Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 5d Mark III vs Canon Eos 60d

Produkter
(logga in för att koppla)

Canon5dMarkIII

Avslutat medlemskap
Har haft en Canon Eos 60d i några år. Har nu även köpt en ny Canon Eos 5d Mark III. Nu när jag har båda de här kamerorna har jag tänkt att göra olika tester här och se hur stor skillnaden är mellan dem.

När det gäller autofokusen med en fokuspunkt verkar min 60 d ställa skärpan fortare än med min 5d Mark III.

Fokuserade på en fönsterkruka som jag har i ett fönster här i rummet med den mittersta fokuspunkten, min 60 d ställde in skärpan direkt när jag tryckte ned avtryckaren, men när jag fokuserade med min 5d Mark III på samma avstånd och samma kruka så åkte skärpan fram och tillbaka ett par gånger innan skärpan ställdes in. Och ändå tycker jag inte 60d:n har bra autofokus.

Var inne i en affär innan jag köpte min 5d Mark III och jämförde autofokusen med min 60d med en annan Canon crop-sensor-kamera tror det var en Canon 750d, den kostade 7590 kr på Media Markt. Då var det tvärtom, då var det 750 d:n som hade klart bättre autofokus än 60 d:n.

Och en bra autofokus tycker jag är en av de absolut viktigaste funktionerna på en kamera.
 
Senast ändrad:
Var krukan helt blank? Tänk på att en autofokussensor kräver någon form av detalj eller textur för att "se" om fokusen är rätt. Att 60D fokuserade i ditt test kan bero på att fokuspunkten läser av ett större område, och därmed kunde läsa av kanterna på krukan. Nu är inte jag Canonexpert, men det är möjligt att punkterna hos 5DIII läser av över ett mindre området, för att öka precisionen, för att fokus vid t.ex. porträttfoto verkligen ska sitta på ögat där du siktar och inte näsan.
5DIII har bland de erkänt bästa AF som finns, om den inte fungerar bra så är det brist handhavandet tyvärr. Prova mot en yta med tydligare textur, t.ex. en tidning eller tavla, vad som helst som inte är en blank yta.
 
Var krukan helt blank? Tänk på att en autofokussensor kräver någon form av detalj eller textur för att "se" om fokusen är rätt. Att 60D fokuserade i ditt test kan bero på att fokuspunkten läser av ett större område, och därmed kunde läsa av kanterna på krukan. Nu är inte jag Canonexpert, men det är möjligt att punkterna hos 5DIII läser av över ett mindre området, för att öka precisionen, för att fokus vid t.ex. porträttfoto verkligen ska sitta på ögat där du siktar och inte näsan.
5DIII har bland de erkänt bästa AF som finns, om den inte fungerar bra så är det brist handhavandet tyvärr. Prova mot en yta med tydligare textur, t.ex. en tidning eller tavla, vad som helst som inte är en blank yta.

Det är en gammal rödtegel-färgad kruka med ett rutmönster i relief och jag använde en av de små fokuspunkterna på båda kamerorna och fokuserade på rut-mönstert . Och jag hade samma handhavande med båda kamerorna.
 
Jag upplever AF på min 5Dmk3 som snabb och pålitlig. Den absolut bästa kamera jag haft när det gäller AF.

Visst, ibland kan den "jaga" lite i vissa förhållanden men det hör till ovanligheterna,

Använde du samma objektiv i båda testerna?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.