Annons

Canon EOS med undervattensblixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har provat. Nikons IR fungerar inte ens om det är 1 dm vatten framför blixten.
En möjlighet som jag skall prova, är att ha ljusfiber mellan masterblixten och "slaven" som leder IR.

Tack för snabba svar! Ok.. det kändes lite för bra för att bara funka rakt av... Men ljusfiber låter ju smart! Du får gärna fylla på denna tråden igen när du testat!!!

Fotobias skrev:
Tack för snabba svar! Ok.. det kändes lite för bra för att bara funka rakt av... Men ljusfiber låter ju smart! Du får gärna fylla på denna tråden igen när du testat!!!

Men vad vinner du med det? Kan du inte bara slava med hjälp av ljussensorn? Eller saknas en sådan?

Vet inte hur Canon fungerar men min Nikon D200 har förblixtar som kommer att utlösa slavsensorn, så när huvudblixten kommer är slavblixten tom.
Håller nu på med att "tillverka" ett LITET hus till min SB800.
Därefter kommer jag att testa med fiberkabel till en slavblixt. Enligt uppgift så skall INON:S största blixt klara D200:ans protokoll med fiberoptisk kabel,

Dykhjelm skrev:
Vet inte hur Canon fungerar men min Nikon D200 har förblixtar som kommer att utlösa slavsensorn, så när huvudblixten kommer är slavblixten tom.
Håller nu på med att "tillverka" ett LITET hus till min SB800.
Därefter kommer jag att testa med fiberkabel till en slavblixt. Enligt uppgift så skall INON:S största blixt klara D200:ans protokoll med fiberoptisk kabel,

Går inte förblixten att stänga av? (Även om det kanske inte löser grundproblematiken).

Säkert, men då får jag ingen i-TTL.
Och då kan jag lika gärna plocka fram mina gamla hemmabyggda manuella blixtar.

Jag har inte testat detta själv. Men har sålt ett antal av Seacam:s blixtar med Nikon i-TTL och ingen har klagat.
Så det fungerar nog lika bra som på analoga kameror.
Hoppas snart kunna testa EN (tyvärr) SB800 under vattnet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar