Annons

Canon EOS 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

bystroem

Medlem
Skrev i en tidigare tråd som dött ut, så tänkte att jag kan lika gärna starta en egen tråd här.

Jag är lite utav en nybörjare med detta, jag har alltid älskat att fota men aldrig tidigare ägt en egen systemkamera, men testat på många olika kompisars och släktingars. Någon jag fastnat för är just Canon EOS 550D och då var det med 18-135 objetktiv hon hade.

Min fråga är vilken av dessa som är bäst köp för mig.

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos550def-s18-135mm/128170.3298/

http://www.netonnet.se/art/foto/sys.../canon/canon-eos550d18-558gbsdhc/128734.4999/

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos550deoskit1/143675.3298/

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos550d18-55is55-250is/128171.3298/

Det lutar väll mest åt 18-135 eller 18-55 och 55-250 men jag har faktiskt ingen aning. Sen också vad ska jag lägga till för tillbehör som är viktiga? Det känns egentligen lite dyrt för mig men, jag vill helt klart satsa på en bra kamera som jag kan hålla mig till ett bra tag. Och endast bygga på med objektiv.

Om ni har något annat tips, kom gärna med det också !

Svara gärna snarast för jag ska dra till australien slutet av december och vill gärna ha min kamera innan dess. Alla svar uppskattas!
 
Super zoomar är en rejäl kompromiss som man skall undvika, men på resa är det ett klart plus med ex vis 18-135mm i ett o samma objektiv. Du behöver inget annat och slipper byta och riskera att få damm på sensorn. Så 18-135 är mitt råd.
Skrev i en tidigare tråd som dött ut, så tänkte att jag kan lika gärna starta en egen tråd här.

Jag är lite utav en nybörjare med detta, jag har alltid älskat att fota men aldrig tidigare ägt en egen systemkamera, men testat på många olika kompisars och släktingars. Någon jag fastnat för är just Canon EOS 550D och då var det med 18-135 objetktiv hon hade.

Min fråga är vilken av dessa som är bäst köp för mig.

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos550def-s18-135mm/128170.3298/

http://www.netonnet.se/art/foto/sys.../canon/canon-eos550d18-558gbsdhc/128734.4999/

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos550deoskit1/143675.3298/

http://www.netonnet.se/art/foto/systemkamera/canon/canon-eos550d18-55is55-250is/128171.3298/

Det lutar väll mest åt 18-135 eller 18-55 och 55-250 men jag har faktiskt ingen aning. Sen också vad ska jag lägga till för tillbehör som är viktiga? Det känns egentligen lite dyrt för mig men, jag vill helt klart satsa på en bra kamera som jag kan hålla mig till ett bra tag. Och endast bygga på med objektiv.

Om ni har något annat tips, kom gärna med det också !

Svara gärna snarast för jag ska dra till australien slutet av december och vill gärna ha min kamera innan dess. Alla svar uppskattas!
 
Så det bästa valet är alltså att ta 18-135?

en annan "trög" fråga vad står resten av det här för

EF-S 18-135/3,5-5,6

alltså vad innebär det?

Och är en 550D bra kamera som man kan fortsätta o bygga på med nya objektiv i framtiden?
 
-- EF-S = objektivet passar på Canonkameror med liten sensor typ 550D m fl, men passar inte på fullformatkamra som 5D.
-- 18-135 visar brännviddsomfånget på objektivet dvs 18 mm (vidvinkel) till 135 mm (tele).
-- 3,5-5,6 visar största bländaröppningen där den första gäller för 18mm och den sista för teleläget 135mm.

Nu skall vi krångla till det lite. 18-135 mm gäller för en fullformatskamera. På en 550D så blir bildvinkeln 60% större och därför får en bildvinkel som motsvarar 29 - 208 (om du haft en fullformatare). Detta beror på att den mindre sensorn "beskär" bilden redan i kameran jmft med en fullformatssensor.


Så det bästa valet är alltså att ta 18-135?

en annan "trög" fråga vad står resten av det här för

EF-S 18-135/3,5-5,6

alltså vad innebär det?

Och är en 550D bra kamera som man kan fortsätta o bygga på med nya objektiv i framtiden?
 

Jag skulle definitivt rekommendera paketet med 18-55 och 55-250 framför de andra alternativen. Det du eventuellt kommer att sakna är ett lite ljusstarkare objektiv som komplement till räckvidden. Beroende på vad du fotar och hur mycket pengar du fick kvar efter det första köpet, så föreslår jag endera det mycket prisvärda Canon EF 50/1.8 eller det på en 550D mer användbara fast lite dyrare Sigma EX 30/1.4.
 
Håller med Johan om att paketet med två objektiv är prisvärt. Å andra sidan är det väldigt praktiskt med en zoom med så stort omfång som 18-135. Det är nog bara den som ska använda utrustningen som kan avgöra vilket som är bäst.

Men strunta i Netonet och handla hos t ex Rajala istället, som är nästan en tusenlapp billigare.
 
Så det mest prisvärda vore 18-55 och 55-250 men.. Efterssom jag är nybörjare så kanske det är bäst för mig att köra på 18-135 och sen senare satsa på att köpa hem andra objektiv kanske?

Är rajala bästa sidan att beställa från eller?
 
Så det mest prisvärda vore 18-55 och 55-250 men.. Efterssom jag är nybörjare så kanske det är bäst för mig att köra på 18-135 och sen senare satsa på att köpa hem andra objektiv kanske?

Är rajala bästa sidan att beställa från eller?

www.cameranu.nl är billigast. Jag skulle köpa 550D + 18-55IS till att börja med, du kommer att vilja ha dyrare och bättre objektiv än 18-135 och 55-250 inom en snar framtid så det är minst pengar i sjön ju färre objektiv du handlar idag.
 
Enligt prisjakt ligger RAjala bäst till av de seriösa handlarna. 8999 för paketet med 18-135.

Så det mest prisvärda vore 18-55 och 55-250 men.. Efterssom jag är nybörjare så kanske det är bäst för mig att köra på 18-135 och sen senare satsa på att köpa hem andra objektiv kanske?

Är rajala bästa sidan att beställa från eller?
 
Tror det lutar mot 18-135, känns som jag kan gå med på den summa ~ 9000kr

och att jag kan gå runt på det objektivet ett tag tills jag får cravings för ett nytt och bättre.

Men vad tycker ni, 550D är en bra kamera att ha och sen bygga på med nya objektiv då?
Så jag inte gör något riktigt rookie misstag o köper en usel kamera som jag måste byta ut
 
dock är jag nog jävligt förvirrad också haha, vet bara att jag tyckte kameran var skön, sen om den är bra eller inte har jag ingen stor koll på
 
Men vad tycker ni, 550D är en bra kamera att ha och sen bygga på med nya objektiv då?
Så jag inte gör något riktigt rookie misstag o köper en usel kamera som jag måste byta ut
Ja, det är en bra kamera. Personligen tycker jag att t ex Canon 50D är ett bättre köp, men det behöver ju inte vara sant för dig.
 
Hej Anton

är ingen hajare på olika kameror eller objektiv utan kan bara tala med utgångspunkt canon eos.

Haft både 350 och har nu 450. Gillar båda och tycker man får mycket för pengarna. 550 är förmodligen snäppet bättre än båda så vill du ha en bra kamera att börja med rekommenderar jag verkligen dig att köpa den. Själv har jag varit inne på pentax k-7 som nästa kamera för att den känns liten och smidig och mycket prisvärd. Men så kollade jag runt lite här på fotosidan hos de som hade pentaxen men tyckte inte riktigt om det jag såg, så nu lutar det åt en canon 40 d tror jag den heter. Har sett att man kan få en sån för mellan 10 -18 000 kr. Alltså inga jättepengar ändå.

För min egen del, som alltid släpar med min kamera vart jag än går, är jag glad att jag inte började med en dyrare kamera. Man behöver leka av sig först och framför allt ta reda på vad man söker för egenskaper hos kameran man sedan vill ha. Vissa gillar t e x bara nikon. Vissa vill ha bra serietagningar osv.

Angående objektiv har så har jag själv nyligen upptäckt att bara tele blir för begränsande för mig. Gillar ett objektiv jag har som heter 18-250 tror jag. Men just nu krånglar det med min kamera, kommunikationen mellan kamera och objektiv fungerar ej. Annars var jag väldigt nöjd med det.

I korta drag kan man väl säga att korta, breda objektiv släpper in mer ljus och är därför bättre i dåligt ljus. Smala teleobjektiv börjar oftast vid 3, 5. ibland 4, 5. Sånt stör lite för man blir inte lika fri som fotograf.
55-135 tyckte jag personligen var tråkig. Den var varken eller, men jag tror det är bland de vanligast hos exempelvis pressfotografer och liknande.

För övrigt kan jag bara säga att en bättre kamera ger bättre bilder. Man kan direkt se på fotosidan då någon köpt en bättre kamera. Deras bilder blir direkt mycket bättre. Så visst är kameran avgörande. Själv vill jag ha friheten att fotografera handhållna bilder varför en för stor kamera eller ett jätteobjektiv aldrig kommer att bli min grej.

Ett tips är att söka efter fotografer här på fotosidan, med just den kameran du ämnar köpa och ställa frågan till dom personligen. För och nackdelar med kameran samt vilken kamera de rekommenderar. Folk är väldigt hjälpsamma på fotosidan tycker jag. Var inte rädd för att fråga.

Lycka till med köpet.

mvh Katarina Risell
 
Kan göra såhär, jag vill kunna fota bilder som de på denna blogg

http://davidbostrom.blogg.se/

sen att han kanske använder 200 olika kameror vad vet jag? Men jag vill kunna fota som han, antar att det är mycket photoshop i hans bilder dock, men det har jag ca 6 års erfarenhet av. Det är just vilken kamera som jag behöver jag inte har någon aning om...
 
Hej Anton!

Hans bilder är bra men beror INTE på vilken eller vilka kameror han använder. Det hänger huvudsakligen på fotografen, hans kunskap, erfarenhet, bildkänsla och teknik. Det är bara att lära sig den långa vägen Gå en fotokurs, läs böcker, titta på andras bilder och fotografera mycket.

Kan göra såhär, jag vill kunna fota bilder som de på denna blogg

http://davidbostrom.blogg.se/

sen att han kanske använder 200 olika kameror vad vet jag? Men jag vill kunna fota som han, antar att det är mycket photoshop i hans bilder dock, men det har jag ca 6 års erfarenhet av. Det är just vilken kamera som jag behöver jag inte har någon aning om...
 
För övrigt kan jag bara säga att en bättre kamera ger bättre bilder. Man kan direkt se på fotosidan då någon köpt en bättre kamera. Deras bilder blir direkt mycket bättre. Så visst är kameran avgörande. Själv vill jag ha friheten att fotografera handhållna bilder varför en för stor kamera eller ett jätteobjektiv aldrig kommer att bli min grej.
Köp ett piano, och du blir en pianoägare.
Köp en kamera och du blir en fotograf.

Den som tror på det har något att fundera över.
För övrigt är det lättare att handhålla en lite större kamera. Det blir inte lika skakigt.
 
Jag tror jag har beslutat mig för att köpa en CANON EOS 550D + ett 18-135 IS objektiv

Sen också köpa till ett fast 50/1,8 objektiv också kanske

How does that sound?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.