Annons

Canon Eos D2000

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Har fått ett bra anbud på en Canon 2000 Digital systemkamera. Är det någon här som har bra erfarenhet av en sådan ?
Är den bra ? Lätt att hantera ?

Tackar på förhand !!!

Vad menar du med bra erbjudande. Det är trots allt en gammal och tung digitalkamera som kostae skjortan som ny. Jag tror inte den har högre upplösning än 2 MP.

Canon kommer snart med en ersättare till D30 (3MP)med högre upplöning. Det spekuleras i 5-6MP.

Begagnade D30:eek:r borde inte kosta så mycket, särkilt om det kommer en efterträdare.

Ersättare?

Efterträdare till D30... Menar du inte Eos 1D då? Den är ju inte ersättare då den är mer än dubbelt så dyr... Jag tror d2000 är trevlig om man inte har så stora krav på upplösningen.. den lär ju kännas betydligt "proffsigare" Än D30 (som jag har)...Det lär dröja innan man kan köpa D30 just under 20tkr...eller hur?

Envisa rykten säger att det ska komma en ersättare till D30 i samma prisklass. Dessutom ska det komma en studiovariant av Eos 1D med 6MP. Dessa ska presenteras på en mässa (PMA?) i USA nu i februari.

En annan fråga är hur mycket proffs-känsla är värd. För samma pengar tar jag hellre bildkvalité än känsla.

Hej,
jag har en Kodak DCS 520 (samma kamera som Canon D2000) och rekommenderar den VARMT. Det är en digital EOS 1n.

Den har "bara" 2mp men CCD ytan är betydligt större än på dagens konsumentkameror. Autofokusen är mkt snabb, tar tre bilder i sekunden upp till 12 bilder, tar alla EOS objektiv och är robust.

Filen som produceras är oberabetad och Kodak har en bra programvara samt plug in till PS. Skärpning och nivåer styr man alltså själv över.

Jag brukar skriva ut upp till 20x30 cm utan att lida av pixlarna (interpolerad fil)!

Många tidningsfotografer väljer den före Canon D30. Den kostade -98/-99 ca 110 000:- plus moms men ett bra köp idag borde ligga kring 10 000:-.

Håkan

D2000 är närmare Canons professionella kameror än D30 (Bättre Af, fler fps, större buffer). Ska man plåta mycket actionfyllda saker är det väl antagligen den enda digitala systemkameran som inte kostar flera skjortor(Nikon D1h, Canon 1D är dagens alternativ). :)

Som haer säger, den verkar gjord för just tidningsfotografer.

Sen så spelar antalet pixlar inte så stor roll - jag tror man kan göra bra utskrifter med "bara" 2mp också.

Niklas... var försiktig med d2000. Den börjar bli lite gammal gällandes funktionerna. Det är grejjer den inte klarar av som canon hittat på de senaste året och som t.o.m finns i t.ex 300:an och 30:an. Vet inte säkert vad det är just nu med jag har minnesbilder av featurelistor och kompabilitetsguider från canon.

Var hittar man DCS520/D2000?

Hejhej!
Jag är också ute efter en Canon D2000 eller Kodak DCS520.
Är det nån som har tips på var man kan hitta dessa begagnade kameror?
Har kollat runt en del på nätet och hittat ett par men det är ju alltid bättre med lite större urval...och bättre priser.

/Daniel

Hej
Jag har fått ett erbjudande om en fin DCS 520
Jag är medveten om att den inte är lika finessfylld som dagens dyrgripar.
Min undran är om någon vet hur den klara "bildbyråjobb" dvs hur stora bilder går det att dra ut med godtagbart resultat..

/Göran

Jag avråder bestämt från en D2000/DCS520. En begagnad Eos 10D är ett bättre köp.

Det största problemet är batterierna. Kameran är så udda att det blir dyrt om/när batterierna dör.

2MP är inte heller så mycket att hurra för. Även om filerna är rena är ändå 2MP så litet att man inte kan göra så mycket med bilderna.

Filerna är definitivt för små för den som vill ha bilderna till en bildbyrå. Filerna duger till dagspress, men det är också allt. Vid utskrift eller tryck i bättre kvalitet duger bilderna till ca 10x15.

I längden är säkert vikten och storleken besvärande även om kameran är imponerande.

danielstenholm skrev:
Intressant om att en DCS520 bild duger som omslag för Sports Illustrated.

En perfekt exponerad D2000-bild vid låga ISO-tal går att interpolera upp till A4 med rätt programvara.

En väl exponerad 10D-bild går att blåsa upp till 70x100 utan problem.

När jag var på en Årets Bild-utställning såg det riktigt hemskt ut med alla uppblåsta Nikon D1-bilder (2,7MP). BIlderna var så detaljlösa att det var rent störande - de kändes oskarpa.

Den enda anledningen jag kan se till att köpa en D2000 är att den skulle göra sig bra i bokhyllan som bokstöd.... :)

Har fått ett bra anbud på en Canon 2000 Digital systemkamera. Är det någon här som har bra erfarenhet av en sådan ?
Är den bra ? Lätt att hantera ?

Tackar på förhand !!!

Hej!

Jag skulle nog rekommendera dig en modernare kamera. De gamla kamerorna är tyvärr lite bökigare att hantera. Dom har en drag och släpp-funktion vid menyinställningar. Sedan väger kamerahusen en hel del. /Daniel

Dagens Puff!

jag tror att Niklas har släppt tanken på D2000, det var ju några år sedan nu :)

Härligt med time-warps. =)
Vi får inte glömma att för att i dag kunna förutse vad morgonen kan ge, så måste vi titta på det som varit.... som någon klok sade =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar