Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS ID Mark 11N eller Canon EOS 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet ej vad priset var Agneta , men däremot är Mattssons ganska välkända för att ta tok för mycket betalt för det mesta , men helt ok personal där dock.
Men det bör väl vara runt 28-29 där någonstans.

http://www.mattssonsfoto.se/

mvh Ale
 
agge28 skrev:
Hej

Snart dags för ny kamera, men har beslut ångerst mellan dessa två.

Ska även köpa ett objektiv som passar för landskapsmotiv.

Tänkte kanske att ni kunde hjälpa mig lite på traven.

Lite för och nackdelar.

Vad fotar jag mest: fåglar, macro, djur och en del landskaps bilder.

Mvh Agneta
Krasst svar:
Jag skulle vilja svara så enkelt som möjligt men det är omöjligt - för att få ut så bra återgivning som möjligt från 5d får du vara beredd att betala bra mycket mer för varje glugg som du sätter på den kameran. Annars vinner man inte så mycket med 5d sensorstorlek.
Dvs flertal gluggar kostar ca 15000:- stycket.
Går du sedan upp till objektiv som skall klara viss fågelfotografering så får du betala mångdubbelt, upp till 4 gånger mer jmf med om du tar en 20D!!!!!
Mikael
 
Senast ändrad:
Ännu mera förrvirrad.

En del av er tycker att det är en kanonkamera och en del tycker att det kostar mera än det smakar.

Visst Mikael, jag vet att objektiven kommer att vara dyra till den.

Hade bara behövt ett objektiv, då jag redan har 100-400 f/4,5-5,6 L IS USM, 100mm f/2,8 macro USM, Sigma 70-210 f/2,8 APO.
 
Jag skulle satsa på en 24-70 Agneta, det tror jag blir super! iaf tungt och dyrt :)

Kika på den här killens bilder, tagna med både 20D och 5D. Dom flesta bilderna där är fantastiska tycker jag, men det är något visst med 5D bilderna som hans 20D bilder saknar tycker jag. Kan inte sätta fingret på det bara.

http://www.pbase.com/jrodrigo/root

Men något dom pratade om på dpreview var att det är ju inte bara planet i bilden där skärpan ligger som förändras med en ff sensor, även det som ligger utanför skärpeplanet förändras till att bli mycket blurrigare. Dom pratade om att f2,8 på en 20D skulle motsvara f5 på en 5D. Det är ganska stor skillnad. Tycker det är schyst med det korta skärpedjupet man nu får även i vidvinkelläget.
 
agge28 skrev:
Ännu mera förrvirrad.

En del av er tycker att det är en kanonkamera och en del tycker att det kostar mera än det smakar.

Visst Mikael, jag vet att objektiven kommer att vara dyra till den.

Hade bara behövt ett objektiv, då jag redan har 100-400 f/4,5-5,6 L IS USM, 100mm f/2,8 macro USM, Sigma 70-210 f/2,8 APO.

Jo, men det finns inget från Gud givet svar på frågan. Du får själv väga för- och nackdelarna som andra presenteras för dig.
 
Skillnaden i pris är väl oviktig.
Om du väljer 1D mkII så ska du köpa en EF17-40/4 och väljer du 5D så ska du köpa en EF24-70/2,8.
24-70:an lär vara bättre än bra :)

Bildkvaliteten är väl bra nog på båda.

Det som talar för 1D MkII är att den är mer gediget byggd med vädertätningar och att den underlättar för telefotografering eftersom kortare telen räcker pga mindre sensorstorleken.

För 5D talar att den är lättare och smidigare samt framför allt att sökaren är större och mer lättanvänd.

Bestäm dig för om en stor kamera med vertikalgrepp är bra eller dåligt. Det är alltid sämre stabilitet att montera ett löst vertikalgrepp.
 
24-70 Bra, lite suddigt men bra, oskärpa i hörn och kanter men bra? Jämfört med andra format -billigare objektiv som tecknar skarpt är 24-70 fortfarande suddigt, oskarpt ihörn och kanter.
Om erfarna testare som Anders Uschold BJF och Phil Askey dpreview i sina tester anmärker på att skärpan faller i hörn och kanter - är då objektivet bra.
Vi har olika referenser, själv så tycker jag objektivet var dåligt i kanter och hörn, men mitt testex var det ju fel på.
Kan inte heller säga att 17-55 Nikonobjektivet är bra på 17mm och d2x. Och då är det ett Nikon, alltså inte Canon.
Bör inte ett bra objektiv teckna hela bildytan skarpt? Oavsett det är ett Nikon eller Canon?
Mikael
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
...
Bör inte ett bra objektiv teckna hela bildytan skarpt? Oavsett det är ett Nikon eller Canon?
Mikael

Jovisst bör det det, Mikael.
Men frågan är om inte du ställer FÖR höga krav på vidvinkelzoomarna?
Jag menar, en zoom är ju alltid en kompromiss. Oavsett om det är Canon eller Nikon som gjort den. Oavsett om du kör den på ett EOS 1V hus eller en F6:a eller en D2X eller en EOS 1Ds MkII.
Du kommer alltid att hitta egenskaper som inte är önskvärda.

Sen kan man ju alltid önska att det fanns ett perfekt alternativ, tex en fast 20-24/1,8 med 100% skärpa/kontrast från bildmitt till extremaste radien. Naturligtvis byggd som en proffsoptik skall vara med ljudlös fokusering och gärna lite tätningar.

Det är bara det att de digitala kamerorna med stora sensorer gör det möjligt för oss att verkligen detaljgranska optikens värsta sidor.

Sen har jag upptäckt en till sak efter några månader med fullformat, de extremaste vidvinklarna har inte samma dragningskraft längre. Själv skulle jag kunna nöja mig med 28mm om den tecknar bra och skarpt utan vinjettering och dist.
MVH /Micke
 
AlfaGTV skrev:
Sen har jag upptäckt en till sak efter några månader med fullformat, de extremaste vidvinklarna har inte samma dragningskraft längre. Själv skulle jag kunna nöja mig med 28mm om den tecknar bra och skarpt utan vinjettering och dist.
MVH /Micke

Håller med. Kör mest 24-70:an. 16-35:an är bara för vidvinklig, på 1D mark II är den däremot mer lagom.

/magnus (som önskar sig en raktecknande 20-50/2,8)
 
Vilken 24:a för Canon är skarpast ute i kanterna - är det skillnad på 24/1,4 USM och 24/2,8 i detta hänseende?
 
Autofokuspunkter 45(1DN) vs 9(5D)

Något som man kanske ska beakta som ingen sagt något om i denna tråd är att 1DN har 45 autofokuspunkter mot 5D som bara har 9.

Så om man ska ta natur(tele&action)-bilder så kan 1DN ha fördelar mot 5D.

Detta är bara en tanke, är det någon som håller med om denna synpunkt ?
 
Förstår inte hur ni får till att använda fler punkter än en, så att det fungerar bra alltså..

Men det är vel en annan tråd antar jag..
 
Autofokusen är bättre hos 1D-serien. Det märks främst i svagt ljus. Jag skulle ändå inte säga att autofokusen är dålig hos 5D.

5D är på de flesta punkter bättre än 20D, men inte i klass med 1D mark II utom när det gäller bildkvaliteten. Bruset är lägre och skärpan mycket bättre. Jag är väldigt fascinerad av skärpa.

Jag har funnit att jag stör mig lite på att 5D inte är full-proffs. Antagligen vore en 1D mark III med samma sensor perfekt för mig. Jag köper 5D nu och byter upp mig när 1D mark III kommer.
 
Re: Autofokuspunkter 45(1DN) vs 9(5D)

-JK- skrev:
Något som man kanske ska beakta som ingen sagt något om i denna tråd är att 1DN har 45 autofokuspunkter mot 5D som bara har 9.

Så om man ska ta natur(tele&action)-bilder så kan 1DN ha fördelar mot 5D.

Detta är bara en tanke, är det någon som håller med om denna synpunkt ?

Jag har en känsla av att min 1D är ett uns snabbare att hitta fokus, men då det gäller att följa ligger 5D ett uns före istället.
Det är faktiskt ganska likvärdig autofokus på dessa båda. Iofs ska ju de nyare 1D-husen ha snäppet snabbare AF men även Canon klassar 5Ds följande AF till samma spec som 1D serien.

Och den har faktiskt 15 fokuspunkter av vilka du kan manuellt välja 9... Stor skillnad i AI Servo läge med dessa extra.
MVH /Micke
 
Äntligen hittade jag en 5D + 24-70f/2,8 på Expert i Helsingborg.
Känns väldigt robust att hålla i, jag kände, klämde och fotade med mitt minneskort.

Hör och häpna prisskillnad 11000:- mellan Expert och Cyperphoto för denna kombination.

Mvh Agneta
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.