Annons

Canon EOS 70D - gamla/nya objektiv - vilsen...

Produkter
(logga in för att koppla)

ehej

Ny medlem
Hej!

Jag har efter en tids research fastnat för en Canon EOS 70D, tänkt till mig i rollen som amatör-/hobbyfotograf. Jag funderar på om jag ska köpa enbart huset, eller tillsammans med ett objektiv som kompletterar de två jag redan har.

Kameran kommer främst att användas vid resor ("street/city life") men jag är även intresserad av porträtt och makro. Jag kommer att köpa objektiven i USA och skulle kunna tänka mig att lägga kanske max 4000SEK på ett objektiv.

Jag äger två äldre objektiv, båda i gott skick.

  • Canon EF 28-105MM F3,5-4,5 USM
  • Canon EF 28-80MM F2,8-4 USM
Jag vet att dessa är uråldriga, men håller dessa än eller är det bara att vaska dem?

Behöver jag ytterligare objektiv för att täcka mina användarkrav? Jag har kikat på några som jag tror är ok för porträtt/makro, men jag har i och för sig inte direkt någon aning om vad jag håller på med:

  • Canon EF 85mm f/1.8 USM
  • Canon EF 50mm f/1.4 USM
  • Canon EF 50mm f/1.8 II
  • Sigma 18-250mm f/3.5-6.3
  • Tamron AF 90mm f/2.8 Di SP A/M 1:1 Macro Lens

Kanske jag bör hålla mig borta från dessa och satsa på ett mer all-round? Vad tycker du? Skulle vara fint om ett nytt kunde komplettera de två jag redan har. Jag är lite vilsen och skulle gärna ta emot tips från någon som har mer kunskap än jag själv... Tack på förhand! :)

Mvh,
Niklas
 
Om du främst ska ha det till resa så hade jag nog valt ett allround objektiv efter behov för det kan bli jobbigt om man ska skifta objektiv osv. Är det streetlife ex. behöver du ju egentligen inte någon form av tele och med cropsensorn så kommer man ändå en bit.

På resor är det ju faktiskt väldigt skönt att ha någorlunda vidvinkel också och de du äger så är det ju inte en jätte vidvinkel i och med att din mm startar ju på 28 och med cropsensorn blir detta 44.

I din budget så hade jag nog valt "Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical (IF)" som fått bra betyg. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1750C Recensioner samt bilder http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=12416

Då får du bra vidvinkel samt även zoom. Har aldrig haft det själv så någon får gärna flika in på det.
 
Tack för svar och rekommendationen av Tamron-objektivet! Verkar riktigt schysst. :)

Jag undrar dock fortfarande vad jag ska göra av mina äldre objektiv samt hur de forhåller sig till en ny 70D och ett eventuellt nytt objektiv. Någon av dessa är kanske redan ett all-round..? Vad behover jag INTE kopa "tack vare" att jag har dessa äldre objektiv. Någon som kan flika in? Tack!
 
Tack för svar och rekommendationen av Tamron-objektivet! Verkar riktigt schysst.
Ett intressant alternativ är Sigmas motsvarighet, Sigma EX 17-50/2,8 DC OS HSM, som har bildstabilisering och kostar några hundralappar mer.

Skaffar du något av dessa som normalobjektiv kommer du tyvärr inte att ha så stor glädje av dina gamla objektiv. Ett stort problem med dem är att kortaste brännvidd är 28 mm, vilket inte är mycket vidvinkel på 70D. Dessutom är det väl tveksamt om deras optiska kvalitet kan mäta sig mot moderna kitzoomar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.