samma utsnitt. Det blir lite mindre frustrerande... men mindre sexigt också.
Om du ska köpa ett nytt objektiv som du OCKSÅ men inte i huvudsak ska filma på så glöm det jag sa. Då vill du autofokus och 17-55 2.8 IS är t.ex. ett bra val eller Sigmas 17-50 2.8 OS.
Kanske köp Sigmat och lägg mellanskillnaden på en rigg som du kan använda för att minimera skakningar. Det finns billiga som, fishbone, eller spider rig. Har ej testat någon av dem dock.
dajli
Aktiv medlem
Om huvudsyftet är filmning så skulle jag också rekommendera detta!Kanske köp Sigmat och lägg mellanskillnaden på en rigg som du kan använda för att minimera skakningar. Det finns billiga som, fishbone, eller spider rig. Har ej testat någon av dem dock.
Kimpa913
Ny medlem
Tack för många bra tips! Kameran ska i stort sett uteslutande användas för filmning! Länkar youtube kanalen så att ni förstår vilken nivå vi ligger på (vilket är väldigt oseriöst) Om det räknas som eller reklam eller nåt tar jag bort den, det är pga det jag inte länkat den tidigare
http://www.youtube.com/user/KioskmongoProduction
http://www.youtube.com/user/KioskmongoProduction