Canon har gjort många spegelfria APS-C under flera år, men jag tror att den första EOS R småbild nu har givit Canon intryck från många ägare så att efterföljaren kommer nog att bli lite extra bra.
Tycker vi kan dra slutsatser från både Sony och Fuji. De fick inte heller till det med sina första versioner. Det tog några år och de är inne på sin 3-4 version.
Även om Cannon och Nikon är väldigt duktiga så är detta ett nytt område för dem.
DE trodde nog att de skulle ta marknaden med storm när de lanserade sina spegellösa FF kameror. Nu blev det inte riktigt så.
Vi konsumenter är inte idioter. Vi kan lätt se att Canon EOS R är en enklare kamera än en 5D MKIV eller en 1DX MKII. Mycket snabbare serietagning, dubbla kortplatser, Snabbare AF samt mycket billigare objektiv. Canon EOS R är en 6D kamera i bästa fall.
Canon verkar nu snabbt försöka pumpa ut mer avancerade spegellösa kameror och rätta till barnsjukdomarna.
Nikon kan kanske inte göra samma sak för deras vinst droppar snabbt ner mot förlust.
För tillfället är det väl bara Sony och Fuji som ökar sina marknadsandelar. I iallafall Fuji ökar sina marknadsandelar men särskilt mycket pengar tjänar de inte.
Där sitter de alla med skägget i kläm. Vinsten minskar men de villl fortfarande tjäna samma pengar. Share holders value.
Ju mer de höjer priserna för att hålla uppe vinsten. Fast det får oss konsumenter att uppgradera allt mer sällan vilket leder till ytterligare sämre försäljning.
Jag skulle nog kunna fota med de kameror jag äger resten av mitt liv. Fast en 5D MKV skulle kunna vara intressant och en Fuji X-H2 eller X-T4 med IBIS skulle vara intressant.
Canon har en Canon EOS rRMKII på gång. Det verkar vara klart. Sedan lär det komma en ersättare till Canon 5Ds R med cirka 80 mpix.
Poppa mycket popcorn för det kommer säkert ta hela 2020 innan vi vet svaren.