Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt spekulationer på DPR eller annan källa?

spekulationer på flertal ställen, speciellt på Canon Rumors som har haft mer rätt vad som komma skall från Canon än någon annan

Gäller informationen om iso, pixeltäthet,färgfilter, färgnoggrannhet och att öka DR så pekar allt mer mot Sony, det vill säga en kamera optimerad för dagsljus D55 likt D800 serien men som klarar av lågljussituationer bra eller bättre än Canons nuvarande 6D om bilderna presenteras i 6D bildfilsstorlek.

Gäller informationen om iso, pixeltäthet,färgfilter, färgnoggrannhet och att öka DR så pekar allt mer mot Sony, det vill säga en kamera optimerad för dagsljus D55 likt D800 serien men som klarar av lågljussituationer bra eller bättre än Canons nuvarande 6D om bilderna presenteras i 6D bildfilsstorlek.

Hoppas du får rätt. Om Canon inte ändrat sin sensortillverkning radikalt förstås. Men som tidigare påpekats - man har nog väldigt noga dragit i kalkylerna och kanske insett att ett samarbete är mer försvarbart ur ett ekonomiskt perspektiv. Även om det innebär att man på sikt kanske lägger ner hela sin sensortillverkning över hela modellserien.

För inte gärna kan väl Canon blåsa upp sin nuvarande/gamla sensorteknik till 50 Mpix, göra ett fetare färgfilter som släpper in mindre ljus och ändå lägga iso på 100-6400 (50-12800)?

Håller man sig kvar vid den gamla sensorutläsningen så har Canon fortfarande problemet kvar med att få till ett bättre dynamiskt omfång pga utläsningsbruset på bas siso och den långa analoga signal vägen
Nu puttrar det nya rykten om att Canon har en egen sensorlayout och att Sony skulle vara den tillverkande parten
Historiskt sett har inte Sony tillverkat andras sensorer utan alla har fått köpa Sonys teknologi dvs en sensor med radvis ADC vilket sitter i Nikon mfl kameror och även i de senaste MF kamerorna.

Håller man sig kvar vid den gamla sensorutläsningen så har Canon fortfarande problemet kvar med att få till ett bättre dynamiskt omfång pga utläsningsbruset på bas siso och den långa analoga signal vägen
Nu puttrar det nya rykten om att Canon har en egen sensorlayout och att Sony skulle vara den tillverkande parten
Historiskt sett har inte Sony tillverkat andras sensorer utan alla har fått köpa Sonys teknologi dvs en sensor med radvis ADC vilket sitter i Nikon mfl kameror och även i de senaste MF kamerorna.

Ett av ryktena på Canon rumors säger att Canon och Sony har slutit ett samarbetsavtal. Där en del är att få tillgång till en del av den andres patenterade teknologi

Den som lever får se vad som är sant. Själv tror jag Canon och Sony kommer skapa någon form av samarbete inom begränsade områden. Det borde båda vinna på.

Kanske dags för 5D att följa 1D-linjen i modellbeteckningar? Canon gjorde ju bort sej lite när dom presenterade 1DC ett halvår efter 1DX så nästa steg med 5D kanske blir en 5DX och en 5DC samtidigt om dom nu inte passar på att köra med 3DX och 3DC istället? En 5Ds resp 5ds R med de dåliga specarna enligt ryktrna tror jag nog inte på....

Apropå sensorer så tror jag ju inte att Canon släpper sin Dual Pixel CMOS AF-teknologi till någon annan sensortillverkare i första taget...

Dåliga spelar? Visst är det inget fartmonster om det stämmer, och heller inte optimalt för video, men det är ju heller inte poängen med en så högupplöst kamera.

Lite samma tongångar som när ryktena om D800 kom igång :)

Apropå sensorer så tror jag ju inte att Canon släpper sin Dual Pixel CMOS AF-teknologi till någon annan sensortillverkare i första taget...

Kameravärlden kommer ritas om vad som än händer. Marknaden för kameror som den var mellan 2005 och 2013 kommer inte igen.
Så endera är man med och ritar om den nya världens regler på ett sätt som man anser gynnar ens egna bolag eller så kan man sitta och vänta och se om man har tur.

Jag tror att både Canon och Sony gärna har ett visst samarbete men av olika skäl. Att då ge en partner som har något gott att bjuda på en av ens egna godbitar kan det nog vara värt.
Den som kan bli förloraren i ett sådant spel är ju Nikon. Om marknaden för dSLR kameror och andra avancerade kameror minskar dramatiskt så finns det helt enkelt plats för alla.
Så kanske blir det inte bara en ny kamera nästa vecka utan också början på ett nytt spelupplägg.
Vi får se.

Lite spännande är det i alla fall med 50Mp och hur det kommer att falla ut vid kommande tester, ingen modell för varje man/kvinna förmodar jag, när 36Mp gjorde entré så pratades det om mikroskakningar och noggrannhet vid fotograferingen, försa hur man bäst tacklar en 50Mp kamera.

//Bengt.

Pixeltätheter motsvarande ca 36-50 Mpx FF har ju tacklats utan bekymmer sedan APS-C-kamerorna passerade 16-20 Mpx så det finns väl knappast nån spänning kvar i detta förutom för pixelkåta 100%-are som av ren okunnig fåfänga hetsar upp sej över gammal skåpmat liksom då den halvknackigt specade D800 dök upp med "nyfunna mikroskakningar" som "nyvispad grädde till härsket mos" ;-)

Det skulle inte förvåna mej om nya "5D" blir en spegelfri sak med enbart dual pixel cmos af. Pixelmängd och sensortyp i övrigt är av mindre intresse.

Mjaa... 36Mp ligger väl runt 45 mb NX1:an med sina 28Mp hamnar på 45mb, har väl med komprimeringen att göra. 50Mp hos Canon, jag vet inte hur dom gör, säkert kommer det valmöjligheter med kanske halva Rå formatet.

//Bengt.

Med bra utförd förlustfri komprimering blir råfilerna ungefär en megabyte per megapixel. Varför somliga väljer att köra sina D800/D810 utan komprimering har jag ingen aning om och förstår inte :)

Vilken del/delar av specen finner du dålig?

Mycket gammalmodig spec för en kommande 5D.

Dual DIGIC6 (DualDIGI7 är nog minsta)
AF 61 points (41 points cross type), EV-2 support (65 korslagda lika 7DII och Ev-3)
Live View, the contrast AF (face recognition) (DUAL CMOS AF saknas)
ISO100-6400 (extended with ISO50 and ISO12800) (50-25600 och upp till 256000)
Video 1920x1080 30fps (ALL-I or IPB) (4K saknas samt 50-60fps)
Battery LP-E6N / LP-E6 (Dags för en ny batteriuppsättning)

Det övriga är heller inget att hänga i julgran och att bara hänga in en 50Mpx sensor gör ju inte granen speciellt grannare.

Möjligtvis att specen fungerar för en 6D Mark II...

Med bra utförd förlustfri komprimering blir råfilerna ungefär en megabyte per megapixel. Varför somliga väljer att köra sina D800/D810 utan komprimering har jag ingen aning om och förstår inte :)

Anledningen till att jag gör det har med bllddjupet att göra. Finns eller i alla fanns en sådan fördel med okomprimerad raw fil.

Om tillverkaren kan leverera en komprimerad fil som utan förlust och som kvalitetsmässigt är likvärdig med en okomprimerad dito, varför bemödar man sig då att låta mig välja? Verkar lite overkill

Idag har jag vant mig och mina 75-80 MB filer. Det är inga problem att hantera dem för mitt fotande. Har ju två kort i kameran och har aldrig varit i närheten av att fylla dem under en fotodag

Anledningen till att jag gör det har med bllddjupet att göra. Finns eller i alla fanns en sådan fördel med okomprimerad raw fil.

Om tillverkaren kan leverera en komprimerad fil som utan förlust och som kvalitetsmässigt är likvärdig med en okomprimerad dito, varför bemödar man sig då att låta mig välja? Verkar lite overkill

Idag har jag vant mig och mina 75-80 MB filer. Det är inga problem att hantera dem för mitt fotande. Har ju två kort i kameran och har aldrig varit i närheten av att fylla dem under en fotodag

Jag vet inte varför de låter dig välja, men antagligen kräver det lite mer processorkraft att spara den komprimerade bilden. Någon skillnad i bildkvalitet blir det i alla fall inte med just förlustfri komprimering (vilket kanske hörs av namnet).

"Bitdjup" har inget med komprimering att göra, men det känns kanske bättre att spara i 14-bitars råformat okomprimerat även när du plåtar på ISO 1600 eller så (alltså när du inte har ett dugg nytta av de fjorton bitarna och det dynamiska omfånget sedan länge rämnat?)

Missförstå mig rätt - det finns poänger med stort omfång och så, men att plåta i 14-bitars okomprimerat är inte en av dem ...

Allt vi sett hittills är rykten och spekulationer. På fredag får vi höra Canons marknads-evangilister predika om hur denna nya produkt kan ta en till det fotografiska himmelriket.
Alla som är för eller emot kommer ge oss en diskussion på 100 sidor innan ens någon som tvärsäkert deltagit i diskussionen ens hållit i kameran. Business as usual med andra ord.

Som Canon användare som sällan behöver en kamera som kan skjuta som en kulspruta tycker jag specerna låter mycket intressanta. Om det stämmer kommer Canon få till många av de fördelar som Nikon nu haft i flera år samtidigt som man behåller sina egna starka sidor.
Att det sitter en Sony sensor i kameran stämmer säkert. Sony har lånat upp mängder och kapital för att bli starka på sensorer och har en mycket modernare produktion än Canon. Fast det har kostat på deras lönsamhet. Canon är mer kapitalstarka och har hyfsad lönsamhet.
Om de skulle skulle ta sin sensorproduktion till samma nivå som Sony fick de investera något 10-tals miljarder.
Sony har satsat på att producera och sälja sensorer. Canon har haft det mest för sin egen produktion som säkert var en fördel en gång i tiden. Fast knappast numera.
Så det ser ju ljust ut.

Nu gäller det att avvakta till fram emot hösten när alla som beställde när kameran bara fanns på papper har upplyst oss om vad som är bra och vad som är mindre bra. Sedan skall jag avgöra om jag skall köpa den.

Då blir det uppgradering av min andra kamera 5DMKII till att bli första kamera. Så får 5DMKIII bli andra kamera.
Sedan vet jag ju redan att det kommer vara mycket svårt att se skillnad på en bild utskriven i A3 eller A2 från kamerorna.
Så varför skall man ha så bråttom?

Mycket gammalmodig spec för en kommande 5D.

Dual DIGIC6 (DualDIGI7 är nog minsta)
AF 61 points (41 points cross type), EV-2 support (65 korslagda lika 7DII och Ev-3)
Live View, the contrast AF (face recognition) (DUAL CMOS AF saknas)
ISO100-6400 (extended with ISO50 and ISO12800) (50-25600 och upp till 256000)
Video 1920x1080 30fps (ALL-I or IPB) (4K saknas samt 50-60fps)
Battery LP-E6N / LP-E6 (Dags för en ny batteriuppsättning)

Det övriga är heller inget att hänga i julgran och att bara hänga in en 50Mpx sensor gör ju inte granen speciellt grannare.

Möjligtvis att specen fungerar för en 6D Mark II...

Modellen är inte ens i närheten tänkt att spela i den ligan. Detta är av allt att döma en klassisk "s" modell som primärt är avsedd för studio/porträtt och säkert en del landskap. Det man fokuserar på är mycket noggrann färgåtergivning, färgdjup och förmodligen ett bra DR.

5D Mark 4 lär komma senare under året och blir då en direkt efterföljare till 5D Mark 3. Sannolikt med ännu fräsigare ISO prestanda, fler bps, nya processorer, AF prestanda och annat spec-godis.

ANNONS