Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 5Ds/5Ds R

Produkter
(logga in för att koppla)
Rätt kul när ni i diskussionerna om en ny kamera från Canon med en eventuellt ny sensor diskuterar dess nackdelar i stället för vad den faktiskt kan innan kameran ens går att köpa :)

Personligen tycker jag det låter finfint med nuvarande rykten!

Det är nu en gilla-knapp hade varit på sin plats känner jag.

Ja, jag har kikat på A7S, ser mycket intressant ut... Men jag vill ju helst ha en Canon som motsvarar A7S i samma prisklass eller något högre. Tyvärr har jag enbart dyra Canon linser, vilket jag måste fortsätta och använda oavsett vad det blir för kamera. Jag vet att det finns adaptrar, men jag har ingen erfarenhet av dessa. Dessutom är dessa adaptrar inte direkt billiga.. Egentligen skulle jag vilja ha en Blacmagic, men även den har egna brister med begränsad ISO, låg batteritid och även andra barnsjukdomar. Så, en ev. utvecklad Canon "5D IV" skulle vara ett bättre alternativ för mig för tillfället.
Synd at man inte kan beställa en kamera efter önskemål, på samma sätt som man beställer en ny bil :D
Börja filma i råformat med din 7D.

Japp, fast det har senare framgått från källan till den läckta kameraspecifikationen att det rör sig om en ny sensor från Canon och att man har en helt ny tillverkningsprocess.

Snart vet vi...

mest troligt är att det är en fortsättning på 7DMK2 pixeldensitet vilket också stämmer med upplösningen i den 24x36 mm kamera ryktena gäller ( om dessa nu är riktiga)

Vad vågar man gissa på för pris?
Mellan 40-45"?

Eller räknar Canon med att den ska konkurrera med mellanformat och priset då hamnar bort mot tidigare 1Ds-kameror, runt 80".

Vad vågar man gissa på för pris?
Mellan 40-45"?

Eller räknar Canon med att den ska konkurrera med mellanformat och priset då hamnar bort mot tidigare 1Ds-kameror, runt 80".

Det tror jag inte, gissar runt 35-37. Nikon tar 30 för sin D810 på 36 MP. Visserligen 50 i Canon men sååå mycket mer kan dom inte ta

Snubblade över ett Canon patent som just blivit godkänt

Canon kan mycket väl ha tagit fram en ny sensor med en speciell radvis utläsning för att öka upp det dynamiska omfånget, det gäller alltså inte radvis ADC så som hos Sony,Panasonic med flera
Det förklarar också dubbla Digi 6.

Ett försök till en vettig översättning kommer här av Canon patentet

Kamerorna måste ha en förbättrad signal / brusförhållande för att öka det dynamiska omfånget. För att uppfylla sådana krav har en förstärkningskrets och en detekteringskrets som detekterar signalnivån för varje pixelsignal installerats radvis och i var och en av kolumnerna av pixlar är en matris anordnade för varje kolumn i den japanska patentansökan Laid-Open nr 2004-015701 . Med denna konfiguration så undviks signalmättnad i varje kolumns förstärkarkrets , vinsterna av signalerna i pixeln styrs så att de återförs till de ursprungliga värdena i en nedströms krets.

I den japanska patentansökan Laid-Open nr 2010-16416, en radvis förstärkarkrets för var och en av kolumnerna genererar en låg förstärkningssignal och en signal med hög förstärkning från varje pixel .Signaler som erhållits genom hög förstärkning återförs till samma förstärkning som med låg förstärkningssignal och låg förstärkningsignalerna kombineras selektivt för att öka ett dynamiskt område med bibehållande av en S / N-förhållandet.

Snubblade över ett Canon patent som just blivit godkänt

Canon kan mycket väl ha tagit fram en ny sensor med en speciell radvis utläsning för att öka upp det dynamiska omfånget, det gäller alltså inte radvis ADC så som hos Sony,Panasonic med flera
Det förklarar också dubbla Digi 6.

Ett försök till en vettig översättning kommer här av Canon patentet

Intressant! Jag kommer osökt att tänka på Magic Lanterns Dual ISO hack på Canon kameror. Det dynamiska omfånget ökade ganska rejält genom att öka känsligheten på vissa delar av sensorn. Men det sker inte helt utan nackdelar i vissa situationer.

Kanske är detta Canons variant direkt på sensorn i sådana fall. Eller så är det något annat.

OT: Vad man genom Dual ISO hacken kan hitta på med dagens Canon modeller visas högt och lågt i denna tråden. En del bra exempel, en del mindre bra.

http://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=7402.0

Intressant! Jag kommer osökt att tänka på Magic Lanterns Dual ISO hack på Canon kameror. Det dynamiska omfånget ökade ganska rejält genom att öka känsligheten på vissa delar av sensorn. Men det sker inte helt utan nackdelar i vissa situationer.

Kanske är detta Canons variant direkt på sensorn i sådana fall. Eller så är det något annat.

OT: Vad man genom Dual ISO hacken kan hitta på med dagens Canon modeller visas högt och lågt i denna tråden. En del bra exempel, en del mindre bra.

http://www.magiclantern.fm/forum/index.php?topic=7402.0

om det är detta patent som Canon stödjer sig så har The Suede och jag diskuterat det redan 2013
The Suede skrev då detta inlägg något förkortat

The patent is old and probably conceptually invalid due to prior-art. And I'm pretty surprised about the confusion about what it does, as it's fairly straight-forward and easy to read.

What Canon patented here is a specific implementation, not a method, of a two-stage pre-selection of AD reference voltage.

As the signal is presented to the AD section, the absolute voltage is first presented to a comparator circuit. In the "determination period" the comparator sets the AD ramp signal to either a high (fast) reference ramp, or a low (slow) reference ramp.

If the signal is (was) lower than the comparator set point, then the AD works with a slower ramp and after that it scales the result down numerically by a factor of [high ramp] / [low ramp]. This enables a "slower" readout of weak signals, something which offsets the crappy (noisy) AD converters base level noise for low-level signals. Signals stronger than the comparator set point will be digitized with lower precision, but in strong signals that inaccuracy is totally dominated by photon shot noise.

If you use higher quality AD converters or a slower bitrate conversion this two stage setup is not necessary. Often slower reads are implemented by higher parallelism, using more AD converters per image. This is what Sony's Exmor, or indeed any other of the five big one's on-sensor AD conversions. They use the "slow ramp" for all pixels, all the time, anyway.

Kan Detta tyda på att en ny kamera med 4K funktion kommer att släppas snart? Även om artikeln inte direkt handlar om nästa 5D..

Då ryktena har sagt att 5D-linjen skall delas i tre, är det nog troligt att det kommer en 5Dmkiv som inriktas mot bl a film, då med 4k, samt lågljusfoto.

Ett möjligt tillfälle för ett släpp är i samband med nabmässan i april.

http://www.canonrumors.com/2015/01/where-is-the-eos-5d-mark-iv-cr2/

Om man nu skulle slå sig lös på en 5ds - skall man satsa på en med eller utan lågpassfilter?

det roliga är att några av dessa rykten kommer från en person som har medgivit att han har hittat på allt, kamera med aa-filter och utan
Vad Canon kommer med är alltså skrivet i stjärnorna än så länge och vi får se vad som är sant eller falskt

så fort Canon skulle röra sig mot 50Mp kamera så vet vi att det finns en 54Mp sensor från Sony klar att monteras i en kamera

det roliga är att några av dessa rykten kommer från en person som har medgivit att han har hittat på allt, kamera med aa-filter och utan
Vad Canon kommer med är alltså skrivet i stjärnorna än så länge och vi får se vad som är sant eller falskt

så fort Canon skulle röra sig mot 50Mp kamera så vet vi att det finns en 54Mp sensor från Sony klar att monteras i en kamera

Då blir det spännande att se vad som faktiskt släpps, om det nu är något släpp kommande vecka.
Kanske blir det bara en tumme i form av några färgglada powershotkompakter. 😃

Full specifikation(?) på 5Ds:
  • CMOS sensor effective pixels 50.6MP (total number of pixels: 53MP)
  • 5DS R version is without a low-pass filter
  • RAW (50MP), M-RAW (28MP), S-RAW (12.4MP)
  • Media CF (UDMA7), SD / SDHC / SDXC (UHS-I)
  • Dual DIGIC6
  • Crop 1.3x and 1.6x
  • 100% field of view, magnification 0.71 times, the eye point is 21mm
  • Electronic level
  • Grid display
  • AF 61 points (41 points cross type), EV-2 support
  • ITR AF
  • Anti-flicker
  • Time-lapse movie
  • Bulb timer
  • Live View, the contrast AF (face recognition)
  • 150,000 pixel RGB-TR metering sensor. 252 zone TTL metering
  • EOS iSA system
  • ISO100-6400 (extended with ISO50 and ISO12800)
  • The shutter speed is 30 seconds -1/8000 seconds. Synchro is 1/200 sec
  • Continuous shooting 5 frames / sec.
  • Video 1920x1080 30fps (ALL-I or IPB)
  • LCD monitor 3.2 inches 1.04 million dot
  • Mini HDMI output terminal. External microphone terminal
  • Battery LP-E6N / LP-E6
  • The size 152 x 116.4 x 76.4mm
  • Weighs 930g (CIPA guidelines). 845g (body only)

Även full specifikation på 11-24/4L har kommit.

Hmm, finns det källa på det? Som jag förstod det så var ryktet om Global Shutter påhittat. Min uppfattning och känsla är att det som läckt ut den senaste veckan ang 5Ds är förhållandevis säkert. Men som alltid när det gäller rykten så är det just...rykten. En del är dock mer säkra än andra. Sen att det ryktas att någon hittat på ett rykte är ju i sig också....ett rykte :)

Många rykten blir det. 4 dagar kvar...

Vindarna vänder och vrider, nu tycks det återigen vara mest troligt med en Sony 54Mp sensor med brantare färgfilter och optimerad för D55 ljus i " rykteskameran"

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto