Annons

Canon eos 40d, fråga.

Produkter
(logga in för att koppla)

Cubix

Aktiv medlem
Hej jag har en fråga, om någon har ett bra tips som svar kanske.

När man använder den gröna rutan eller porträtt, ja automatiken kort sagt, ska fota 3 personer som sitter på rad men det är bara den närmast mig som blir skarp när jag kör med auto fokus, varför? På min gamla "skitkamera" blev alla skarpa men på den här dyra leksaken blir det bara blaha blaha, är det för att jag inte hittat rätt inställningaar eller ska det va så här?

de röda fokus prickarna väljer ut "fel" delar eller en ytterst liten del av ett motiv (te.x munnen,näsan,ögon) o resten suddigt?

bifogar två bild tagen i all hast där man ser vad jag menar!
ska ja behöva stå å trycka in avtryckaren halft flera gånger om för o flytta om de röda "fokuserings prickarna" (de heter antagligen något annat) eller hur gör jag för att få en stor yta skarp? jag blir tokig.

Bilagor

• utställning 086.jpg
    utställning 086.jpg
    17 KB · Visningar: 387
  • utställning 077.jpg
    utställning 077.jpg
    13.9 KB · Visningar: 385
40D har mycket större sensor än "skitkameror", vilket ger betydligt kortare skärpedjup. Det är förklaringen till fenomenet.

För att få längre skärpedjup så använd mindre bländare men det ger ju problem i form av längre slutartid varför man blir tvungen att använda högre ISO för att frysa rörelser.
Det går ju heller inte att göra i autolägen utan det krävs ett mer kreativt läge, P, Av eller M.

Så är det. I förprogrammerade lägen är alla fokuspunkter aktiva. Kameran väljer då att fokusera på det närmaste som den kan hitta.

För att komma runt detta finns det flera olika sätt.

Har du ett objektiv som tillåter att du justerar skärpan efter det att kameran fokuserat kan du manuellt flytta den dit du vill ha den.

Eller så väljer du ett exponeringsprogram som tillåter dig att själv välja fokuspunkt (alla norr om gröna rutan, alltså P, Tv osv. tillåter det), så att du kan välja en punkt och sätta den där du vill ha fokus.

Eller så bländar du ner, som skrevs ovan, så att du får skärpedjup över hela motivet, om det nu är möjligt. Kör du utan blixt kan detta vara ett av de ganska få tillfällen då A-DEP är bra. Men om det inte ger avsett resultat använder du Av istället. Med blixt är det oftast bäst att köra med M.

Sen är det sant att de längre brännvidder som passar till kameror med större sensorer också innebär kortare skärpedjup. Å andra sidan kan du blända ner mer också. "Skitkameran" är ofta begränsad till minsta bländare på f/5,6 eller så.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto