Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 550

Produkter
(logga in för att koppla)

Rune F

Medlem
Hej.
Varför är 550 så svår att få tag på, ej i lager hos flera av de stora kedjorna, och den annonseras mycket sällan.
Däremot säljes, annonseras och extrapriser på såväl 500, 450 som 1000 modellerna.
Det är det något skumt med 550, är den redan utgående !, kommer det en 600 snart? Eller finns det ingen efterfrågan, i så fall varför? 18 Mp ?!
Vågar man köpa 550?

Hälsningar Rune
 
Har en 550D själv, mycket nöjd med denna och med tanke på hur många fler funktioner den har jämfört med tidigare modeller är den nog mycket populär.
 
Köpte en 550D i april 2010 och är mycket nöjd med den. Köpte till batterihandtaget som gör att kameran blir lättare att hålla i. Tror dock inte att en ny modell är på gång, den har ju inte funnits så länge, kanske ett halvår bara.

Filmfunktionen är grym, HD-film hur lätt som helst!

Lycka till om du köper en, tror inte att du kommer bli besviken!
 
Det är helt klart så att efterfrågan är större än tillgången.
Så fort nått ställer får in den så tar den snart slut.

Det är bättre tillgång på Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS än på bara huset.
Kolla på Prisjakt.nu, där får man en hint om vilka som kan ha hemma.

Själv väntar jag på bara huset hos Scandinavian Photo.

Eller så väntar man och hoppas på att ryktena om en 60D stämmer och att den får ett bra pris...


:)



//TH
 
Hej.
Varför är 550 så svår att få tag på, ej i lager hos flera av de stora kedjorna, och den annonseras mycket sällan.
Däremot säljes, annonseras och extrapriser på såväl 500, 450 som 1000 modellerna.
Det är det något skumt med 550, är den redan utgående !, kommer det en 600 snart? Eller finns det ingen efterfrågan, i så fall varför? 18 Mp ?!
Vågar man köpa 550?

Hälsningar Rune

Rajala Proshop har den. Lite överpris i svenska Rajala, men finns i alla fall. Rajala är dessutom enda leverantören som jag hittat i Sverige och Finland som säljer kittet 550D + 15-85 IS USM. Detta köpte jag och är en underbar kombination; Betydligt bättre optik än 18-55. Dock dyrt. Hade själv tur med rajalas super erbjudande med 4000kr rabatt på paketet. XD

http://www.rajalacamera.se
 
Ja, 550D verkar ju extremt svår att få tag på. Däremot har jag sett 500D för ganska skaplig prislapp. Är det värt att vänta in 550D eller funkar 500D minst lika bra för en ganska oerfaren systemfotare?
 
Enligt rykten kommer troligen en Canon 60D snart. OBS rykten än så länge.

Kanske skäl att vänta på denna?

Vet ej prestanda eller pris, men det kommer nog info om detta inom kort.
 
Rajala Proshop har den. Lite överpris i svenska Rajala, men finns i alla fall. Rajala är dessutom enda leverantören som jag hittat i Sverige och Finland som säljer kittet 550D + 15-85 IS USM. Detta köpte jag och är en underbar kombination; Betydligt bättre optik än 18-55. Dock dyrt. Hade själv tur med rajalas super erbjudande med 4000kr rabatt på paketet. XD

http://www.rajalacamera.se

Rajala har den INTE i lager, trodde också det och beställde och fick bekräftelsemail på att den skulle skickas samma dag. Tyvärr var det inte sant, har fått ringa dem 15 + gånger utan svar. Fick äntligen mailsvar igår att jag får pengarna tillbaka.

//Stefan
 
Cyberphoto har meddelat mig (och er andra?) om att Canon EOS 550D kommer att komma in i lager om 10-15 dagar. Enligt dom har Canon haft något problem med något.....

/w13
 
Senast ändrad:
Ja, 550D verkar ju extremt svår att få tag på. Däremot har jag sett 500D för ganska skaplig prislapp. Är det värt att vänta in 550D eller funkar 500D minst lika bra för en ganska oerfaren systemfotare?[/QUOTE

500D är en alldeles utmärkt kamera, men 550D är lite bättre. Kostar också någon tusenlapp mer. Jag tycker skillnaderna är värda 1000 kr, men man måste avgöra det själv.
Något bättre sensor, manuella filminställningar, Full HD film.
Om du seriöst vill filma med kameran, då är det tveklöst 550D är valet.
 
Har precis fått min Canon 550d från Cyberphoto, en kanonbra kamera så länge du inte ska använda den ihop med studioblixtar, detta går tyvärr inte, inga transmittrar fungerar och inget sync uttag på kamera, mycket dåligt från Canon!!!
 
Prova med en adapter som sätts i kamerans blixtsko, finns i flera olika utföranden, här några exempel. Märket på dem har ingen betydelse, finns som Hama eller Nikon m.fl.
 

Bilagor

  • blixtkontakter.jpg
    blixtkontakter.jpg
    10.3 KB · Visningar: 781
Har precis fått min Canon 550d från Cyberphoto, en kanonbra kamera så länge du inte ska använda den ihop med studioblixtar, detta går tyvärr inte, inga transmittrar fungerar och inget sync uttag på kamera, mycket dåligt från Canon!!!

Skojar du med oss? Ska det finnas allt på en instegskamera? Varför tror du det finns 2 steg till över instegsmodellen?

De flesta hot shoes sändarna funkar bra med den kameran. Det är väl sånt som de flesta ändå använder.

Rekommenderar Cactus V4 som jag köpt från gadgetinfity för 500 kr inkl frakt och en extra mottagare..

/Stefan
 
Prova med en adapter som sätts i kamerans blixtsko, finns i flera olika utföranden, här några exempel. Märket på dem har ingen betydelse, finns som Hama eller Nikon m.fl.

Kan ju testa med något sådant och se, dom på cyberphoto fattade inte varför det inte fungerar, men får prova med en adapter och se
 
Skojar du med oss? Ska det finnas allt på en instegskamera? Varför tror du det finns 2 steg till över instegsmodellen?

De flesta hot shoes sändarna funkar bra med den kameran. Det är väl sånt som de flesta ändå använder.

Rekommenderar Cactus V4 som jag köpt från gadgetinfity för 500 kr inkl frakt och en extra mottagare..

/Stefan

Fattar att inte allt finns på en instegskamera, men har ju en hot shoe sändare (IR), och det fungerar inte, detta fungerar ju till och med på min gamla Nikon D50 och Canons 1000d, då borde det ju fungera på en 550d, du har en cactus V4 till din 550d alltså?? och det fungerar?
 
Fattar att inte allt finns på en instegskamera, men har ju en hot shoe sändare (IR), och det fungerar inte, detta fungerar ju till och med på min gamla Nikon D50 och Canons 1000d, då borde det ju fungera på en 550d, du har en cactus V4 till din 550d alltså?? och det fungerar?

Nej, men den fungerade helt ok på en 400D, 20D, 50D och 7D. 550D har jag aldrig använt den till.
Men jag tror nog att din sändare har fått sig en känga eller så har du ändrat inställningar i den.

Vet inte vilken modell du har, men de flesta kan endast köra i manuellt läge och då bryr den sig oftast inte vilken kamera den sitter så länge fattningen är densamma.

http://www.gadgetinfinity.com/product.php?productid=17204&cat=317&page=1

Fick produkten efter en vecka!

/Stefan
 
Nej, men den fungerade helt ok på en 400D, 20D, 50D och 7D. 550D har jag aldrig använt den till.
Men jag tror nog att din sändare har fått sig en känga eller så har du ändrat inställningar i den.

Vet inte vilken modell du har, men de flesta kan endast köra i manuellt läge och då bryr den sig oftast inte vilken kamera den sitter så länge fattningen är densamma.

http://www.gadgetinfinity.com/product.php?productid=17204&cat=317&page=1

Fick produkten efter en vecka!

/Stefan

Detta är en liknande denna jag har, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=516411 modellen ser exakt lika ut, men det står Electra på min istället, är ju inget fel på sändaren då jag använder den på andra kameror och den fungerar, 550d är inställd på manuell
 
Detta är en liknande denna jag har, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=516411 modellen ser exakt lika ut, men det står Electra på min istället, är ju inget fel på sändaren då jag använder den på andra kameror och den fungerar, 550d är inställd på manuell

På den står det att den inte funkar med Canons EX blixtar.
Har du mottagre med eller den förlitar sig på kommunkation direkt in i blixtarna?
Cactusen har ju dedikerade mottagare och styrs via radio och inte IR.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.