Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

P.A.

Ny medlem
Hej, jag har precis köpt en Canon EOS 7D och upplever att slutaren slår till som en råttfälla i kameran när man trycker av ? risk för skakningsoskärpa alltså. Har fotat med EOS 550D hitills, och den slår inte till så kraftigt. Jag kanske bara inbillar mig detta, eller är det fler med 7D som upplever detta och kan det vara ett problem i såfall ?

Mvh
Patrick

Senast ändrad:
Vi har både en 550D och en 7D i familjen och det som skiljer är klangen i slutaren. Annars tycker jag inte den slår hårt på nåt vis.

Vi har också 550D och 7D i familjen.
och visst skiljer ljudet. 550 låter knappt alls. den är som en leksak. 7:an hörs tyngre och kraftfullare. Men att det skulle vara någon extra risk för skakningsoskärpa har jag aldrig sett det som.

Funderade ett tag på varför de skiljer egentligen. Tänkte att det var en designgrej. En illusion. Att kameran ska låta som en "större och starkare proffskamera". Men sedan kom jag på att 7D är utformad för att klara 150 000 exponeringar. Så då behövs det nog lite kraftigare doningar.

Petter ...

Tycker mig minnas att jag sett någonstans att Canon faktiskt har "designat" ljudet för att det ska tilltala målgruppen. Och jag känner mig faktiskt tilltalad av det...

Tycker mig minnas att jag sett någonstans att Canon faktiskt har "designat" ljudet för att det ska tilltala målgruppen. Och jag känner mig faktiskt tilltalad av det...

Själv hade jag föredragit helt tyst...särkilt när man fota fåglar - har skrämt iväg mer än en pga ljudet

Låter inte orimligt, precis som det finns en hel del aukustikingenjörer som jobbar med hur det ska låta när man stänger dörren på bilen.

Låter inte orimligt, precis som det finns en hel del aukustikingenjörer som jobbar med hur det ska låta när man stänger dörren på bilen.
Och inte bara det. Nya Golf Polo GTI har såvitt jag förstår försetts med en speciell, akustiskt avstämd vägg mellan motorrummet och kupén som gör att motorljudet låter extra maffigt i förarens öron - utan att omvärlden behöver störas i samma grad.

inte bara bildörrar.
Motorljud och vibrationer är medvetet designade. Känslan när man drar i växelspaken likaså.
I vissa riktigt dyra tyska bilar har man dessutom skapat syntetiskt motorljud som spelas ut genom bilstereon. Allt för upplevelsen.

Petter ...

Funderade ett tag på varför de skiljer egentligen. Tänkte att det var en designgrej. En illusion. Att kameran ska låta som en "större och starkare proffskamera". Men sedan kom jag på att 7D är utformad för att klara 150 000 exponeringar. Så då behövs det nog lite kraftigare doningar.
Kan inte 7D ta betydligt fler bilder per sekund? Då behövs snabbare spegelrörelser som förmodligen låter mer.

Olle

Det är faktiskt även så att i och med att 7D kan ta rätt många bilder per sekund, åtta för att vara exakt, behövs kraftigt dämpade spegelrörelser. 7D låter betydligt mindre än min Canon EF, som klarar max en, högst två bilder per sekund. Fast EF har ju förstås fullstor spegel.

Men ett mer närliggande exempel är just det jag tog om 60D, som skramlar mer än 7D, trots att 7D är 50% snabbare.

Canon 7D Silent Shooting

Har för mig att man kan sätta ljudet till tystare via menyn.

Engelsk manual sidan 137, men skevenshastighetetn kan sjunka till 7 istället för 8 bilder/sek

Hälsn Arne

Den fågel som inte tål ett rejält slutar-klånk är inte värd att bli fotograferad. :)

ALj

Skämt åsido...På min första dslr 350d skrev jag som plus (där andra skrev minus) att den lät som min gamla Konica T3 . Hemtrevligt alltså.

Dock har jag sett mer än en fågel som börjar titta snett när de hör slutaren, för att sedan lyfta och flyga iväg. Senast igår då några knipor bestämde sig för att jag inte var att lita på längre. Sitter man då i gömsle så är ju sas mödan förgäves.

Ljudet fr slutaren

Upplever inte ljudet fr slutaren nämnvärt störande.

Med Canon 7Dn fotar jag endast fågel i sekvHi och har ännu inte stört ngn fågel.
:)

/Arne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar