Finns mycket myter som flukturerar. Det här är en av dem.
När det gäller skärpa så är optiken viktigare. CaNikon har lite olika områden där de är bättre eller sämre än den andra. Nikon leder stort om du är en vidvinkelfan. 14-24, 16-35 är två objetkiv där Nikon fullständigt utklassar Canon om det är skärpa du är ute efter. Canon ledde stort inom TS där Nikon saknade vissa gluggar men har i princip kommit i kapp. Numera har även Nikon kommit ikapp inom fasta 1,4 or. De är lika bra. Canon har fler f4 or. Speciellt tänker jag på 70-200 f4 som helt saknas hos Nikon. Å andra sidan har Nikon sin 200-400 om den är viktig. Eller om Canon har fått ut någon kanske..... Prisbilden ser också rätt olika ut. Tidigare var Nikon ohymligt dyra på supertelen men inte längre. Däremot skiljer det fortfarande en del men skillnaden är inte logiskt fördelad. Vissa gluggar sticker ut åt bägge håll rent prismässigt. Tex Canon 85/1,2 som är mycket dyrare än Nikon 85/1,4. Skillnaden i optisk prestanda är minimal. Även ljusstyrkan är i princip lika bra trots den teoretiska skillnaden. Men prislappen skiljer stort. Det finns givetvis samma skillnad åt andra hållet..... Kolla igenom vad du behöver som räkna i hop
Se till helheten istället för att hänga upp dig på huset. med vissa undantag då: För snabb sport ÄR D700 bättre pga sin bättre AF. I övrigt är optiken viktigare.
När det gäller ålder så tror jag att D700 ligger närmast på tur att uppgraderas. Det ryktas om en D800 i slutet av måndaden men om det är sant vet nog bara han däruppe.....
nu undrar jag om du mankan verkligen har testat optiken själv (16-35-14-24) för det stämmer inte riktigt det du påstår. Ett skärpan från 16-35 är minst lika skarp som från 14-24 förutom längst ut i hörnen. Du kan tex kolla tidningen mtf mätnng så ser du det själv. Däremot så utklassar 16-35 Nikons 14-24 i motljusegenskaper där Nikon gluggen är oerhört känslig sedan så är det betydligt lättare att kunna köra filter på 16-35 om man vill kunna göra det. Det finns brister på 14-24 o det är motljusegenskaper samt den är inte snäll mot föremål längst ut i hörnen så på 14-15 mm undviker jag att köra min.
Vill du ha ännu bättre skärpa så är zeiss 21mm ett bättre val än både canons/Nikons vidvinklar.
Om vi går in på system/kameror så tycker jag följande är bättre på canon
modernare meny system
bättre display i starkt solljus
mer upplösning
lättare smidigare hus
canons kameror håller bättre
gummit släpper inte på hus,objektiv som på Nikon
att canon har 70-200 f 4is som är skarp o lätt
af duger till det mesta som surf.kiting etc men har du af som prio så är yrkeskamerorna ett bättre val som D3.
iso egenskaperna är likvärdiga bägge kamerorna är ok up till 3200
att den är tystare än D700 det märks i en knäpptyst kyrka.
filmning
Nikons D700 är bättre på följande
jag tycker att Sb 900 ger mer kräm än Canon 580 ex
att nikons 24-70 är vassare än canons dito oavsett vad mtf visar.
Kameran är tyngre stadigare så gillar man det så är det ett +
Jag gillar 14-24 bättre till interiör än canons 16-35 om man undviker 14-15mm.
Sedan om du kört Nikon innan så bör du veta att med canon är allt åt andra hållet såsom när du vrider objektiv etc visserligen en vanesak.Men om jag hade varit du hade jag avaktat för Nikons uppföljare bör vara på gång snart annars så tycker jag att 5D är ett strå vassare överlag fast det beror på vad du fotar för något. Jag kör bägge Nikon till interiör o canon till utomhus o kvällsbilder sedan så kompletterar ja med zeiss när jag behöver knivskärpa. Nu har jag kört dessa kameror i rätt många år o det som är Nikons största problem är att grejerna inte håller. Nu har en av mina D700 pajat igen samma fel som vanligt blixtskon det börjar småblixtra o så löser inte blixten ut. D700 håller ungefär i 3-8 månader innan samma fel uppstår igen. Jag är inne på min 4 D700. Sedan så är gummit på Nikons kameror utom all kritik. Jobbar du i varma länder så släpper det omgående på kamerhuset. Det som gjorde mig riktigt förbaskad var när gummit på 14-24 svällde så jag fick även byta det. Om jag skulle lägga upp alla kvitton på lagningar så räcker det snart till en bok. Visst jag plåtar mycket jobb ca 100 gb i veckan det blir ex antal bilder.
oavsett bägge är riktigt bra kameror räcker till det mesta så vad du än väljer så blir du nöjd