Ola Dyrhill
Aktiv medlem
Ja men 6D har väl aldrig varit tänkt som sportkamera, 4,5 bps och endast en korspunkt i mitten, den utmärkte sig som ovanligt bra lågljus-kamera och bra AF i mörker, plus ett trevligt pris, men så klart måste du vetat det.
Jag har aldrig ägt någon så avancerad kamera som 5D3/5D4 vad gäller autofokus, så jag hänger inte riktigt med när du beskriver att välja fokuspunkt, menar du att du bara behöver flytta punkten som du ser i sökaren, så tar kameran bilden av sig själv när du stannat av, ( du säger att du inte behöver komponera om eller låsa fokus ) jag kan tänka mig i Live View att man duttar på skärmen för där i kanten kommer det djur eller nått och man slipper att röra kameran.
Med mina enkla kameror så har man blivit van att bara söka om och låsa med halvtryck och försöka att hänga med. jag kan ta 12bps med min kamera ( en gammal A77 )- det går ju så fort den där sekunden så jag har aldrig fattat hur somliga kan hinna med att röra kameran under endast en sekund.
när jag skaffade 6D plåtade jag också en del event men de var av den mer stillsamma sorten, mest bilder på olika föreläsare samt mingelbilder. Lågt brus vid höga ISO var då bland det viktigast för mig och där har 6D varit helt fantastisk och mittpunkten i 6D funkar riktigt bra o svagt ljus om motivet inte rör sig för hastigt.
Sedan jag skaffade 6D har jag kommit att jobba mer och mer på andra typer av event, ske träningsevent för den som inte har varit på ett sådant så kan man säga att "föreläsaren" som står på scen genomför ett gruppträningspass och rör sig på scenen ganska mycket och snabbt, åhörarna sitter inte stilla i en fåtölj och lyssnar ute de tränar på golvet och rör sig också på samma sätt som instruktören, oftast är detta ljussatt ungefär som en musik konsert med spotlights osv. det var när jag började göra den typen av jobb som frustrationen över AF i 6D började växa fram, när jag väl fick träff blev det bra bilder men fler bilder blev oskarpa än skarpa, löste detta genom spray & pray vilket resulterade i ett STORT antal bilder att gå igenom = tar jättemycket tid.
Så då började jag fundera på att uppgradera, funderade självklart på 5D 3, funderade på 1D x både mk 1 och mk 2, funderade även på 5DSr. Pratade mycket med olika människor om detta, här på forumet, andra forum, med Canons representanter, andra fotografer osv. Bestämde mig då för att avvakta släppet av 5D 4 och se om den kunde möta mina behov och än så länge känns den klockren för mina nuvarande behov.
ang att flytta fokuspunkten så kan man göra detta även på 6D men den har inte alls lika många punkter att välja på, de är inte lika mycket utspridda över sökarfältet, det är bara mittpunkten som är riktigt bra och det är lite krångligare att göra det, jmf 5D 4. Igår när jag plåtade använde jag den funktionen väldigt mycket under hela dan så för mej är det en grym uppdatering. (finns säkert fler hus hos Canon som har denna möjlighet men endast 5D 4 som har det i kombination med touchskärm)
Lägger upp en exempelbild sen igår.
Killen till vänster är bild är löpteknik instruktör, han visar för gruppen en korrekt löpteknik.
Under tiden han pratar och visar så rör han sig fram och tillbaka framför gruppen.
När jag tar den bilden flyttar jag AF punkten till vänster samt uppåt så att fokuspunkten hamnar nånstans på hans bröst eller ansikte. Oavsett om han står still, eller rör sig framåt så kan jag ha bilden rätt komponerad från början och behöver bara trycka av när jag vill ta bilden.
Om jag istället med hjälp av mittpunkten skall låsa skärpan på honom för att sedan komponera om och då ta bilden så kan han under tiden ha flyttat sig och gått ur skärpeplanet. Kör jag sen detta i kombination med följande fokus så har jag honom skarp hela tiden, nu behövdes inte det utan det funkade bra med låst fokus oxå.
Canon EOS 5D mk 4, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 6.400 ISO, 200 mm, f 4,0 1/250 sek