Annons

Canon EOS ID Mark 11N eller Canon EOS 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Hej

Snart dags för ny kamera, men har beslut ångerst mellan dessa två.

Ska även köpa ett objektiv som passar för landskapsmotiv.

Tänkte kanske att ni kunde hjälpa mig lite på traven.

Lite för och nackdelar.

Vad fotar jag mest: fåglar, macro, djur och en del landskaps bilder.

Mvh Agneta

Du plåtar motiv där bildkvaliteten är viktig. Eos 5D ger påtagligt mer skärpa än 1D mark II N.

För fågelbilder är det iofs trevligt med det snävare utsnittet som 1D ger och med den snabbare serietagningen, men om det inte är den dominerande delen av din fotografering så skulle jag absolut välja 5D.

Köp vilken som, Agneta. Bara du lovar att inte visa den för mig...

/Arne, som INTE behöver ny kamera, som INTE behöver ny kamera, som INTE beh...

Vidvinkelobjetiv till 5D är ju värre, då dom inte tecknar ut i hörnen. Har följt tråden om objektiven.

Hur funkar ett fast 50mm f/1,4 USM?

Arne S skrev:
Köp vilken som, Agneta. Bara du lovar att inte visa den för mig...

/Arne, som INTE behöver ny kamera, som INTE behöver ny kamera, som INTE beh...

Hahahaha, den var kul!

Visst ska du få se den och även hålla i den.

Mvh Agneta

Om du har mycket tid till att skapa dina bilder så kan du alltid köpa någon vidvinkel för contax dvs. CarlZeiss som du monterar med adapter, dock förlorar du ju möjligheten till autofocus samt att du måste blända ned manuellt på objektivet, men du får den maximala kantskärpan, det går även bra med Leica R objektiv eller med Olympus objektiv, just nu så finns det en bra tråd just om detta på fredmirandas forum om alternativa objektiv för kameror.

Canons vidvinklar är ju lite väl sunkiga.

Jag glömde lite....

Fågelfoto, speciellt om dessa är i flykten kräver en lite snabbare kamera, och då är 1D mkIIn kameran för dig, macro kan också vara en fördel med 1.3x crop.

För landskaps bilder kan man alltid använda sig av shiftobjektiv som det beskrivs om på shiftlenses.com

En annan fråga kan ju vara hur stora bilder behöver du kunna leverera?

Jag gör utskrifter i A3+ med min 1DmkII och kvaliteten är väldigt bra.

agge28 skrev:
Tack för era snabba svar.

Magnus hur hänger 5D med om jag fotar fåglar i flykten?

Den hänger med med autofokusen. Klart att du får färre bilder, men 3 bilder är inte långsamt. Det är inte längesedan 3-4 bilder per sekund var proffsprestanda.

Eos 1D mark II är en otroligt kompetent kamera. Men det är lätt att bli fänglsad av 5D med sin skärpa, korta skärpedjup, bildkvalitet och stora sökare.

5D har problem med vinjettering och kantskärpa. Men du bör nästan prova själv. Nedbländat är det inte så farligt. Och hur ofta plåtar man landskap med bländare 2,8?

Även om det finns bättre vidvinklar än Canons, blir det inte bättre skärpa av att välja 1D mark II:

Tack för era snabba svar.

Thomas dom bilderna var ju tagna med ID Mark 11.

Blev nästan sugen på ett tilt och shift objektiv, hur funkar det i hop med 5 D. Jerker varför skulle du skriva om dom????????

Hur står sig 5d:s sökarbild gentemot 1d Mk2? Är den större, ljusare?

Själv tänker jag nog vänta tills våren och se om inte Canon släpper en efterträdare till 20d. Och där hoppas jag främst på en riktig sökare och ett mer ergonomiskt hus.

mange78 skrev:
Hur står sig 5d:s sökarbild gentemot 1d Mk2? Är den större, ljusare?

Den är nästan identiskt. Aningen mindre (5D visar inte 100 procent av bilden). BIlden sägs också vara aningen mörkare. Men bilden är i alla fall fantastiskt mycket bättre än 1D mark II och 20D.

Visst tecknar vidvinkelzoomarna lite luddigare ända ut i hörnen, men det är inte värre än vad det skulle vara på en analogkamera. (Kanske något, men jag har fortfarande inte sett bildbevis)

Jag har inte provat 50/1.4 på 5D men 50/1,8 har ju liknande egenskaper och den vinjetterar ganska kraftigt (precis som på film). Skärpan är även den som på film, dvs ganska vag i kanterna vid öppen bländare men resultaten blir snabbt bättre med nedbländning.
Jag tyckte att min 50 var riktigt skarp i många sammanhang ända tills jag bytte den mot en 85/1,8... Oj oj...
Det bästa med 85:an är att den presterar så bra på öppen bländare, fantastiskt.

(Och dessa omdömen är baserade på real-life fotografering med 5D)
MVH /Micke

froderberg skrev:
Den är nästan identiskt. Aningen mindre (5D visar inte 100 procent av bilden). BIlden sägs också vara aningen mörkare. Men bilden är i alla fall fantastiskt mycket bättre än 1D mark II och 20D.

Öhh??? Syftade du på 1Ds Mk II i din jämförelse Magnus?
Förresten, har du fått din 35/1,4 ? Eller var det en 24/1,4?

MVH /Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar