Annons

Canon EOS ID Mark 11N eller Canon EOS 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Jag ska tillägga att sökaren på 1D mark II är utmärkt, men sökaren i 5D är ännu bättre.

Ok, blev aningen rörigt där. Men bara så att jag förstått det hela:

Sökaren på 1ds MkII och 5d är näst intill identiska, men skillnaden är att 5d visar 95%. Sökaren på 1d MkII är aningen sämre än 5d. Korrekt?
 
mange78 skrev:
Sökaren på 1ds MkII och 5d är näst intill identiska, men skillnaden är att 5d visar 95%. Sökaren på 1d MkII är aningen sämre än 5d. Korrekt?

Ja, åtminstone mindre. 20D är i sin tur klart mindre än 1D mark II. Det är rätt stora steg.
 
froderberg skrev:
Jag ska tillägga att sökaren på 1D mark II är utmärkt, men sökaren i 5D är ännu bättre.

Det låter ju bra att sökaren är bättre i 5D än EOS ID Mark 11. Fick låna Jeppes kamera när vi fotade i Helsingborg och den sökaren var enorm mot min 300D.
 
Om jag nu väljer en 5D vilket objektiv ska jag välja till som vidvinkel?

Jag har:

Sigma 70-210mmf/2,8
Canon 100mmf/2,8 mackro USM
Canon 100-400mmf/4,5-5,6 IS USM
 
froderberg skrev:
Den hänger med med autofokusen. Klart att du får färre bilder, men 3 bilder är inte långsamt. Det är inte längesedan 3-4 bilder per sekund var proffsprestanda.

Eos 1D mark II är en otroligt kompetent kamera. Men det är lätt att bli fänglsad av 5D med sin skärpa, korta skärpedjup, bildkvalitet och stora sökare.

5D har problem med vinjettering och kantskärpa. Men du bör nästan prova själv. Nedbländat är det inte så farligt. Och hur ofta plåtar man landskap med bländare 2,8?

Även om det finns bättre vidvinklar än Canons, blir det inte bättre skärpa av att välja 1D mark II:

Det finns ingen som har 5D hemma här i Helsingborg som jag vet, så det är lite svårt att känna på den.
 
Det beror väl på vad du vill fotografera. Jag har en 17-40 och en 70-200 (och 100 macro), men en 24-70 skulle ju passa bra i din kombination.

Om du sällan fotograferar vidvinkel kanske en 50 f/1,4 skulle vara ett bättre komplement (för att senare komplettera med något vidvinkligare).

agge28 skrev:
Om jag nu väljer en 5D vilket objektiv ska jag välja till som vidvinkel?

Jag har:

Sigma 70-210mmf/2,8
Canon 100mmf/2,8 mackro USM
Canon 100-400mmf/4,5-5,6 IS USM
 
Får du tag på en kamera för att prova så kan du bara slå en signal om du vill låna mitt 17-40.

/Arne
 
Vill bara tipsa Agneta om att Mattssonsfoto i lund har en (eller flera)5D inne , om det är ett alternativ att ta sig ner dit.

Mvh Ale
 
Jag har nog sagt det i en tidigare tråd, men upprepar det gärna: 5D är en väldigt bra kamera. Det är 20D också, men 5D är brusfri upp till 1200 ASA (1600 är inga problem!) och har en underbart stor display. Det är knappt man pallar gå tillbaka och titta på 20D-displayen.
5D är lite större och funkar bättre ergonimiskt, har en fanstastiskt stor och klar sökare och har en fullformatssensor! Ja, det blir lite suddigt i kanterna på 17-40, men va f-n, det är ju kanonskarpt i mitten där det ska vara skarpt. Underbart att ha en 35:a som verkligen funkar som en 35:a på kameran. Jag behåller 20D som andrakamera till 70-200.
Slutar nog med JPG. RAW-bilderna som jag konverterar i Canons DPP-program blir väldigt bra. Jag menar att autofokus och exponering är bättre på 5D än 20D.
Hade jag varit naturfotograf hade jag dock tvekat inför 5D eftersom den inte har samma säkra fukttätning som 1Ds-kamerorna.
 
-Ale skrev:
Vill bara tipsa Agneta om att Mattssonsfoto i lund har en (eller flera)5D inne , om det är ett alternativ att ta sig ner dit.

Mvh Ale

Tack för det tipset, kanske kör jag dit någon dag för att testa den.
Vet du vilket pris dom har på den?
 
Jag köpte min på Japan Foto i Malmö på Södra Förstadsgatan för ett par veckor sedan. Dom hade i lager när ingen annan hade i stan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.