Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

canon eos med spotmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
jo, jag funderar ju lite kring det här med spotmätning, även om det inte känns jätteangeläget i dagsläget, men vilken eos kamera skulle ni tipsa om? om det nu inte blir en lös ljusmätare.

en eos 3 är för dyr tycker jag, finns det några värdiga kandidater till denna? eos 5 tex, är det typ föregångaren (som har spotmätning vad jag vet)
finns det andra alternativ som ni ser det?

precis de två jag sitter och surfar runt om just nu.

verkar finnas massor med 5:eek:r men mindre 1:eek:r på marknaden. fast jag har hittat några ettor.

vad är en booster?:)

tittar som sagt lite på canon eos 1, det finns lite olika beteckningar typ canon eos 1N tex, vad står N:et för?

Som någon redan tipsat: EOS 1 har bra spotmätning. EOS 1N har två lägen, 2,3 procent och 3,5 procents spotmätning.

N i EOS 1 står för New, det vill säga en utveckling av EOS 1 som ju bara har spotmätning i ett läge, 2,3 procent.

booster är batteripacket som gör att filmframmatningen fördubblas i hastighet ungefär. Gör kameran hyggligt tung också..

mm, kom på det också, med tyngden.

men man måste inte ha en booster på då?
jag är inte så beroende av snabbheten oftast ändå så

EOS 5:an har ju många år på nacken nu, 11 om jag inte är helt fel ute. Ska du skaffa en bra kamera så kan jag rekomendera 1n, väldigt bra kamera. Sök efter 1N. 1N HS (med booster) eller 1N RS (fast booster och fast spegel). Mycket fin kamera. Vet inte vad N:et står för, det är en modellbeteckning precis som 1V antar jag.

Booster är ett sätt att öka spänningen och eller strömmen till motorn och få fler bilder i sekunden.

Men ska du få mest ut av spotmätning så rekomenderar jag en separat mätare, dels p ga kameran har sällan 1 grads mätområde och det skiljer sig från objektiv till objektiv + att jag tycker det är enklare/snabbare att läsa av.
Men det är väl från person till person antar jag.

Men EOS3:ans multispotmätning är grym och jag rekomenderar 3:an över någon av ovannämnda eftersom priset är inte så högt längre.

just nu lutar jag åt en eos 1N.
men vi får la se...

jo, det här med en lös mätare är ju också ett alternativ förstås. för jag är inte missnöjd med det huset jag har idag. det är visserligen plastigt och inte världens snyggaste men funktionsmässigt så saknar jag inget förrutom spotmätning då möjligtvis.

vad för lösa ljusmätare med spotmätning rekommederas?

Photax säljer ett märke som heter Capital som inte är snuskigt dyra och är fina instrument förutom att dom är lite bulkiga, framför allt om man jämför med pentax:en, men det är ju helt annat pris. Capital Spotmätare kostar väl runt 2800 om jag inte minns fel, men är som sagt dubbelt så stor som dom mycket dyrare mätarna.

Spotmätare i kameran är bra om man handhåller men bara en nödlösning om man använder stativ. Det är inte kul att lossa stativhuvudet för mätning när man precis fått till den komposition man är ute efter.

Är det spotmätning du är ute efter så tror jag du blir mycket nöjdare med en riktig lös mätare som komplement till din EOS 300 än att köpa ett hus med spotmätning.

Jag hade turen att hitta en Pentax Digital för 1500 kr, men det är inte varje dag sådana fynd dyker upp.

Men du nämner att du lurar lite på en EOS 1N. Det antyder att budgeten inte är helt ansträngd. Överväg att köpa en riktigt kvalificerad mätare i stil med Sekonic 608 eller Minolta VI. Det svider i plånboken men sen har du all ljusmätning du någonsin kommer att behöva, såväl spot som infallande och naturligt ljus som blixtljus. En sån mätare överlever många, många kameror även i den digitala framtiden. Tyvärr är de riktigt hutlöst prissatta i Sverige, men i England tror jag det ser bättre ut.

ariadne skrev:
just nu lutar jag åt en eos 1N.
men vi får la se...

jo, det här med en lös mätare är ju också ett alternativ förstås. för jag är inte missnöjd med det huset jag har idag. det är visserligen plastigt och inte världens snyggaste men funktionsmässigt så saknar jag inget förrutom spotmätning då möjligtvis.

vad för lösa ljusmätare med spotmätning rekommederas?

http://www.fotosidan.se/classifiedads/view.htm?ID=8504

kolla denna bra pris om den inte är helt slut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar