Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS 40D vs Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)

ThrashStar

Medlem
Hej!

Jag är i köptankar och ska uppgradera mig från en Nikon D40x. Står mellan två DSLR's just nu.
Canon's EOS 40D och Nikon's D300. Prismässigt så är det en relativ stor skillnad mellan de båda kamerorna, då 40D är betydligt mycket billigare.
Så nu frågar jag er? Vilken är värd att satsa på?
Fördelar/Nackdelar?

Tacksam för svar :)
Mvh Fredrik Gustafsson

Hej!

Jag är i köptankar och ska uppgradera mig från en Nikon D40x. Står mellan två DSLR's just nu.
Canon's EOS 40D och Nikon's D300. Prismässigt så är det en relativ stor skillnad mellan de båda kamerorna, då 40D är betydligt mycket billigare.
Så nu frågar jag er? Vilken är värd att satsa på?
Fördelar/Nackdelar?

Tacksam för svar :)
Mvh Fredrik Gustafsson
Vad har du för objektiv samt tillbehör till din D40? Det är ju alltid nåt du kan väga in i prisfråga, hur mycket du behöver köpa till.

Jo, det är sant! Jag har enbart kitobjektivet, 18-55 mm.

Det är ingen dum idé att börja i den änden, med nya objektiv.

Finns många fina som förbättrar bildkvalitén avsevärt mer än byte av ett kamerahus gör.

Hur fotar du idag, vad tycker du behöver förbättras med din kamera i dagsläget?

Det är ingen dum idé att börja i den änden, med nya objektiv.

Finns många fina som förbättrar bildkvalitén avsevärt mer än byte av ett kamerahus gör.

Hur fotar du idag, vad tycker du behöver förbättras med din kamera i dagsläget?

Du har så rätt på ett sätt.
Har haft lite tankar över att köpa lite nya gluggar.
Men, jag känner att jag skulle vilja ha en lite snabbare kamera och en som fotar bättre på högre ISO. En sak till, som är ett stort plus och en övervägande faktor i ett kamerahusbyte. Det är att min D40x inte har inbyggt autofokus i huset. Det saknar jag. Blir dyrt att växa i den kameran.

Har du råd så köp D300, men för att kameran skall komma till sin rätt behöver du montera något bättre än kitgluggen på den, det gäller förövrigt Canon 40D också.
Men kan du vänta ett par månader så kanske uppföljaren till D80 (D90) vara ett smart val, den kommer troligen få samma sensor som D300.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar