Håller med. Tycker inte det är så konstigt att det tagit tid och mycket teknikutveckling och investering med spegellöst.
Så inte så märkliga beslut av Canon och Nikon (förutom att de låtit andra tillverkare som Sony (framför allt FF) och Fuji (APS) ta stora marknadspositioner och etablera sig seriöst inom spegellöst).
En sak som jag dock förvånar mig med Canon, förutom kanske lite deras val att skippa IBIS på spegellöst (Sony, Nikon, Panasonic, mflr. kan ju, så varför inte Canon med alla deras pengar och tekniska resurser kan man eventuellt fundera på), är att de gått för två helt olika fattningar för spegellöst, ett för APS och ett för FF.
Nu ser jag det inte personligen som något större praktiskt problem, då jag anser att man (normalt) skall främst ha APS-optimerad optik på APS-hus, och FF-optik på FF-hus, för bästa bildkvalitet.
Men man undrar ju ändå varför i hela friden gjorde de så?
Kunde de inte haft lite längre framförhållning när de lanserade sin APS-spegellösa, dvs. ha en vetskap om att det i framtiden även blir aktuellt med spegellöst för också FF-hus?
Mycket märkligt och (IMO) kortsiktigt tänkt av Canon.