Skriver som jag just skrev i en annan tråd. Priset på en systemkamera sjunker "ganska" konstant från lansering tills den sista är såld i butik. Den har, så att säga, redan sjunkit betydligt från säljstart när efterföljaren kommer.
5DMKII såldes väl för drygt 25.000:- när den kom i slutet av 2008 och idag säljs den för strax över 18.000:-
30% lägre pris på knappt 3 år.
Löst räknat om man tror att 5DMKIII kommer i juni (dom vill väl sälja lite 1DX innan 5DMKIII kommer kan man tänka), och du väntar tills dess, så ligger nog nypriset på 5DMKII mellan 16-17".
Begagnat är svårt att säja när efterföljaren kommer. Å ena sidan borde det bli en hel del MKII
r "över", å andra sidan så har man lagt 25.000:- på en kamera, tar det emot att sälja beg. för 10.000:- och då är det nog många som istället behåller den som 2:a kamera.
Sen kan jag också tänka mig att det beror endel på vad 5DMKIII har för specar. Ponera att dom delvis följer 1DX med färre pixlar till favör för bla bättre ljuskänslighet. Då kanske 5DMKIII får 12MP samt att 5DMKII fortsätter att tillverkas som alternativ för dom som vill ha hög upplösning. Då gissar jag att det blir färre MKII
r begagnat då det kanske är fler som inte byter ut utan kompletterar istället.