PierreS
Aktiv medlem
Upplever inte ljudet fr slutaren nämnvärt störande.
Med Canon 7Dn fotar jag endast fågel i sekvHi och har ännu inte stört ngn fågel.
/Arne
Ska testa det
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Upplever inte ljudet fr slutaren nämnvärt störande.
Med Canon 7Dn fotar jag endast fågel i sekvHi och har ännu inte stört ngn fågel.
/Arne
7D låter betydligt mindre än min Canon EF, som klarar max en, högst två bilder per sekund. .
Nu är vi lite off-topic, men Canon EF var en rätt häftig kamera som kom någon gång omkring 1980. Den hade en byggkvalitet som var likvärdig med den hos F1. Och därtill var den oerhört "elegant" att använda. Den var väl något av en konceptkamera, med en massa nya finesser.Där satt den, apersson! Sportcitat i all ära, men denna ska du vara stolt över.
Nu är vi lite off-topic, men Canon EF var en rätt häftig kamera som kom någon gång omkring 1980. Den hade en byggkvalitet som var likvärdig med den hos F1. Och därtill var den oerhört "elegant" att använda. Den var väl något av en konceptkamera, med en massa nya finesser.
Hämtat ur minnet: Den var en av de första som hade vertikalt gående slutare av metall, vilket gav kort blixtsynktid. Slutartiderna styrdes mekaniskt på korta tider och elektroniskt på långa (bryttid 0,5 sekunder vill jag minnas), så den fungerade i nödfall även utan batteri. Sökarbilden var så stor att man nästan fick ta ett steg tillbaka för att kunna se hela. Slutartiderna "drogs förbi" mekaniskt längst ned i sökaren så att man såg vald tid. På högra sidan fanns ljusmätarnålen så att man även kunde ställa in expoenringen utan att ta kameran från ögat.
Och så var det slutarljudet. Värdigt att ställas ut på Museum of Modern Art i New York.
De gamla manuellt fokuserade analogkamerorna med tillhörande objektiv hade ett fantastiskt mekaniskt utförande. Jag drömmer fortfarande att det ska komma en "tillsats" som gör om dem till digitalkameror. Ett försök gjordes väl för ett tiotal år sedan, men det rann ut i intet.
Förlåt off-topicen, men vissa slutarljud kan göra att man tappar förståndet...
ALj
Jag köpte min 1975. Den fungerar fortfarande, men dämpskummet som ska bromsa upp spegeln när den går i topp har ruttnat lite med åren, så det tja-klonk som hörs när man tar en bild har ännu mer klonk än vad det hade från början.Nu är vi lite off-topic, men Canon EF var en rätt häftig kamera som kom någon gång omkring 1980.