Annons

Canon EOS 60D vs Canon EOS 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Måste säga att jag rätt ofta blir förvånad över hur ni tänker.

Du vill ha en vinklingsbar skärm?
Både 7D och D7000 saknar den medan 60D har den som i sin tur saknar PC kontakt. En lös PC kontakt att sätta i blixtskon kostar en sisådär 100 kr på Hama. Problemet löst!

Du funderar på D7000? Gissar pga brusnivåerna eller? Den saknar ju också vinklingsbar skärm så varför då. Dessutom är skillnaderna i brusnivåer på höga iso väldigt marginella i praktiken jämfört med 7D/60D. Skulle gissa att du får leta mycket noga och om ens då för att hitta någon avgörande skillnad i slutlig bild.

Ok, nu till kärnfrågan: Varför vill du uppgradera egentligen? För mycket pengar eller lider du bara av NAS resp CAS som så många andra av oss här på FS? :)
 
Senast ändrad:
Ser man till Nikons d700 så har den ett bra autofokus system, Hygglig fps om man har batterigreppet åtminstone. Vädertätad osv. .

Årets understatment!! Hygglig bps? 8 bilder per sekund är hyggligt? Vad är då ett bra resp fantastisk bps?

Bra AF? Skulle nog påstå att den är fantastisk och state of art.
 
Årets understatment!! Hygglig bps? 8 bilder per sekund är hyggligt? Vad är då ett bra resp fantastisk bps?

Bra AF? Skulle nog påstå att den är fantastisk och state of art.

Hade jag vetat att någon ens skulle bry sig om en enkel formulering så hade jag väl använt kraftigare ord då det är en jäkligt bra kamera. Jag ändrar och ber så hemskt mycket om förlåt och skriver att den är riktigt snabb och det är bara ett fåtal kameror som är snabbare. Den har en autofokus som är ingenjörernas gåva till mänskligheten!!! Mer eller mindre oöverträffad. Bättre så??

Tyckte jag gav kameran rätt bra utlåtande men dög visst inte. Märker rätt snabbt skillnad på vad som är vettiga inlägg och vad som oftast bara blir märkesrelaterad pajkastning. Nu var detta på en ändå ok nivå så jag skäller inte tillbaka på något sätt men ser ibland riktigt fåniga kommentarer på det folk skriver och för ofta rätt otrevlig ton dessutom. Ska skriva att Nikons D3s har hygglig Bps och se om jag får rena hotbrev då. Hahaha.
 
En lös PC kontakt att sätta i blixtskon kostar en sisådär 100 kr på Hama. Problemet löst!
Notera att kamerans blixtsko ofta specificeras till att tåla synkspänningar på 6 V, medan Canon specificerar PC-uttaget på 7D, exempelvis, till 250 V.
För den som har aggressiva blixtar kan det vara bra att veta.
 
Hade jag vetat att någon ens skulle bry sig om en enkel formulering så hade jag väl använt kraftigare ord då det är en jäkligt bra kamera. Jag ändrar och ber så hemskt mycket om förlåt och skriver att den är riktigt snabb och det är bara ett fåtal kameror som är snabbare. Den har en autofokus som är ingenjörernas gåva till mänskligheten!!! Mer eller mindre oöverträffad. Bättre så??

Tyckte jag gav kameran rätt bra utlåtande men dög visst inte. Märker rätt snabbt skillnad på vad som är vettiga inlägg och vad som oftast bara blir märkesrelaterad pajkastning. Nu var detta på en ändå ok nivå så jag skäller inte tillbaka på något sätt men ser ibland riktigt fåniga kommentarer på det folk skriver och för ofta rätt otrevlig ton dessutom. Ska skriva att Nikons D3s har hygglig Bps och se om jag får rena hotbrev då. Hahaha.

Missade du leendet i mitt inlägg? Skämt å sido så blir det lätt tokigt när man skall skriva korta inlägg. Kan ofta misstolkas vilket jag inte direkt gjorde med ditt inlägg men jag blev väl mest nyfiken på vad som är bra om 8 bps är hyffsat :)))
 
Notera att kamerans blixtsko ofta specificeras till att tåla synkspänningar på 6 V, medan Canon specificerar PC-uttaget på 7D, exempelvis, till 250 V.
För den som har aggressiva blixtar kan det vara bra att veta.

Rätt och viktigt.

Ett annat sätt att lösa det hela som i alla fall går med mina Nikons (vet inte om det fungerar med Canon) är att använda den inbyggda blixten som tändare och studioblixtarna som slavar. Trixet är att stänga av all automatik i den inbyggda. Annars kommer dess förblixtar att trigga slavarna. Observera att man inte skall använda Nikons CLS eller Canons motsvarighet utan allt sådant måste stängas av. CLS styr de externa blixtarna med förblixtar och med studioblixtar som slavar kommer att utlösas på den första av förblixtrarna...
 
Missade du leendet i mitt inlägg? Skämt å sido så blir det lätt tokigt när man skall skriva korta inlägg. Kan ofta misstolkas vilket jag inte direkt gjorde med ditt inlägg men jag blev väl mest nyfiken på vad som är bra om 8 bps är hyffsat :)))

Precis därför jag skrev att detta var på en ok nivå och att jag inte skällde tillbaka. Det var ju dessutom mer en fråga från dig än ett påhopp eller så. 8 bps är fort som fan. Alltid lika skoj att se minen när någon kompis ska låna min kamera för att ta något kort bara och det smattrar till som fan i den bara de nuddar slutarknappen. De ovana systemkamera användarna lyfter snabbt ner den och funderar vad fan som hände. Tjatiga är ju alla bilder man sitter och raderar sen=)

Nu har vi sprungit ifrån detta inlägg lite med snacket om moral i inläggen. Bara för det återgår jag till tråden och säger igen: 60d helt ok kamera om man gillar det mindre formatet och nöjer sig med autofokusen och bps osv. Täcker nog mångas "behov". Sen att man kan önska vassare prestanda är ju något som får vägas mot ekonomin.

Mvh / JM som nu lämnar tråden helt till folk som har vettiga konkreta saker att lägga till istället för mitt svammel. =)
 
Ett annat sätt att lösa det hela som i alla fall går med mina Nikons (vet inte om det fungerar med Canon) är att använda den inbyggda blixten som tändare och studioblixtarna som slavar. Trixet är att stänga av all automatik i den inbyggda.
Detta går att göra i några av de nyaste Canon-kamerorna, som exempelvis 7D och 60D. Men inte i de tidigare. De körde alltid på E-TTL II, vare sig man ville eller ej.
...som nu lämnar tråden helt till folk som har vettiga konkreta saker att lägga till istället för mitt svammel.
Hmpf, lika bra jag avslutar mitt medlemskap då...
 
Jag har nu inhandlat en 60D samt ett nytt "kit" objektiv, ett EF 15-85 IS USM, och jag måste säga att jag är supernöjd med kombinationen. För mina behov räcker det 85mm så att säga ;p

Jag uppgraderade från en 500D med 18-55 IS och skillnaden är i mitt tycke påtaglig. Detta påstår jag inte för att t.ex. bruset är mindre utan för att hela paketet levererar bättre. AF är t.ex. avgjord snabbare än på 500:an, framför allt är den mycket pricksäkrare vilket underlättar för en amatör som mej. Sedan känns det som om bruset i förhållande till ISO talen är lättare att kontrollera i efterhand (förutsatt RAW format) De 18MP tycker jag iof sig mest är störande när man redigerar då RAW filerna blir rätt stora men samtidigt kan man ju skära rejält om man vill och behöver. Den vridbara skärmen ser jag som mycket praktisk då funktionen främst får agera skärmskydd i nuläget. Jag kan dock tänka mig att liveview + vinklingsbar skärm på sikt kan komma att bli användbart vid t.ex macro fotografering eller om man är ute efter annorlunda vinklar. Ska man vara ärlig så stör ju inte funktionen handhavandet, snarast underlättar den. Sist men inte minst måste jag nämna kvalitetskänslan och tyngden. Perfekt balans och ett grepp som är hästlängder bättre än på en instegskamera a la 500D.

Det finns två saker jag tänker komplettera med på sikt: en vettig blixt samt ett tele med macro. Lurar på Sigma 70-200 men plånbok och köpläge får bestämma när det väl är dax!

Tror nästan jag får kopiera texten och lägga in den under recensioner :)))
 
Det finns två saker jag tänker komplettera med på sikt: en vettig blixt samt ett tele med macro. Lurar på Sigma 70-200 men plånbok och köpläge får bestämma när det väl är dax!

Grattis till köpet! :)

Jag hade valt ett av canons 70-200 istället för sigma.
Du får ändå ingen 1:1 macro med det objektivet och skärpan är definitivt sämre än i canons 70-200 F4. (Har själv sigma och hade valt canon istället om jag skulle valt idag.)
 
Jag köpte nyligen Canons EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Makalöst bra objektiv. Tungt är det, men det är så dyrt att plånboken lättar i motsvarande grad, så det jämnar ut sig.
 
Grattis till köpet! :)

Jag hade valt ett av canons 70-200 istället för sigma.
Du får ändå ingen 1:1 macro med det objektivet och skärpan är definitivt sämre än i canons 70-200 F4. (Har själv sigma och hade valt canon istället om jag skulle valt idag.)

Fast 2.8 är gött..! Och Canons 2.8 är snordyr. Vad jag har hört så verkar produktionskvalitén vara lite sisådär på Sigmorna (en Sigma flera Sigmor!??) så jag tänkte satsa på att ha tur när jag väl shoppar ;p

Skämt o sido, just Canons 70-200 F4 är väl den närmaste konkurrenten så vi får se hur det blir. Man skulle kunna utöka med ett fast Macro. Nackdelen är ju att det blir mer att släpa på...
 
60D vs 7D

har läst 7 sidor nu om kameror som är bäst eller inte. många av er som skriver är som fotbollshulliganer!! aik eller hammarby eller kanske djurgården..bäst eller gå å dööö. valde nyligen att ge bort min eos 550D till min dotter då hon fyllde 14. och den är ljusår bättre än hennes gamla eos 1000D vad vi behöver när vi fotar/filmar (ja vi gör båda frekvent) är högt iso i mörka ridhus.och gärna snabbt foto då vi fotar hästsport och då gärna hoppning.samt att vi springer runt med kameran och har den defenitivt inte i nåt mossigt(hehe hulliganspråk) stativ så kameran får inte väga ton. 7D har hastigheten och bra bild men är tokstor och för tung.5D wow vilken kamera !!! men för långsam och liiite för dyr. isot är gryyymt bra meen näää.fler minus än plus.skulle vilja ha en 1D med över 100.000 i iso men som sagt pengar kan vara bra till annat. ville ha vridbar skärm och minst 6400 iso, vill ha armarna kvar efter en hel dags fotograferande samt en del annat som var bra i 60D så den fick det bli! har använt den nu i en vecka och jag saknar 10b/s,saknar 100.000 i iso och saknar allt det fina i bilderna från en 5D mkII men har en kamera som jag är hyffsat nöjd med och kan ta bättre bilder än min gamla
550D som fortfarande är en bra kamera fast i dotterns ägo. nu kan både hon och jag ta bra bilder och samtidigt ha råd att äta mat ibland..kompromiss kallas det men det kan det vara värt för jag är riktigt nöjd.
 
Prisskillnad kontra funktion/kvalitet?

Har i över ett års tid drömt om en 7D, men nu när det börjar dra ihop sig så funderar jag om de ca 4500:- SEK den kostar mer är värt det. Hittar 60D för ca 9500 bland butiker som har den i lager och 7D för just under 14000 (Kunksholmsfoto har den för 13 000 men det tar emot handla från en butik som upphör om en månad).

Klämde på båda idag och den mest uppenbara skillnaden är storleken, och Displayen (60D). Hur de är att använda vet jag inte då Elgiganten i san Gigantenanda aldrig har sina prylar laddade. Folk pratar om plastighet vet inte hur det yttrar sig mest. Då man håller dem är tyngden det jag främst noterar hos 7D.

En försäljare rekommenderade 60D då 7D har så många inställningar för exempelvis autofokus att folk ändrar fel saker och får oskarpa bilder.

Ska använda kameran till folk och djur. Gissar att båda duger gott men hade som sagt spanat in 7D för att känna mig lugn ett bra tag framöver.

En del klagar på hur 7D fokuserar... har 60D samma problem eller andra sjukdomar?

För de butiker som inte har 7D i lager kan det nog dröja innan de får in dem... hört sägas att produktionen hos Canon ligger nere.
 
Om du inte har tänkt att fota sport där det går undan så räcker 60D utan problem!
Det du vinner med en 7D är att du får magnesium hus = tyngre kamera (fördel/nackdel?). Angående hållbarheten så spelar det ingen roll om du väljer 60D eller 7D. 60D klarar lika mycket stryk som en 7D...
Men den största skillnaden är som sagt snabbheten som 7D har, 8b/s jämfört med 5.3b/s. Sen har 7D ett mer avancerat fokus system där du har fler valmöjligheter, fler korslagda fokus punkter och att du har bättre kontroll över dem. Bildkvalitén kamerorna emellan är identisk.

Jag har själv en 60D och är riktigt nöjd! Jag valde den främst pga den vinklingsbara skärmen. Det är en otroligt stor fördel att kunna fota i liveview och vinkla skärmen som du vill, framför allt vid makro fotografering. Får du även lust att filma så är 60D bättre, dels för skärmen men också då du manuellt kan ställa in ljudet, en funktion som 7D saknar.

Jag skulle säga som så, att om du inte har behovet av en snabb kamera så välj 60D. Lägg de 4500 du sparar på en rolig optik istället :) Sen tycker jag att 5.3b/s täcker de flesta situationer mycket bra ;)

/Jonatan - nöjd 60D ägare
 
Jag skulle säga som så, att om du inte har behovet av en snabb kamera så välj 60D. Lägg de 4500 du sparar på en rolig optik istället :) Sen tycker jag att 5.3b/s täcker de flesta situationer mycket bra ;)

Sport i all ära ... visst ska jag fota sådant.. ska försöka lära mig fota sportaktiviteter och motorsport och så... men 5 bilder i sekunden räcker lååångt. Har ju varit analog hittills och då har jag inte ens vågat använda seriebildstagningen... Huga så kostsamt. En av grejorna jag vill laborera med, men som sagt 8 eller 5 bilder per sekund... tror båda räcker med råge.

Passerade någon slags gräns där när skillnaden blev mer än 3000... som sagt 4500 är ett bra startkapital för optik som annars skulle skjutas på framtiden.

Ska se om jag hittar någon butik med bägge kamerorna laddade.
 
Har noll och ingen erfarenhet av 60D men älskar min 7D och hasar omkring på den överallt på sportevenemang och fotar där snabba rörliga motiv.
 
har läst 7 sidor nu om kameror som är bäst eller inte. många av er som skriver är som fotbollshulliganer!! aik eller hammarby eller kanske djurgården..bäst eller gå å dööö. valde nyligen att ge bort min eos 550D till min dotter då hon fyllde 14. och den är ljusår bättre än hennes gamla eos 1000D vad vi behöver när vi fotar/filmar (ja vi gör båda frekvent) är högt iso i mörka ridhus.och gärna snabbt foto då vi fotar hästsport och då gärna hoppning.samt att vi springer runt med kameran och har den defenitivt inte i nåt mossigt(hehe hulliganspråk) stativ så kameran får inte väga ton. 7D har hastigheten och bra bild men är tokstor och för tung.5D wow vilken kamera !!! men för långsam och liiite för dyr. isot är gryyymt bra meen näää.fler minus än plus.skulle vilja ha en 1D med över 100.000 i iso men som sagt pengar kan vara bra till annat. ville ha vridbar skärm och minst 6400 iso, vill ha armarna kvar efter en hel dags fotograferande samt en del annat som var bra i 60D så den fick det bli! har använt den nu i en vecka och jag saknar 10b/s,saknar 100.000 i iso och saknar allt det fina i bilderna från en 5D mkII men har en kamera som jag är hyffsat nöjd med och kan ta bättre bilder än min gamla
550D som fortfarande är en bra kamera fast i dotterns ägo. nu kan både hon och jag ta bra bilder och samtidigt ha råd att äta mat ibland..kompromiss kallas det men det kan det vara värt för jag är riktigt nöjd.
Jag fotar just hästsport med min 7D och det behöver inte vara krångligt med mossiga stativ som man snabbt lär sig att förflytta sig själv med ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.