Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 60D vs Canon EOS 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Den presterar ju lika bra eller dåliga bilder som 7D.
Nja, för de flesta tror jag nog att 7D presterar bättre bilder. T ex genom att fler blir skarpa (den har bättre af) eller fler blir rättexponerade (lättare att ändra inställningar, t ex genom att välja mellan tre c-lägen).

Jag tycker inte det är något fel på 60D, mer än möjligen priset. Om man inte absolut behöver den rörliga skärmen så tycker jag att 7D definitivt är värd en tusenlapp extra. Om inte annat så för den fina sökaren.
 
Nja, för de flesta tror jag nog att 7D presterar bättre bilder. T ex genom att fler blir skarpa (den har bättre af) eller fler blir rättexponerade (lättare att ändra inställningar, t ex genom att välja mellan tre c-lägen).

Jag tycker inte det är något fel på 60D, mer än möjligen priset. Om man inte absolut behöver den rörliga skärmen så tycker jag att 7D definitivt är värd en tusenlapp extra. Om inte annat så för den fina sökaren.

Jag förstår hur du tänker, men för porträtt och landskapsfoto så känner jag det räckte med en 60D. Har precis hämtat den. 7D känns lite "klumpigare" precis som min 5D mkII.

Vridbara skärmen + vikt var det som fick mig att välja denna till slut. C-lägen har jag aldrig använt. Kanske skulle börja. 5D har nog det också tror jag.
 
Varför tycker alla 60D är så dålig?
Ger troligtvis bättre bilder än allas kära 50D.

Plasthus:
Det köper jag men dock ska den vara minst lika bra vädertätad

Vinklingsbar skärm:
Många som aldrig använt det verkar hata det, jag skulle aldrig köpa en kamera utan idag.
Betydligt bättre skärm dessutom än 50D

Snabbhet:
Har tappat lite i hastighet tyvärr

Saknar flera C-lägen.

Sedan håller jag med att den är lite överprisad, Huset får gå ner till 9995kr innan jag slår till.
Förstår inte allt skitsnack folk kastar ut sig på detta forum utan ens kollat eller känt på kameran.

Kan någon nu våga säga fördelarna mot 50D
 
Varför tycker alla 60D är så dålig?

PRISET! Borde inte kosta en spänn med än 9500kr, då passar den in mellan 550/50D och D7000/7D.

EOS 550D hus, 6800kr
EOS 50D hus, 7000kr
EOS 60D hus, 9500kr
Nikon D7000 hus, 10900kr
EOS 7D hus, 13000kr

Sedan är Nikon AF-S 16-85 VR en tusing billigare än EF-S 15-85 IS så köparen av D7000 kit sparar pengar även där.
 
Varför ta lägre pris än man måste? 60D lär säljas i mängder i början trots priset.

7D kostade också sina slantar i början. Om ett halvår är säkert 60D rejält nere i pris.

Eller om två månader... När 60D kom existerade inte D7000. Och tills den finns ute i butik behöver knappast Canon ändra priset.
 
PRISET! Borde inte kosta en spänn mer än 9500kr, då passar den in mellan 550/50D och D7000/7D.

EOS 550D hus, 6800kr
EOS 50D hus, 7000kr
EOS 60D hus, 9500kr
Nikon D7000 hus, 10900kr
EOS 7D hus, 13000kr

Sedan är Nikon AF-S 16-85 VR en tusing billigare än EF-S 15-85 IS så köparen av D7000 kit sparar pengar även där.

Idag, en månad senare är 60D nere under 9K ;)
 
Alltid en 7D, det finns ingen tvekan och detta inte för att 7D är guds gåva till mänskligheten utan för att 60D är en sådan enorm felkonstruktion. Ärligt talat så innebar 50D ingen stor uppdatering emot 40D, skärmen var bättre och aningen bättre af i vissa situationer, men det kostade ett C-läge. 60D blev plast, långsammare, ett C-läge och en videokameraskärm vilket sammanlagt gör den till en för mig oanvändbar kamera så jag skulle inte ens byta min 40D mot en 60D ens om bytet var gratis. 7D kan allt som 40D och är därför ett bra alternativ även om jag tycker att det är synd att den inte fick APS-H sensor, men min drömkamera har inte Canon valt att göra än: En EOS 3D med APS-H sensor, snabb, fler af-punkter än 7D och mer justerbar af, ingen inbygd bllixt, bättre väder och slag tålighet, 100% sökare och fortfarande en kompaktkropp som 5D mkII i storlek.

60D är ett skämt ifrån Canon.

Varför då?

Om du lyfter näsan från dina egna behov och istället försöker förstå hur Canon tänkt så har i alla fall jag svårt med att förstå varför 60D är ett skämt. För mig så är den en kalaskamera.

Canon har ju som bekant gjort ett lyft av sin semikamera. XXD serien var toppmodellen inom APS men den var något efter Nikons D200-D300 serien i status och till viss del i egenskaper. Observera att jag skriver status för det är väl där den största skillnaden låg.

Förmodligen ville Canon tvåla till Nikons enorma framgångar med D200-D300 och valde att lyfta XXD till 7D. I status men även i övriga delar som känsla, bildkvalitet etc. Orsaken är givetvis att de vill sälja fler kameror. Övriga detaljer är jag rätt säker på att Canon struntar blankt i.

Om nu XXD serien vuxit till sig och numera heter 7D så är det väl inte helt förvånande om de väljer att återanvända XXD namnet till något annat. Eller? Det säljer förmodligen fler kameror

Hade 60D hetat 700D eller 1010D så hade förmodligen de flesta hurrat för Canons fantastiska kamera men nu råkar den fått ett namn som ligger inom det gamla semiprosegmentet och.....hualigen. Vi kan ju inte ha en plastmonster där.....

Varför inte bara strunta i vad Canon döpt den till. Strunta i klasser och status. Kolla istället vad du verkligen behöver och köp rätt modell. Om den sedan heter 1D, 7D, 600D eller kanske 1020D Mk24 spelar egentligen ingen roll.

Har du ett reellt behov av 7D's höga bps, vädertätning och annat som 60D saknar så är givetvis den ett bättre köp men i ärlighetens namn: Hur många av oss behöver 8-9 bps? För alla andra är garanterat 60D ett bättre köp.

Själv så använder jag D300 för att jag behöver dess snabba AF och höga bps jämfört med tex D90. Orsaken är att jag plåtar mycket ultrasnabb motorsport men om jag int ehade gjort det så hade jag alla gånger valt D90 och istället lagt pengarna på optik....
 
Bättre

Att kalla 60D för ett skämt måste vara just ett sådant! 3-4 lax lägre pris (precis som väntat någon månad efter intropriset) samt vikskärm och samma sensor. Den som inte fotat macro eller landskap med låg bildvinkel tillsammans med en vikskärm vet inte vad som saknas iofs. Själv funderar jag att inhandla en att ha som backup och macrokamera istället för 7D och mina andra Canonhus. Vikskärmen är en av de saker jag saknat allra mest på Canon när jag legat raklång kbland fästingar och annat skit för att ta närbilder och vyer i marknivå! En annan enorm fördel är när man tar bilder från hög vinkel (konserter och landskap) med sträckta händer. Fan, som det är nu får man ju chansa och bränna av en massa bilder istället för att komponera bilden.
 
Varför då?

Om du lyfter näsan från dina egna behov och istället försöker förstå hur Canon tänkt så har i alla fall jag svårt med att förstå varför 60D är ett skämt. För mig så är den en kalaskamera.

Canon har ju som bekant gjort ett lyft av sin semikamera. XXD serien var toppmodellen inom APS men den var något efter Nikons D200-D300 serien i status och till viss del i egenskaper. Observera att jag skriver status för det är väl där den största skillnaden låg.

Förmodligen ville Canon tvåla till Nikons enorma framgångar med D200-D300 och valde att lyfta XXD till 7D. I status men även i övriga delar som känsla, bildkvalitet etc. Orsaken är givetvis att de vill sälja fler kameror. Övriga detaljer är jag rätt säker på att Canon struntar blankt i.

Om nu XXD serien vuxit till sig och numera heter 7D så är det väl inte helt förvånande om de väljer att återanvända XXD namnet till något annat. Eller? Det säljer förmodligen fler kameror

Hade 60D hetat 700D eller 1010D så hade förmodligen de flesta hurrat för Canons fantastiska kamera men nu råkar den fått ett namn som ligger inom det gamla semiprosegmentet och.....hualigen. Vi kan ju inte ha en plastmonster där.....

Varför inte bara strunta i vad Canon döpt den till. Strunta i klasser och status. Kolla istället vad du verkligen behöver och köp rätt modell. Om den sedan heter 1D, 7D, 600D eller kanske 1020D Mk24 spelar egentligen ingen roll.

Har du ett reellt behov av 7D's höga bps, vädertätning och annat som 60D saknar så är givetvis den ett bättre köp men i ärlighetens namn: Hur många av oss behöver 8-9 bps? För alla andra är garanterat 60D ett bättre köp.

Själv så använder jag D300 för att jag behöver dess snabba AF och höga bps jämfört med tex D90. Orsaken är att jag plåtar mycket ultrasnabb motorsport men om jag int ehade gjort det så hade jag alla gånger valt D90 och istället lagt pengarna på optik....

Jag behöver dom 8 bps till skateboard :)
 
På det sättet jag använder kameran är en 60D en SÄMRE kamera än min gamla 40D. lyfta näsa eller inte, men kombinationen av egenskaper parat med priset gör den till en tämligen blek historia jämnfört med 7D och det var det som tråden handlade om. Sen att canon ser en marknad bland folk som inte värdesätter ergonomin och snabbheten så högt må väl vara en sak, men det gör den ändå till en dålig kandidat utifårn mina premisser.
 
Exakt den tråden jag letade efter! Var och spanade in 7D häromdagen men kunde verkligen inte fatta beslut där och då eftersom 60 D inte verkar komma ut förrän nästa vecka. Idag är jag vansinnigt sugen på att åka och köpa en 7D trots allt. Finns det nåt mer än den vinklingsbara skärmen och det faktum att 60D är ett år nyare som talar för 60D...? Vill ju verkligen inte missa något nu! Är det ingen annan funktion jag riskerar att sakna?

Jag byter upp mig från en 400D som jag köpte 2006 och har siktat in mig på 18-135-objektivet.

Vinklingsbar skärm är inte att förakta - Har själv en 7d men hade nog börjat fundera på den vinklingsbara om det varit idag. Blom- och makrofotograferna kommer nog att gilla det - Lär ju komma på efterföljaren till 7d också
 
Vad jag vet är det bara två saker som är sämre på 60D än på 40D: något lägre bps och färre C-lägen. I övrigt är 60D bättre eller lika bra.

Du glömmer ett par viktiga saker. Först den reella: Priset! Den är avgjort dyrare än en befintlig 40D :)

Sedan har du det där svårdefinierbara: Känsla och status. Känslan är väl så viktig. Jag är den första att skriva under på det. Jag har mycket svårt att arbeta fullt ut med prylar jag inte gillar. Oavsett det är en skruvdragare, kamera eller bil.

Status skiter jag däremot högaktningsfullt i. Kunde inte bry mig mindre.....40D hade en högre status när den lanserades än vad 60D har idag. 40D var ju top of the line inom aps medan 60D har petats ner från den positionen. Säkert tillräckligt viktigt för vissa. Nej, jag menar inte du bengt-re. Jag lovar.

Själv använder jag D300 för att jag behöver dess AF och höga bps. Annars hade jag gladeligen valt en enklare kamera eller ännu viktigare mindre och lättare och lagt slantarna på optik istället. Måste faktiskt erkänna att jag oftare och oftare använder andra kameror vid i stort sett alla tillfällen än mitt sportfoto. Orkar inte släpa runt på min D300 med grepp och två tre 2,8 zoomar till vardags. De väger för mycket.
 
Intressant tråd. Antar väl att man får se till sitt eget behov...

Har funderat framförallt mellan 60d och d3000. Uppgraderar från min gamla Olympus så än är jag inte frälst av vare sig Nikon eller Canon.

Det klagas en del på 60d´s pris. Har dock lyckats förhandla fram ett bra pris:
Canon EOS 60D hus
EF-S 17-85/4-5,6 IS USM
Canon orginalväska (vilken kan kvitta)
8gb minne
Canon Speedlite 430EX II

Totalt: 13495:-

Tror det får bli en sådan idag....
 
Intressant tråd. Antar väl att man får se till sitt eget behov...

Har funderat framförallt mellan 60d och d3000. Uppgraderar från min gamla Olympus så än är jag inte frälst av vare sig Nikon eller Canon.

Det klagas en del på 60d´s pris. Har dock lyckats förhandla fram ett bra pris:
Canon EOS 60D hus
EF-S 17-85/4-5,6 IS USM
Canon orginalväska (vilken kan kvitta)
8gb minne
Canon Speedlite 430EX II

Totalt: 13495:-

Tror det får bli en sådan idag....

Menar givetvis d7000 och inte d3000...
 
60D har vridbar skärm som jag har på en av mina systemkameror. Med en sådan kan jag bl a använda ett litet stativ som går ner i ryggsäcken utan att behöva ligga på marken för att komponera landskapsbilder. Man kan också sitta med kameran i knät eller på en bänk och fota. Men om du inte tycker att en vridbar skärm är viktig och om du inte tvunget måste ha en Canon så finns det andra mycket trevliga kameror i den prisklassen. Själv skulle jag välja en Nikon 7000D som bl a mycket bättre dynamiskt omfång än Canons kameror, se dxomark.com där man kan jämföra kameror.
 
På det sättet jag använder kameran är en 60D en SÄMRE kamera än min gamla 40D. lyfta näsa eller inte, men kombinationen av egenskaper parat med priset gör den till en tämligen blek historia jämnfört med 7D och det var det som tråden handlade om. Sen att canon ser en marknad bland folk som inte värdesätter ergonomin och snabbheten så högt må väl vara en sak, men det gör den ändå till en dålig kandidat utifårn mina premisser.

Sköna pajastakter igen, är det tredje gången i samma tråd? 60D är en fullträff för Canon som gör det finns hyggliga chanser mot Nikons fina nya kameror. 60D är bättre på allt mot gamla XXD utom lite lägre fps. Att du inte kan uppskatta en smidigare storlek och vridbar skärm luktar ärligt talat mest senilitet. Sorry.
 
Haha, jag som sökte här för att försöka få lite rätsida på om man ska köpa en 7d eller 60d.

Sitter idag med en 30d som jag köpt begagnad. Prisen jag räknar på är
7d: 13495
60d: 6789


För att klargöra vad jag vill ha av kameran kan jag säga:


Jag är idag en hobbyfotograf med högre mål. Med mina 26 år så blir det att försöka med allt att komma in på en fotograf linje nästa år. Jag har även börjat att få lite betalt för att fotografera mingelfoton och jag vet att jag det kan komma en eventuell anställning för samma tidning.

Det jag vill med kameran är inte alls mingelfoton utan, landskap och porträtt.
Då jag har ett par objektiv till Canon är Nikon helt uteslutet.
Jag sitter med ett sigma 10-20 4-5.6, Tamron 17-50 2.8 samt canon 50 1.8..

Eller så köper jag till ett Sigma 30 1.4 till min 30d och fortsätter med den... jag vet faktiskt inte..
Det är rätt mycket pengar i min sits oavsett vad jag gör...
Jag har dock så klart råd ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.