Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 5D Mark IV

Ja men 6D har väl aldrig varit tänkt som sportkamera, 4,5 bps och endast en korspunkt i mitten, den utmärkte sig som ovanligt bra lågljus-kamera och bra AF i mörker, plus ett trevligt pris, men så klart måste du vetat det.

Jag har aldrig ägt någon så avancerad kamera som 5D3/5D4 vad gäller autofokus, så jag hänger inte riktigt med när du beskriver att välja fokuspunkt, menar du att du bara behöver flytta punkten som du ser i sökaren, så tar kameran bilden av sig själv när du stannat av, ( du säger att du inte behöver komponera om eller låsa fokus ) jag kan tänka mig i Live View att man duttar på skärmen för där i kanten kommer det djur eller nått och man slipper att röra kameran.

Med mina enkla kameror så har man blivit van att bara söka om och låsa med halvtryck och försöka att hänga med. jag kan ta 12bps med min kamera ( en gammal A77 )- det går ju så fort den där sekunden så jag har aldrig fattat hur somliga kan hinna med att röra kameran under endast en sekund.

när jag skaffade 6D plåtade jag också en del event men de var av den mer stillsamma sorten, mest bilder på olika föreläsare samt mingelbilder. Lågt brus vid höga ISO var då bland det viktigast för mig och där har 6D varit helt fantastisk och mittpunkten i 6D funkar riktigt bra o svagt ljus om motivet inte rör sig för hastigt.
Sedan jag skaffade 6D har jag kommit att jobba mer och mer på andra typer av event, ske träningsevent för den som inte har varit på ett sådant så kan man säga att "föreläsaren" som står på scen genomför ett gruppträningspass och rör sig på scenen ganska mycket och snabbt, åhörarna sitter inte stilla i en fåtölj och lyssnar ute de tränar på golvet och rör sig också på samma sätt som instruktören, oftast är detta ljussatt ungefär som en musik konsert med spotlights osv. det var när jag började göra den typen av jobb som frustrationen över AF i 6D började växa fram, när jag väl fick träff blev det bra bilder men fler bilder blev oskarpa än skarpa, löste detta genom spray & pray vilket resulterade i ett STORT antal bilder att gå igenom = tar jättemycket tid.

Så då började jag fundera på att uppgradera, funderade självklart på 5D 3, funderade på 1D x både mk 1 och mk 2, funderade även på 5DSr. Pratade mycket med olika människor om detta, här på forumet, andra forum, med Canons representanter, andra fotografer osv. Bestämde mig då för att avvakta släppet av 5D 4 och se om den kunde möta mina behov och än så länge känns den klockren för mina nuvarande behov.

ang att flytta fokuspunkten så kan man göra detta även på 6D men den har inte alls lika många punkter att välja på, de är inte lika mycket utspridda över sökarfältet, det är bara mittpunkten som är riktigt bra och det är lite krångligare att göra det, jmf 5D 4. Igår när jag plåtade använde jag den funktionen väldigt mycket under hela dan så för mej är det en grym uppdatering. (finns säkert fler hus hos Canon som har denna möjlighet men endast 5D 4 som har det i kombination med touchskärm)

Lägger upp en exempelbild sen igår.
Killen till vänster är bild är löpteknik instruktör, han visar för gruppen en korrekt löpteknik.
Under tiden han pratar och visar så rör han sig fram och tillbaka framför gruppen.
När jag tar den bilden flyttar jag AF punkten till vänster samt uppåt så att fokuspunkten hamnar nånstans på hans bröst eller ansikte. Oavsett om han står still, eller rör sig framåt så kan jag ha bilden rätt komponerad från början och behöver bara trycka av när jag vill ta bilden.

Om jag istället med hjälp av mittpunkten skall låsa skärpan på honom för att sedan komponera om och då ta bilden så kan han under tiden ha flyttat sig och gått ur skärpeplanet. Kör jag sen detta i kombination med följande fokus så har jag honom skarp hela tiden, nu behövdes inte det utan det funkade bra med låst fokus oxå.

Canon EOS 5D mk 4, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 6.400 ISO, 200 mm, f 4,0 1/250 sek

Bilagor

• exempel af-1.jpg
    exempel af-1.jpg
    65.5 KB · Visningar: 163
Förstår att det kan vara svårt att hänga med på snacket här, framför allt om du inte har tillgång till en kamera med de senaste funktionerna. Trots att jag ägt många Canonkameror och trodde mig veta det mesta om kamerorna har jag lärt mig en massa den senaste tiden, framför allt om det nya fokussystemet.
Föreslår att du kollar filmen som refereras till i tidigare inlägg. Där får du förmodligen en aha-upplevelse.
En av de mest användbara är fokus som följer en viss detalj. Med alla fokuspunkter valda att agera, ställer man in en startpunkt. Motivet bakom startpunkten kan sedan röra sig över nästan hela bildrutan och fokus följer.
Genom att sedan programmera in knappar på olika sätt kan man på millisekunden ändra till till exempel en fokuspunkt som man själv flyttar runt i sökaren.

Mina fokusinställningar för tillfället:
Har ändrat från tumm-fokus och har avtryckaren inställd på fokus vid halvt nedtryckt. Förinställningen där är samtliga fokuspunkter och en startpunkt AI SERVO.
Trycker jag på AF-ON ändras den förinställda punkten till den minsta och fortfarande AI SERVO.
Trycker jag på * har jag samma startpunkt men ONE SHOT.
M-Fn har jag ändrat till låsning av exponering *H.
SET-knappen använder jag för att ställa exponeringskompensation vid auto-ISO och manuell inställning.

Detta är vad jag testar just nu men kommer kanske att ändra allt efter som.
Tipsa gärna om era erfarenheter. Man blir ju aldrig fullärd ;)

Tackar för informationen.

när jag skaffade 6D plåtade jag också en del event men de var av den mer stillsamma sorten, mest bilder på olika föreläsare samt mingelbilder. Lågt brus vid höga ISO var då bland det viktigast för mig och där har 6D varit helt fantastisk och mittpunkten i 6D funkar riktigt bra o svagt ljus om motivet inte rör sig för hastigt.
Sedan jag skaffade 6D har jag kommit att jobba mer och mer på andra typer av event, ske träningsevent för den som inte har varit på ett sådant så kan man säga att "föreläsaren" som står på scen genomför ett gruppträningspass och rör sig på scenen ganska mycket och snabbt, åhörarna sitter inte stilla i en fåtölj och lyssnar ute de tränar på golvet och rör sig också på samma sätt som instruktören, oftast är detta ljussatt ungefär som en musik konsert med spotlights osv. det var när jag började göra den typen av jobb som frustrationen över AF i 6D började växa fram, när jag väl fick träff blev det bra bilder men fler bilder blev oskarpa än skarpa, löste detta genom spray & pray vilket resulterade i ett STORT antal bilder att gå igenom = tar jättemycket tid.

Så då började jag fundera på att uppgradera, funderade självklart på 5D 3, funderade på 1D x både mk 1 och mk 2, funderade även på 5DSr. Pratade mycket med olika människor om detta, här på forumet, andra forum, med Canons representanter, andra fotografer osv. Bestämde mig då för att avvakta släppet av 5D 4 och se om den kunde möta mina behov och än så länge känns den klockren för mina nuvarande behov.

ang att flytta fokuspunkten så kan man göra detta även på 6D men den har inte alls lika många punkter att välja på, de är inte lika mycket utspridda över sökarfältet, det är bara mittpunkten som är riktigt bra och det är lite krångligare att göra det, jmf 5D 4. Igår när jag plåtade använde jag den funktionen väldigt mycket under hela dan så för mej är det en grym uppdatering. (finns säkert fler hus hos Canon som har denna möjlighet men endast 5D 4 som har det i kombination med touchskärm)

Lägger upp en exempelbild sen igår.
Killen till vänster är bild är löpteknik instruktör, han visar för gruppen en korrekt löpteknik.
Under tiden han pratar och visar så rör han sig fram och tillbaka framför gruppen.
När jag tar den bilden flyttar jag AF punkten till vänster samt uppåt så att fokuspunkten hamnar nånstans på hans bröst eller ansikte. Oavsett om han står still, eller rör sig framåt så kan jag ha bilden rätt komponerad från början och behöver bara trycka av när jag vill ta bilden.

Om jag istället med hjälp av mittpunkten skall låsa skärpan på honom för att sedan komponera om och då ta bilden så kan han under tiden ha flyttat sig och gått ur skärpeplanet. Kör jag sen detta i kombination med följande fokus så har jag honom skarp hela tiden, nu behövdes inte det utan det funkade bra med låst fokus oxå.

Canon EOS 5D mk 4, Canon EF 70-200/2,8 IS II, 6.400 ISO, 200 mm, f 4,0 1/250 sek

Tackar för informationen.

Någon som kan besvara varför upplösningen i 4K video är 4096x2160. Alltså lite mer avlångt än normalt. Är inte det vanligaste 1.78 förhållande, 3840x2160?

Vad är vitsen? Blir det inte att man vid redigering kapar ner till 3840x2160? Annars om man visar på en 4K TV, borde den väl skala ner till 3840x2025 för att kunna visas, och då blir väl kvalitén lite lidande?

Svarar mig själv delvis.
Verkar som House Of Cards säsong 2 är inspelad i just 4096x2160 (har också lagt märke till att den serien har ett något vidare format än vanliga 16/9).
(säsong 3 i 6K)

Någon som kan besvara varför upplösningen i 4K video är 4096x2160. Alltså lite mer avlångt än normalt. Är inte det vanligaste 1.78 förhållande, 3840x2160?

Vad är vitsen? Blir det inte att man vid redigering kapar ner till 3840x2160? Annars om man visar på en 4K TV, borde den väl skala ner till 3840x2025 för att kunna visas, och då blir väl kvalitén lite lidande?

Det finns två 4K standarder, 16:9 och 17:9. Den första heter UHD och passar TV-apparater. Den andra heter DCI eller Cinema 4K (har jag för mig) och är mer tänkt för professionella ändamål. Utan att veta kan jag tänka mig att den senare passar bättre för Anamorfiska objektiv för att få ännu mer avlånga bioformat.

Sony kör också DCI 4K på vissa modeller.

Att Canons 4K-format är lågkomprimerat med 500 Mbit/s data pekar på en professionell ambition. Att de inte bjuder på C-log visar att proffsvideo-ambitionen ändå är begränsad.

Kritiken är tydlig och det är kanske möjligt att Canon gör ett högkomprimerat 16:9 läge för fotoentusiaster som vill filma i 4K på semestern.

Autofokus!!!!!!!

Jag är så himla nöjd med hur fokussystemet fungerar på de nya kamerorna. Jag kommer helt klart att sälja alla mina kameror som inte har det nya systemet.

Kameran är slut överallt. När tusan kommer nästa last? Så förbannat irriterande att det jämt är samma sak.

Beställde ett hus 2016-09-14.

Hoppas att jag får kameran innan jul...

Kan det vara en medveten strategi? Dyker det upp lite dolda problem med huset är det en greppbar mängd att åtgärda innan de släpper ut för många. Svårt att tänka att de inte skulle kunna få fram tillräckligt för att möta efterfrågan.

Kan det vara så enkelt att den säljer bra? Att försörja en världsmarkand kräver åtskillig kapacitet.
Att klraa av den intiala efterfrågan klarar nästan ingen tillverkare.
Så vi kan nog lägga ner konspirationsteorierna.

Kan det vara så enkelt att den säljer bra? Att försörja en världsmarkand kräver åtskillig kapacitet.
Att klraa av den intiala efterfrågan klarar nästan ingen tillverkare.
Så vi kan nog lägga ner konspirationsteorierna.

jag vet att i Sverige har DN eller om det var SvD köpt upp ett stort antal hus

själv fick jag mitt första hus för nån månad sen och det andra huset för nån vecka sen, så visst levereras det ut prylar

Kan ingen börja peta ut lite bilder på recensionssidan? Skulle vilja se lite höstlövsfärger å nattbilder.................................

Ser riktigt bra ut! Hur uppfattar du bruset/färgerna jämfört med 6D? (Äger en 6D å tycker den kameran har otroligt rena bilder).

hade oxå 6D innan så det är den jag jämför med, 5D III har jag aldrig använt.

Jag har också varit otroligt nöjd med brushanteringen i 6D så jag är mkt på event och ofta behöver gå upp i ISO då blixt oftast inte är ett alternativ. 6D har ju verkligen briljerat på det området och jag har kunnat använda den upp till 6.400 ISO på bilder till kund.

Tro det eller ej men 5D 4 känns ännu något bättre på höga ISO än 6D. Min nya övre ISO gräns kommer nog att bli 12.800 den är inte riktigt lika bra på 12.800 ISO som 6D är på 6.400 ISO men nästan. Min uppfattning, känsla är att 5D 4 är åtminstone 1/2 steg bättre på brus vid höga ISO än vad 6D är.

Färgerna tycker jag oxå är ännu klarare o renare än de är på 6D.

Jag var o plåtade Skidåkare på Skidome i Göteborg. För er som inte vet så är det en stor inomhusanläggning med konstsnö året runt där de åker längdskidor. Ljuset är lysrör, väggarna är i betong + snö på marken då.

Jag har varit där 2 ggr och plåtat och andra gången när jag var där med 5D 4 tyckte jag direkt att jag såg att färgerna var så mycket renare o klarare. Efter ett tag framför Lr kom jag på att jag ju inte hade brusreducerat bilderna något, tänkte att jag kanske skulle göra det lite åtminstone, ISO var då på de flesta bilder 3.200. Väldigt bra att på så höga ISO inte störas av brus.

Nu skall sägas att jag var väldigt nöjd med 6D oxå, största anledningen för mig att byta från 6D var för att få bättre AF vilket jag även hade fått med 5D 3 såklart.

hade oxå 6D innan så det är den jag jämför med, 5D III har jag aldrig använt.

Jag har också varit otroligt nöjd med brushanteringen i 6D så jag är mkt på event och ofta behöver gå upp i ISO då blixt oftast inte är ett alternativ. 6D har ju verkligen briljerat på det området och jag har kunnat använda den upp till 6.400 ISO på bilder till kund.

Tro det eller ej men 5D 4 känns ännu något bättre på höga ISO än 6D. Min nya övre ISO gräns kommer nog att bli 12.800 den är inte riktigt lika bra på 12.800 ISO som 6D är på 6.400 ISO men nästan. Min uppfattning, känsla är att 5D 4 är åtminstone 1/2 steg bättre på brus vid höga ISO än vad 6D är.

Färgerna tycker jag oxå är ännu klarare o renare än de är på 6D.

Jag var o plåtade Skidåkare på Skidome i Göteborg. För er som inte vet så är det en stor inomhusanläggning med konstsnö året runt där de åker längdskidor. Ljuset är lysrör, väggarna är i betong + snö på marken då.

Jag har varit där 2 ggr och plåtat och andra gången när jag var där med 5D 4 tyckte jag direkt att jag såg att färgerna var så mycket renare o klarare. Efter ett tag framför Lr kom jag på att jag ju inte hade brusreducerat bilderna något, tänkte att jag kanske skulle göra det lite åtminstone, ISO var då på de flesta bilder 3.200. Väldigt bra att på så höga ISO inte störas av brus.

Nu skall sägas att jag var väldigt nöjd med 6D oxå, största anledningen för mig att byta från 6D var för att få bättre AF vilket jag även hade fått med 5D 3 såklart.

Tack för informationen! Avvaktar 6D MK II (som jag hoppas får 45pkt eller den nya 49pkt autofokusen). Siktar på uppgradering våren 2018...............................

Kan det vara en medveten strategi? Dyker det upp lite dolda problem med huset är det en greppbar mängd att åtgärda innan de släpper ut för många. Svårt att tänka att de inte skulle kunna få fram tillräckligt för att möta efterfrågan.

Nej, det här är helt normalt.

Tillverkningstakten är anpassad för hela modellcykeln. I början är efterfrågan betydligt högre än under resten av modellcykeln. Därför börjar kamerorna tillverkas innan lanseringen och sedan väntar de på slutlig firmware. Då får man ihop en stor mängd kameror att skeppa tidigt. Men det uppstår ofta ett uppehåll när det första ackumulerade lagret sålt slut och innan nästa stora leverans är klar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar