Är nog inte rättvist på något sätt att jämföra EOS R med en 1DX det är ju två vitt skilda kameror, EOS R är nog tänkt som en relativt avancerad hobby kamera förmodar jag, prisskillnaden är också stor mot 1DX.
Hur ska jag annars jämföra, då?
Jag har två olika 1DX, så för mig finns det ingen annan fråga att ställa än om jag vinner något på att komplettera med en EOS R? Eller ja, vissa saker är det ju uppenbart att jag vinner, men är det något som jag har någon nytta av? Eller skulle jag ha nytta av det jag vinner, om jag bara hade tillgång till det?
Bäst hade naturligtvis varit en provkörningsperiod på en månad, men jag befarar att sannolikheten för att någon annan än jag själv ska finansiera den är minimal. Så istället får jag titta och klämma lite och sen fatta beslut baserat på det. Mitt första intryck var att efter ett antal år med 1DX kändes sökaren på EOS R som något som hörde till en leksak.
Jag är öppen för att efter en månad kanske jag älskar den, men då kommer jag ju tillbaka till att jag får bestämma mig för om jag ska investera i en EOS R, bara för att kunna testa om jag vänjer mig.
Dessutom är det ju inte bara en kamera som ska till. Av vad jag har kunnat utläsa är ambitionsnivån för kamerahuset EOS R inte riktigt i 1DX-klass. Det är däremot en del av den optik som utvecklats i serien. Så jag ser det som att om jag ska få något utbyte av EOS R, som jag inte har idag, med 1DX/EF, så får jag kanske det genom att komplettera med några av de objektiv som finns till RF-fattningen, men inte har någon direkt motsvarighet i EF-serien. Typ RF 28-70 mm f/2L USM, RF 24-70 mm f/2,8L IS USM eller RF 50 mm f/1,2L USM.
Inget av de tre kostar mindre än vad kamerahuset EOS R gör. Så en investering i ett meningsfullt R-system kostar, med ett hus och två av de objektiven, en summa som förmodligen räcker till en 1DX Mark III, när den kommer nästa år. Den använder samma EF-objektiv som jag redan har en drös av.
Därför ser jag det som att det (för mig) är samma pris på EOS R som på en 1DX Mark III.
Ett annat alternativ skulle kunna vara en EOS R med en RF 24-240 mm f/4-6,3 IS USM. Mindre att bära på, när det ska bäras mycket. Men den går inte ner i en bakficka, den heller. Ska det där med bära-med-kamera vara riktigt meningsfullt ska den helst göra det. Då behöver kameran bli ännu mindre, vilket innebär att den (precis som tillverkare som Canon och Nikon smärtsamt insett) hamnar farligt nära en telefons kamera i prestanda. Känns inte riktigt som att det där är något jag skulle uppskatta.