Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 450D Vs. Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Rourke

Ny medlem
Vill gärna börja fotografera lite mer seriöst än med min digitala kompaktkamera och tittar därför på dessa två modeller.
Jag är helt novis vad det gäller systemkameror så jag vill ha en kamera som är enkel att hantera samt att jag kan "växa" med kameran. Vilken tror ni kommer ge mig mest glädje?

Nästan hugget som stugget. Men man ska veta med sig att D60 inte har möjlighet att ge autofokus med alla objektiv, vissa mer nischade, men exempel kan vara tusenkronorsobjektivet 50 1.8, eller 85 1.8. Om man har lite större händer kan det bli ngt obekväma att hålla i, plastiga är det absolut inte, men kan ibland upplevas som små.

Det som ofta kostar pengar är ofta objektiven, å det är där den riktiga reaserchen man ofta behöver göra ligger. Men där duger det ofta till en början att köpa med det billiga 18-55 för att få med vidvinkel för en billig peng.

Men om vi snackar ren fotoglädje så känns ett 85 1.8 grymt shysst:)

(inte värt att skapa en ny tråd)

Jag velar mellan Nikon D80 och Canon EOS 450D som första kamera. Vilken skulle mer erfaret folk rekommendera?

Tack på förhand.

(inte värt att skapa en ny tråd)

Jag velar mellan Nikon D80 och Canon EOS 450D som första kamera. Vilken skulle mer erfaret folk rekommendera?

Tack på förhand.

Så intressant! Precis de två jag står och velar mellan. Men det lutar nog åt en Canon för min del. Skulle vara roligt att höra vad ni proffs har att säga om dem. :)

Så intressant! Precis de två jag står och velar mellan. Men det lutar nog åt en Canon för min del. Skulle vara roligt att höra vad ni proffs har att säga om dem. :)

Heh.

Jag impulsköpte Canonkameran. Lär inte märka någon skillnad eftersom jag inte fotat på riktigt innan. Att hålla kameran långt över huvudet och då kunna använda "live view" spelade in lite.

Kan återkomma med en amatörrecension om ett tag om det är av intresse...

Den som kommer att ge mest glädje är förmodligen den som känns bäst i handen, då det kommer att göra att fler bilder blir tagna då det blir roligare att fota. Många tycker att Canons 400D/450D har dåligt grepp, medan andra är likgiltiga. D60 ligger i dessa dagar tyvärr rätt mycket i bakvattnet när det gäller de tekniska kompetenserna.

Se till att prova hur Nikons D90 känns också. Känns den bättre än 450Dn så tycker jag att du ska se efter som du kan kosta på dig den. Den har dessutom mycket bättre upplösningen på displayen och större och bättre sökare, och filmfunktion förstås, bl a.

Tack så mycket för tipsen Lennart! Jag ska absolut försöka provpeta lite på allt möjligt innan jag bestämmer mig.

Det är känslan som gör mycket. Jag älskar Canon (körde 400D ett tag, kör nu på 5D) och klarar inte av Nikon.. inte alls. Jag har en kompis som är ungefär lika intresserad av foto som mig. Han är dock helt tvärt om, han klarar inte av Canon. Han tycker att inställningarna är krångliga, att kamerorna är osköna etc - Samma sak som jag tycker om Nikon.

Så det är en personlighetssak. Men jag måste å andra sidan påpeka att jag hade jävligt lätt för att lära mig min första Canon. Busenkelt. Den satt riktigt bra i näven och alla inställningarna var där man ville ha dom, och dom fungerade precis som man vill.

Hade jag fått välja så hade jag sagt Canon. Men nu är alla olika, så det kan ju faktiskt vara så att du gillar Nikon bättre, vad vet jag? Fråga på din lokala kamerabutik om du kan få "känna" på de olika kamerorna. Den första känslan säger faktiskt en del också...

D60 är lite oldschool jämfört med 450D. Canon har Liveview, bättre(större) skärm, fler MP. Minst en halv generation nyare trots att dom släpptes ganska nära i tid. Brist på fokusmotor i Nikonen gör utbudet större till Canon (som redan sagts). Är priset liknande borde valet vara lätt.

Men autolägena funkar fint i båda såklart.

Säger jag som har Canon, men gillar Nikon ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar