Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 40D

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för era svar! Jag uppskattar den hjälpsamhet ni visat mot mig. Jag är 20 år och har hållit på att fotografera i ca 4 års tid. Foto är mitt största intresse och nu har jag äntligen sparat ihop 15.000 kronor för att inverstera i en ordentlig kamera. Därför jag är så mån om att hitta en kamera som verkligen känns rätt och är bra :)
Jag är lite rädd för att köpa begagnat för jag har blivit lurad vid ett tidigare köp. Dock visste jag inte lika mycket om kameror då som jag gör nu, men det var tyvärr en tråkig upplevelse :(

En sista fundering jag har är om det är värt att lägga till några tusen för att köpa Canon 40D med nedanstående objektiv:

Canon EOS 40D + 17-55/2,8 IS för ca 15.000:-
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=285996

Eller om jag ska slå till på den här under för 12.000:-

Canon EOS 40D Kit EF-S 17-85 & 55-250 IS
https://www.inet.se/kamera---foto/digitalkameror/canon-eos-40d-kit-ef-s-17-85---55-250-is/6201893/



Jag kanske upprepar mig lite genom att fråga det här för många av er har redan svarat, men jag tänkte att de här två köpen är de som gått till final och nu ska jag kora en vinnare :)

Anser ni det vara värt att lägga några tusen extra på att köpa ett lite vassare objektiv (17-55) eller klarar man sig gott och väl med ett 17-85?

Vilket av ovanstående köp rekommenderar ni?
 
Mitt råd är att satsa på ett kanonobjektiv, dvs 17-55 IS USM 2,8. Då behöver du inte fundera på att byta upp dig om ett år eller två. Kompletta därefter med en telezoom när du får råd och lär dig under tiden att använda din 17-55 på bästa sätt.
Tack för era svar! Jag uppskattar den hjälpsamhet ni visat mot mig. Jag är 20 år och har hållit på att fotografera i ca 4 års tid. Foto är mitt största intresse och nu har jag äntligen sparat ihop 15.000 kronor för att inverstera i en ordentlig kamera. Därför jag är så mån om att hitta en kamera som verkligen känns rätt och är bra :)
Jag är lite rädd för att köpa begagnat för jag har blivit lurad vid ett tidigare köp. Dock visste jag inte lika mycket om kameror då som jag gör nu, men det var tyvärr en tråkig upplevelse :(

En sista fundering jag har är om det är värt att lägga till några tusen för att köpa Canon 40D med nedanstående objektiv:

Canon EOS 40D + 17-55/2,8 IS för ca 15.000:-
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=285996

Eller om jag ska slå till på den här under för 12.000:-

Canon EOS 40D Kit EF-S 17-85 & 55-250 IS
https://www.inet.se/kamera---foto/digitalkameror/canon-eos-40d-kit-ef-s-17-85---55-250-is/6201893/



Jag kanske upprepar mig lite genom att fråga det här för många av er har redan svarat, men jag tänkte att de här två köpen är de som gått till final och nu ska jag kora en vinnare :)

Anser ni det vara värt att lägga några tusen extra på att köpa ett lite vassare objektiv (17-55) eller klarar man sig gott och väl med ett 17-85?

Vilket av ovanstående köp rekommenderar ni?
 
En sista fundering jag har är om det är värt att lägga till några tusen för att köpa Canon 40D med nedanstående objektiv:
Canon EOS 40D + 17-55/2,8 IS för ca 15.000:-
Eller om jag ska slå till på den här under för 12.000:-
Canon EOS 40D Kit EF-S 17-85 & 55-250 IS
Med tanke på att det är din första "ordentliga kamera" skulle jag nog rekommendera det sistnämnda. Det ger dig mycket större flexibilitet till ett riktigt bra pris. Så småningom kommer du kanske underfund med att din objektivuppsättning inte riktigt räcker till för dina krav -- men det är inte säkert att det är just 17-55/2,8 du då saknar.

Och med tanke på det ganska bra paketpriset kan du nog sälja de båda objektiven för ungefär lika mycket som du betalat för dem.
 
Canon EOS 40D + 17-55/2,8 IS för ca 15.000:-

Canon EOS 40D Kit EF-S 17-85 & 55-250 IS
[...]
Vilket av ovanstående köp rekommenderar ni?

Det är nästan omöjligt för någon annan än du själv att svara på. Båda kombinationerna är mycket bra, och ger dig något rejält att växa i.

Det första alternativen är det du ska välja om du vet med dig att du nästan bara ska ta bilder på "nära" håll och i dåligt ljus.

Det andra alternativet är det du ska välja om du vet att du kommer att vilja ta mycket bilder på fåglar, vilda djur, hundar och hästar (speciellt på tävlingar) och sport i allmänhet.
 
Jag skulle tveklöst ta den här Canon EOS 40D + 17-55/2,8 IS för ca 15.000:-
Vad kostar ett 17-55/2,8 löst ca:11,000:- då blir ju huset gratis typ.

Själv köpte jag min 40D på pccity för 6995:- med 3års tryggtetsavtal, det tyckte jag var bra men ditt paket var ett strå vassare.

Annars kan jag rekomendera Tamron 28-75/2,8 inte mycket vidvinkel men fan va bra det är.
 
Annars kan jag rekomendera Tamron 28-75/2,8 inte mycket vidvinkel men fan va bra det är.

Du menar att man köper bara kamerahuset och sen köper till Tamron 28-75?
Vad är det bäst lämpat för?

Jag fotograferar väldigt blandat, ibland saker i rörelse, ibland saker i stillhet. Mycket djur och natur, mycket porträttbilder. Ofta sånt jag finner utomhus, antingen i städer eller i naturen. Platser. Byggnader. Folkmassor.
 
Jag kan inget om foto egentligen, men jag köpte en 40d för jag behövde speeden för att fota hockey.

Så ska man fota lite alltmöjligt skulle jag nöja mig med en 450D mycket bra kamera med minst lika bra ISO som 40D förutom att 40D har ISO 3200 men när använder man det....

Jag tycker Tamron 28-75/2,8 är ett super bra överallt objektiv förutom i trånga miljöer, men då kanske ett 10-20 passar bättre i alla fall.

Det finns ju objektiv till alla situationer gäller och kompremissa.
 
Men 17-85 och 55-250 IS med en 40D för 12k är väldigt mkt kamera för pengarna.

Visst 17-55 IS är bra, men går det att få tag på för 15k från en seriös firma?

Tycker du har sorterat ut ett ett riktigt bra alternativ. Inte så himla mkt å snacka om tycker jag.

Fota i ett år å sedan kanske du känner att du vill kombinera utrustningen med det där fasta 85 1.8 till porträtt, ett EF-s 10-22 till dina landskapsbilder, eller var tele din grej? Ja, då kanske du senare vill ha ett 100-400 IS, eller så tycker du efter ett år att en kompaktkamera med raw möjlighet ger tillräckligt bra bilder.

Ett 28-75 istället för 17-85 och 55-250 IS, skulle inte jag valt iallafall.
 
Du ska inte ha 28-75/2,8 istället för andra gluggar, sa bara att det var bra.

18-55/2,8 IS tar jag alla dagar i veckan hällre än dom där 2 kitt gluggarna.
 
18-55/2,8 IS tar jag alla dagar i veckan hällre än dom där 2 kitt gluggarna.
Det är säkert många som håller med dig -- folk med tillräckligt mycket erfarenhet för att veta vad som är viktigt för just dem.

Är man relativ nybörjare kan det kanske vara bättre att börja -- och lära -- med det billigare paketet som ger större möjligheter.
 
Tänk på att 40D + 17-55 kitet endast finns i lager på ett ställe och där kostar det 19.100 -- vilket inte alls är prisvärt.
 
Jag förstår hur du känner -- att gå in i en butik och lägga upp 12000 (tolvtusen!) på disken är ganska speciellt...

Eftersom jag själv betalade några tusen mer för samma paket utan 55-250-zoomen när jag handlade för ett drygt år sedan tycker jag det känns som ett bra pris. Men man kan alltid försöka pruta. Kanske kan du få dem att bjuda på uv-filter till objektiven, t ex. Eller ett bra minneskort.
 
1- 40D är en bra kamera för såväl nybörjare och lite mer avanderade fotografer.
2- Att köpa nytt har sina för- och nackdelar. i ditt fall, är det en fördel
3- 12000 kr är ett rimligt pris med tanke på att du får ett hus, ett allaround och ett tele.
4- pruta ner priset är ganska svårt, speciellt hos de stora butikerna som har flyt på verksamheten ... tycker jag då! Men det skadar inte att försöka och då ska man vara bestämd och visa att man är seriös!
5- Visst finns det bättre objektiv än 17-85 men jag tror att det räcker gott och väl till en början. Och om du nu skulle tröttna på det så kan du sälja det på blocket för närmare 3 tkr.
6- Ett häftigare objektiv för samma peng är tamron 17-50/2.8 som har nämnts tidigare i tråden av flera personer. Jag hade objektivet tidigare och jag har bara gott omdöme när det gäller ljustyrka och skärpa.

Lycka till!
 
Hej igen och återigen: Tack för alla svar och er hjälpsamhet.
Då känns det ganska spikat att jag köper det här paketet:

https://www.inet.se/kamera---foto/digitalkameror/canon-eos-40d-kit-ef-s-17-85---55-250-is/6201893/


Då har jag istället en fråga om priset, är 12000:- ett bra pris? Eller är det överpris? Kan man pruta på en kamera i en butik eller är det oförskämt? Jag har aldrig handlat något så här dyrt i hela mitt liv nämligen..

Jag tycker att det låter som ett bra pris. Att gå till nån butik och pruta tror jag inte kommer klå det där webbpriset tyvärr, de flesta småbutiker tar överpriser för att få det att gå runt så efter prutning kanske du ändå hamnat på samma webbpris som ovan. Pruta på stora butiker med lägre priser kanske fungerar för att få det lägre än 12.500 men då får du jaga rätt säljare, Erlands förslag om minneskort/UV-filter är klockrent.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.