Fredrik AVT
Aktiv medlem
Håller med, du skriver bra...
Det är mycket snack om konsument, entusiast, semi pro och proffskameror. Tycker det är tillverkarna som styr bilden av hur det ser ut. Prissättning är inte alltid 1+1=2. Förmodligen finns det mer höjd i dyra kameror och vi konsumenter är benägna att betala mer för "proffsgrejer".
Apropå D750. Photography Week som jag tidigare nämnde hade åtta fullframes i sitt test i sista numret, två kameror fick full pott, 5DIV och D750
Det är spännande med strategier. Varför byggde man inte D750 i ett 800-hus till ett högre pris (för prestandan är det inget fel på?) Kanske ville Nikon definitivt döda 6D och sedan ta presumtiva köpare från 5DMKIII.
Tycker prislappen avgör i vilket segment en kamera hör hemma. Idag är det spretigare med flera alternativ tycker jag, tex Canon 5DIII/R/S och IV är för mig samma segment.
Segmentering må ha inslag av marknadsföring men det är även till viss del informativt då semipro och pro segmentet är byggda för att vara lite tåligare. 5D och 5D II var inte avsedda för rent proffsbruk men användes av proffs och detta fick Canon delvis sota för p g a klagomål bl a om dålig vattentätning. 5D III och IV samt 5DsR och 5Ds fick rejälare konstruktion f u väs bättre AF. Däremot har man en väldigt hög prissättning på alla nyare modeller. Nikon är lite billigare där faktiskt f u vid lanseringspriset av D810. Detta kan dock återspegla segmenteringen och konstruktionen.
Nikon å sin sida tycks ha varit rädda att upprepa D700 vs D3 situationen och släppte en konkurrent till vad som skulle kunna tyckas vara en efterföljare till 5D II men som inte kom. Att de brydde sig om att sätta in en så vass AF i en mer studioinriktad kamera är lite udda men kanske berodde på att man inte ville att D3x kunder skulle bli avskräkta från att uppgradera. D750 blir mer av uppföljaren till D700 men här har man tagit ett steg ner i proffsegenskaperna med bl a en enklare slutare och lite klenare material. Ma kanske inte vill konkurrera med D4/D4s/D5.
Varför Nikon inte släppte D800/810 med AF som i 6D (OK för natur), D750 med slutare från D4 och samma sensor, och Df med 24mp sensor som en ren kosmetisk justering av D610 är lite ologiskt för mig. I alla övriga egenskaper f u sensorn är ju Df en D610 med annat yttre skal och gränssnitt. Nu har alla f u D810 och D5 en enklare slutare och man får nu problem med slutaren i D750. Med tanke på de högre förväntningar som nog var ställda på den efter D700 är nog slutarvalet lite märkligt.