ANNONS
Annons

Canon EOS RT

Produkter
(logga in för att koppla)

RG

Avslutat medlemskap
Jag har en canon eos rt.

För någon månad sen fattade jag att den är en eätt så unik systemkamera vad är det som gör den så speciell

den har en fast spegel som är genomskinlig. Istället för som på vanliga systemkameror så fälls inte spegeln upp utan ljuset passerar igenom den och man kan därför se allt genom sökaren eftersom den inte blir svart när man tar bilder.
Konstruktionen gör att det försvinner lite ljus så man förlorar typ ett halvt bländarsteg eller något sådant.

Samma konstruktion fanns redan i en kamera från 1965, Canon Pellix som jag har en. Även i Canon Eos 1 HS är det fast spegel.

Oj, det visste jag inte att det fanns, efterträdare till gamla Canon Pellix som jag faktiskt sålt en som ung fotohandelsbiträdevikarie för så där 40 år sedan ;-)

Det är alltså en spegelreflexkamera med fast, "halvgenomskinlig" spegel. Spegeln fälls inte upp under exponeringen, den släpper igenom ljus till filmen.

Jag googlade och hittade bra förklaringar på http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS_RT

Robin Gyllander skrev:
Varför har inga kameror idag sådan teknik?

Spegeln stjäl ljus, 2/3 bländarsteg enl artikeln i länken, och sökarbilden blir mindre ljusstark. Det tillsammans med nyare teknik med snabbare spegel mm hos nya kameror gör antagligen att det blir svårt att hitta köpare.

Tekniken kan komma tillbaka. Allt beror på hur tillverkarna ser på det här med att kunna visa bilden på LCD-displayen före man tar bilden, även på systemkameror. På kompaktkameror har man en sensor som tillåter kontenuerlig avläsning och ingen slutare/spegel i vägen. På de få systemkameror som idag kan visa bilden på displayen så måste man fälla upp speglen innan. Så, det kan vara en lösning som man väljer, eller inte :)

Men det hela handlar om att försöka få kameran att ta så många bilder som möjligt per sekund. RT klarade dock "bara" 5 fps, men det var ändå mer än de 3 fps som övriga i 600-serien klarade. Efter RT kom 1N RS som klarade hela 10 fps (mot 1N som klarade 6 fps). Sedemera kom även sista analoga EOS 1-modellen med möjligheten att ta 10 fps.

Förutom hastigheten så var det naturligtvis även finessen med att slippa den sk viewfinder-blackouten som inträffar med kameror som har spegelrörelse.

Jag har aldrig vart med om blackout är det irriterande?
Hur är det med bilderier och blackout är det svart hela tiden då?

MVH. Robin

Normalt:
Allt ljus som går genom objektivet träffar spegeln och speglas vidare ... går genom sökaren där fotografen ser bilden.

EOS RT (och några fler):
Allt ljus som går genom objektivet träffar en halvgenomskinlig spegel och ... (som ovan)

Med en normal kamera måste spegeln flytta på sig för att ljuset skall kunna träffa filmen/sensorn. Eftersom allt ljus då träffar filmen/sensorn kommer inget ljus till sökaren. Svart.
Med EOS RT m.fl. räcker det att slutaren öppnas, så hamnar hälften av ljuset på filmen/sensorn, medan andra hälften fortfarande går till sökaren.

Begripligt?

Robin Gyllander skrev:
Jag har aldrig vart med om blackout är det irriterande?
Hur är det med bilderier och blackout är det svart hela tiden då?

MVH. Robin

Nej, det är bara svart när seglen är uppe, men sker detta med t.ex. 5 ggr per sekund så kan det vara jobbigt beroende på vad man fotograferar. Man ser ju inte hur motivet rör sig under tiden.

Jeppe skrev:
Nej, det är bara svart när seglen är uppe, men sker detta med t.ex. 5 ggr per sekund så kan det vara jobbigt beroende på vad man fotograferar. Man ser ju inte hur motivet rör sig under tiden.

Så när man kör bildserier så är det svart?

Robin Gyllander skrev:
Så när man kör bildserier så är det svart?

Nej...igen.. Låt oss säga att en kamera tar 5 bilder i sekunden.. Då är det svart 5 ggr på en sekund. Därmed inte sagt att varje gång är 1/5 av en sekund. Min kamera tar t.ex. 8,5 bilder / sekund, vilket innebär att sökaren är svart 8,5 ggr per sekund. Det är inte ett problem..

Kollade lite bland cf funktionerna till min rt det fanns den så man fick samma fördröjning som en F1 till vilken nytta?

Jag har har en EOS RT (trasig) och en EOS 1N RS (också trasig). Jag har aldrig behövt tänka på att den tar 2/3 bländarsteg i ljus. Det är en underbar kamera att ta seriefoton med. Jag kommer håg när jag köpte kameran. Min farbror sa: den här kameran skall du ha! Man sa inte säga emot en yrkesfotograf.

Njut av din EOS RT är min rekommendation...

/David - grön av avund...

Robin Gyllander skrev:
Kollade lite bland cf funktionerna till min rt det fanns den så man fick samma fördröjning som en F1 till vilken nytta?
Det är just det som en av de två fördelarna med detta att det går riktigt fort från det att man trycker ner avtryckaren tills bilden tas. Passar alltså bra till sport och andra actionmotiv. Är ju ganska svårt annars att plåta boxning om man vill få en käftsmäll ;-)
(Den andra fördelen är ju att "blackouten" inte finns så man lättare kan följa motivet)

matnyttige skrev:
Det är just det som en av de två fördelarna med detta att det går riktigt fort från det att man trycker ner avtryckaren tills bilden tas. Passar alltså bra till sport och andra actionmotiv. Är ju ganska svårt annars att plåta boxning om man vill få en käftsmäll ;-)
(Den andra fördelen är ju att "blackouten" inte finns så man lättare kan följa motivet)
KOllade i manualen på f1 läget fick den 40 ms och vanliga 8ms. F-1 står väl för gamla kameran f1?

Robin Gyllander skrev:
KOllade i manualen på f1 läget fick den 40 ms och vanliga 8ms. F-1 står väl för gamla kameran f1?
Är inte helt säker men det kan vara så. Gamla F1:an hade ju en mekanisk slutare och nya F1 N hade en hybrid (elektrisk och mekanisk då man körde utan batteri).
EOS 1 V har 47 ms i fördröjning medans de flesta amatörkamerorna över 100 ms.
(Har själv haft en EOS RT och en EOS 1 N RS och båda F1-orna)

Robin Gyllander skrev:
Varför har inga kameror idag sådan teknik?

Eos 1N RS hade fast spegel för att nå 10 bps.

Med Eos 1V HS lyckades Canon nå 10 bps med rörlig spegel utan störande blackouter genom att göra spegeln snabbare. Samma spegelmekanism sitter i alla Eos 1D-modeller, men först Eos 1D mark III hade tillräckligt snabb processor för att klara av 10 bps.

Antagligen är marknaden och Canon rätt nöjda med farten på Eos 1D mark III. Det är sällan någon klagar.

Vad som är viktigare är att den följande autofokusen blivit snabbare. Med Eos 1V HS var den uppe i 9 bps vid gynsamma förhållande. Tyvärr redovisas sällan den siffrar numer. Exempelvis håller de festa 5 bps-kameror ca 3 bps vid följande autofokus.

/M

PS. Jag fick testa Eos RT som praktikant på Aktuell Fotografi 1990. Tänk om Canon gjorde motsvarade modell idag, alltså en Eos 40D som fick ännu proffsigare funktioner. (Skillnaden mellan Eos 600 och RT var inte bara spegeln utan även fler CF-funktioner.)

Börjar uppskatta min kamera mer och mer. Snart kanske man börjar med lite film igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar