Sladdfantomen
Aktiv medlem
Med tanke på vad 1D X mkIII kostar här i Sverige jämfört med tex USA så tror jag du har rätt, den kan nog tyvärr t o m bli ännu dyrare.Då drar jag till på gissningen 47-49.000 då staten ska ha sitt ;-)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Med tanke på vad 1D X mkIII kostar här i Sverige jämfört med tex USA så tror jag du har rätt, den kan nog tyvärr t o m bli ännu dyrare.Då drar jag till på gissningen 47-49.000 då staten ska ha sitt ;-)
De har nu släppt mer information på sin sida.
Eos r5 Canon
Canon EOS R5 – Kameror
Kompakt systemkamera med revolutionerande 8K-videoprestanda och oöverträffad kombinerad bildstabilisering.www.canon.se
Ska bli intressant att se va den landar på i pris.
Kollade länken och i avsnitt om stabilitet Skriver Canon: ...inbyggd stabilisering...som fungerar med Canons RF-objektiv...
Kan det vara så att IBIS bara funkar med RF-objektiv?!?!
Låter rimligt...vi får hoppas Canon håller med...Ibis lär fungera på EF men troligen inte samarbeta med befintlig is. Med RF objektiv som har is samverkar båda systemen och kan på så vis lyckas med 7-8 steg. Tror jag.
Den europeiska "copyn" är ju värdelös. Så här står det på den amerikanska sidan:Ibis lär fungera på EF men troligen inte samarbeta med befintlig is. Med RF objektiv som har is samverkar båda systemen och kan på så vis lyckas med 7-8 steg. Tror jag.
Den europeiska "copyn" är ju värdelös. Så här står det på den amerikanska sidan:
"Canon’s first camera to incorporate 5-axis IBIS (In-Body Image Stabilization), the EOS R5 will not only enhance the ability to shoot still images at slower shutter speeds but it will also help reduce camera shake when shooting movies. Additionally, the EOS R5’s IBIS will work in combination with Optical Image Stabilization found in many Canon RF and EF lenses."
Eventuellt kan det ju bli som hos Nikon att objektiv på adapter inte fungerar med alla fem axlar, men det beror väl lite på om den begränsningen berorr på F-fattningens mindre diameter eller något annat.
Det vet ju ingen än. Canon har ju gjort bort dig förr. Det stora frågetecknet är hur de lyckas få 8k att fungerar utan fläkt kylning.Det kommer bli en grym kamera,
Jag borde veta bättre än att svara på detta...Det vet ju ingen än. Canon har ju gjort bort dig förr. Det stora frågetecknet är hur de lyckas få 8k att fungerar utan fläkt kylning.
Canon har mycket lägre dynamiskt omfång än konkurrenterna.
Sen har de generellt varit dåliga på att implementera videofunktioner i deras kameror
Jag tycker personligen att i princip ALLA stora kamera tillverkare numera har så pass bra kameror att det mer är en fråga om personlig smak & utbudet av objektiv som finns tillgängligt som avgör valet av märke.Det vet ju ingen än. Canon har ju gjort bort dig förr. Det stora frågetecknet är hur de lyckas få 8k att fungerar utan fläkt kylning.
Canon har mycket lägre dynamiskt omfång än konkurrenterna.
Sen har de generellt varit dåliga på att implementera videofunktioner i deras kameror
Jag tycker personligen att i princip ALLA stora kamera tillverkare numera har så pass bra kameror att det mer är en fråga om personlig smak & utbudet av objektiv som finns tillgängligt som avgör valet av märke.
I mitt fall så blev det Canon för att jag ägde en analog EOS 1 i början av 90-talet så jag ville ha samma ergonomi, objektiv mm som jag använt innan när jag skaffade en ny utrustning.
Sen så kommer jag köpa en kamera för att fota med,när jag filmar är det med en iPhone eller en GoPro, 8K blir säkert grymt men jag har inget behov av det, 4K räcker gott för min behov.
Hur som helst så ska det bli kul att få klämma på R5:an när det kommer men för mig blir det ett par år till med gammal teknik... =D
Adobe släppte precis en ny version av premiere
"Import of Canon EOS R5 footage" Det måste betyda att antingen något skumt codec eller så helt enkelt RAW.
Plus att det avsåg Premiere (än så länge).I citatet i Jonas inlägg står det "footage", vilket innebär att det handlar om video.
Priset läckt på R5. 4500euro enligt canonrumors.
Cr2 "Good information from a known source"
4500 Euro är så vitt jag förstår inkl. moms i nåt land. Räknar vi med att det från nåt av de större länderna och att det inkluderar 20% moms skulle det svenska priset landa på strax under 50K.
Hmmm