Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Elpadino

Ny medlem
Hej!

Idag öppnar mediamarkt i LInköping och de går ut med följande erbjudande som jag bifogat.

Jag är nybörjare, men ska även ha den i jobbet för att fota entreprenadmaskiner och personer till pressmeddelande och dylikt.

Vad tror ni är detta ett bra kit för mig?

Bilagor

• eos.JPG
    eos.JPG
    27.9 KB · Visningar: 506
Det är ju onekligen en bra instegskamera och ett bra pris. Tänkt på att det redan kommit både 600d och 650d efter denna med fler funktioner osv, rekommenderar dig att läsa gratis nyheten om 650d som sammanfattar lite om Canons XXXd kameror och recenserar den senaste 650d. Självfallet blir ju inte 550d sämre av att det kommer nyare kameror.

http://www.fotosidan.se/cldoc/vi-testar-canon-eos-650d.htm

Se också till att det är Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 II som följer med då det skall vara avsevärt förbättrat än tidigare sk "kit-zoomar". Även versionen av 75-300, det kan ju vara en gammal version. (Edit)

Beroende på hur nybörjare du är rekommenderar jag dig att läsa på om bländare, slutartid, brännvidd, iso osv då blir det lättare att veta vad man behöver ha för att foto det man vill :)

När det är såhär billigt så brukar objektiven sakna bildstabilisering. Canon kallar detta IS (Image Stabilization) och är starkt rekommenderat. Står det IS på objektiven så har de detta, men i detta fallet tror jag inget av dem har det - kolla upp detta!

Kitzoomen 18-55 rekommenderar jag att ha bildstabilisator på då den kommer att vara ditt allt-i-alla objektiv och när det blir lite mörkt och med endast 3.5-5.6 i slutare (släpper inte in lika mycket ljus som tex 2.8 objektiv) så är bildstabilisator en bra vän.

Zoomen 75-300 är det mycket användbart, främst i 200-300 området. Det är lätt att det blir suddiga bilder med den brännvidden om du inte har snabba slutartider (vilket kan vara lite svårt ibland eftersom bländaren bara är 5.6). Bildstabilisator gör dessutom att sökbilden blir mycket lugnare och det är lättare att fokusera på rätt område.

Canon EF-S 18-55MM/3.5-5.6 IS II

Missade IS i min tidigare post. Är det paket utan IS så blir det inte lika prisvärt. Ska det vara så ska det vara ovanstående objektiv. IS rekommenderas.

Det är utan IS på båda optikerna men onekligen ett bra pril iaf. Vill du ha en brännvid med IS å en 2,8 som någon pratar om så börjar desa på 9390:- (Sigma 70-200 med OS)
¨Det är ett bra komigång kitt till man lär sig mer å vill köpa på sig nya roliga gluggar....

Bra pris

Det var igår o du har kanske redan hunnit handla.

Hursomhelst, jag köpte en 550D för snart två år sedan och det är en bra kamera. Jag bytte dock upp mig till en 7D för att jag tyckte autofokusen och hastigheten i bildserier inte täckte mitt behov vid actionfotografering. Den senare varianten i serien 650D är snabbare men kostar betydligt mer.

Priset på kitet ovan är bra men objektivet som medföljer är inte optimalt för det du beskriver anser jag. Jag kan varmt rekommendera Canons 18-135. Det är ett lite dyrare men jag anser att det är mycket bättre än det vanliga kitobjektivet 18-55 på alla sätt.

Kollade snabbt på Prisjakt.se. Man får ett kit med 600D ( senare version av 550D ) och 18-135 för 6.735 kr på Pixmania. Ett 18-135 kostar knappt 3.000 kr.

Mvh
Jesper

En sak att ha i åtanke när man bedömer sånt här, är att Canon har/har haft kanske 6, (med sista versionen IS STM) varianter av EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 zoomen. Och de delar inte samma optik och optiska egenskaper, vilket annars är lätt att tro. De sista bokstavskombinationerna spelar alltså roll. Paket med 18-55 zoomar är inte likvärdiga vad avser objektivet. Objektivets exakta namn står på fronten, runt frontlinsen.
" IS II " är ytterligare lite bättre än " IS ", och " IS " är ganska ordentligt bättre än " II USM".

Därmed inte sagt att äldre objektiv är oanvändbara. Men såna här paketkampanjer handlar ibland om att rensa ut lager med äldre kit-objektiv. Och inget fel i det, om man får ett bra pris och är nöjd med varan.

Canon 550D är en bra kamera och även om det ramlat in 600D och 650D efter den så är det fortfarande en bra kamera att börja med om du får den till ett så pass bra pris som dom har på den, objektiven är inte Canons bästa och även om IS är mycket trevligt att ha på objektiv så fungerar dessa bra för en nybörjare...

Fastnar du som nybörjare kommer du nog inte sakna andra objektiv med detta kit utan vara riktigt nöjd, vill du gå vidare så kommer du ändå vilja köpa andra objektiv än motsvarigheterna som har IS skulle jag tro.

Jag har snart haft min 550D i 2 år nu och har börjat snegla mot 7D men ångrar absolut inte att jag började med 550D, den har funkat jättebra för mig och jag har lärt mig massor och växt med kameran, skulle kunna växa en massa mer med den fortfarande men är lätt att bli prylgalen när det gäller kamerautruustning...;P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar