Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 550D VS (vad?)

Produkter
(logga in för att koppla)

bystroem

Medlem
I en tidigare tråd kom jag fram till att köpa en CANON EOS 550D + ett 18-135 IS objektiv

Sen också köpa till ett fast 50/1,8 objektiv

Men detta skulle ju gå på runt 10.000 kr

Jag kom på nu senare att jag inte är beroende av någon sorts HD inspelning, eller någon videoinspelning över huvudtaget så på så sätt borde jag väll kunna hitta en kamera som tar minst lika bra bilder men inte har videoinspelning till ett mycket billigare pris?

Skulle gärna höra andras synpunkter och tips om vilken kamera som kanske skulle passa mig bäst, jag som nybörjare på detta med foto och systemkameror har verkligen ingen koll om vad som är bäst köp och ger bäst bilder.
 
Video i sig kostar knappt något i tillverkningen, bara i utveckling. Därför märks det inte så mycket på priset.

För ett tag sedan såldes överblivna 450D med objektiv till låga priser på Scandinavian. Det är nog snarare så att det är någon tidigare modell du ska överväga, än en samtida utan video. De finns ju knappt ens.
 
Håller med dom tidigare. Ska det vara canon så är det bara 1000d som fortfarande tillverkas (eller kanske det är ett massivt lager dom säljer ut) utan video. Begagnade marknaden är var du ska leta om inte 1000d smakar eller hitta tidigare nämnda 450an. 500 och 550 har hög prestanda och tror inte den skulle kosta så värst mycket mindre utan video. Videon har blivit standard på dslr.
 
Håller med dom tidigare. Ska det vara canon så är det bara 1000d som fortfarande tillverkas (eller kanske det är ett massivt lager dom säljer ut) utan video.
Även 50D finns att köpa ny i butik. Jag tror iofs att både den och 1000D slutade tillverkas för ett bra tag sedan, men uppenbarligen finns det hyfsat stora lager av båda.
 
Har haft flera Canons genom åren, 350D, 20D, 40D och jag provade en 550D i några veckor, men hade svårt att gå ner i fysisk kamerastorlek.

Men jag blev positivt överraskad hur bra bilderna blev direkt ur kameran. Mycket av det som jag normalt gör i DPP görs automatiskt och jag kan från den erfarenheten inte rekommendera att köpa en allt för gammal kamera, även om man inte är intresserad av att filma.

Några av finesserna är som finns direkt är kameran är Auto Light Optimizer (ALO) och vinjetteringskompensering (Peripheral Illumination Correction) för de flesta objektiv, vilket kom med Digic-IV processorn, dvs 50D, 60D, 7D, 500D och 550D.

Detta går som sagt att justera efteråt, men det är ganska skönt att få bra bilder direkt ur kameran.

Dock är det, idag, en ganska betydande prisskillnad från 1000D och 450D till 500D, så den frågan bör du ställa dig själv om det är värt +2000kr för att få dessa finesser. Man får naturligtvis högre upplösning och lite andra finesser, men det brukar i slutändan inte betyda så mycket för bildkvalitén.
 
För den som är det minsta intresserad av att fotografera snabbare förlopp är en 1000D ganska handikappad när det gäller serietagningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.